Annons

Inköp av mellanformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

vox2000

Aktiv medlem
Jaha, då har man upptäckt den häftiga mellanformats-världen då. Jag ser alla besparingar flaxa iväg för mitt inre öga. :)

Fråga är vad man ska välja för system?
Mamiya eller Hasselblad. Mamiya är billigare, har jag förstått? Hasselblad är dyrt.

Vad förlorar jag på att välja Mamiya mot Hasselblad? Om man nu kan uttrycka sig så. Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, hehe.

Jag har tittat på en Hasselblad 503cx, som var jättefin. Jag har dock inte fått prisuppgift på den än. Men jag fick uppfattningen att det var under 10k med 80mm 2.8 och A12.

Mamiya 645 Super har jag kikat på också, verkar robust och så!

Mamiya 645 har blixtsync på 1/60s, det känns lite lite? Hasselblad på 1/500.

Vet inte riktigt vad jag ska fråga.

Ge mig råd!

/Vilse i pannkakan

Det mesta handlar om tycke och smak. Ibland kan det naturligtvis också vara så att ett system har gluggar eller andra tillbehör som ett annat system saknar.

Mamiya 6 är det givna valet om du vill ha en smidig kamera. Till den finns det bara 3 gluggar (vilket jag tycker är bra) och knappt några tillbehör.

Pentax 645 är det givna valet om du vill ha en kamera som känns som en vanlig systemkamera, den är mycket snabbarbetad.

Hasselblads 500 serie är ju mycket uppskattad, det är ju naturligtvis extra kul att äga något som är en del av det svenska industriarvet. Till dessa kameror finns det hur mycket tillbehör som helst. Men allt är inte direkt guld som glimmar! Bladarn är definitivt den kamera av dessa tre som är långsammast att jobba med. Men det kan ibland vara riktigt bra.

Som vanligt gäller; har du möjlighet att testa så gör det. Du kommer säkert få 1000 svar om olika systems fördelar, men i slutänden är det du själv som måste välja :D

Utöver de tre system som jag pratat om finns ju Mamiya 7, RB, RZ, 645, Bronica SQ-serien, 645, Rollei, Fuji mfl.

Lycka till med valet :)

Ja, det är verkligen tycker och smak som gäller.

Men generellt kan man säga att du bör upp i format och du verkligen ska njuta av mellanformatets förldelar som stort tonomfång, kort skärpedjup och minimalt korn.

Med andra ord så är 6x4,5 lite för nära småbild för att det ska blir riktigt kul.

6x6 har den nackdelen att man måste beskära bilderna om man vill ha den avlånga. Å andra sidan kan det kvadratiska formatet kännas fräscht och annorlunda. Många tycker att kvadraten är lätt att komponera och ger lugn i bilden.

Hasselblad har varit populärt bland naturfotografer för sin tålighet och relativa kompakthet. Större format blir nästan alltid stativbundet.

Bland yrkesfotografer är 6x7 otroligt populärt. En anledning är att bilderna bara behöver beskäras lite till A4/A3-format.
Pentax 67 är poppis bland modefotografer för sin möjlighet till handhållet. Finns många fina gluggar. Spegeln kan dock vibrera lite mycket och störa skärpan för landskapsfotografen.

Mamiya RZ är en väldigt vanlig studiokamera med bra närgräns och vändbart bakstycke. Svinskarpa gluggar. Men tungt att bära runt på och 100 procent stativ gäller.

vox2000 skrev:
Jag har tittat på en Hasselblad 503cx, som var jättefin. Jag har dock inte fått prisuppgift på den än. Men jag fick uppfattningen att det var under 10k med 80mm 2.8 och A12.

Mamiya 645 Super har jag kikat på också, verkar robust och så!

Jag körde Mamiya 645 Super ett tag, men de var inget bra. Hade två hus med motorer. De kunde låsa sig titt som tätt, magasinen ramlade av om man lyfte kameran i dem, motorerna orkade inte dra fram filmen ordentligt... Så jag bytte ut allt mot en 503CXi med ett par gluggar, och ångrade det aldrig. Då var beggade mellisar betydligt dyrare också.

Som Anders säger, Mamiya 6 är trevlig, eller ännu hellre Mamiya 7. Men är det större kameror med utbytbara magasin som gäller, skulle jag kika på Hasselblad (se upp för äldre optik som inte är cf) och Mamiya RZ.

Jag har inte så mycket gott att säga om äldre Mamiya 645:eek:r. Körde sönder en per termin som dagisfotograf.

mamiyas dragplåster har alltid varit priset, men nu är ju det mesta billigt, utom attraktiva Mamiya 7.

Tycker att valet beror mycket på vilken typ av fotografering du skall använda kameran till. Kör själv mycket med just en 503cx och det är en underbar kamera för det den är avsedd för, i första hand lite långsammare fotografering där inte snabbheten är avgörande. Om jag skulle välja en mellanformatare för att plåta mer snappshots skulle jag satsa på en mätsökare och där finns ju mamiya 6 och 7. Har kännt lite på en mamiya 6 och den kändes som en förvuxen leica, gedigen och snabbjobbad.

Re: Re: Inköp av mellanformatare

Calle S skrev:
.... skulle jag kika på Hasselblad (se upp för äldre optik som inte är cf)...
Det är egentligen antireflexbehandlingen T* som kan vara värt att titta efter om man vill kunna plåta motljus, cf är inte så viktigt (om du inte behöver synka blixtar med den inbyggda blixt ttl-mätningen - har jag för mej -), i och med att äldre objektiv med T* brukar vara betydligt billigare än cf-objektiv kan det vara värt att titta även efter dessa.

Re: Re: Re: Inköp av mellanformatare

alf109 skrev:
Det är egentligen antireflexbehandlingen T* som kan vara värt att titta efter om man vill kunna plåta motljus, cf är inte så viktigt (om du inte behöver synka blixtar med den inbyggda blixt ttl-mätningen - har jag för mej -), i och med att äldre objektiv med T* brukar vara betydligt billigare än cf-objektiv kan det vara värt att titta även efter dessa.

Jag håller inte med. Slutartiderna kan variera nått hemskt på gamla kromade C-gluggar, särskilt i kyla.

Att tiderna var så opålitliga i mina C-gluggar gjorde att jag aldrig vågade använda dem professionellt.

Men visst kan man köpa gamla C-gluggar för sitt hobbyfotograferande. Men idag finns ett överutbud på Hasselbladsoptik och det går att fynda bland CF-optik om man tar sig tid att leta.

Hmm.. villrådig fortfarande, men lite mindre dock!

Lite letande på internätet och input härifrån verkar visa på att Mamyia 645 är ganska benägen på att fela, och kanske inte har bästa byggkvalitet. "Mellis-SLR" är inte riktigt min grej, det har jag min DSLR till. :) Jag lånade en Hasselbladare i helgen med midjeschakt (heter det så?) och det är så jag vill fota.

Min typ av fotograferande jag hade tänkt med mellanformat är porträtt/studio, natur kanske om jag orkar släpa med mig den, och annat som det inte behöver gå fort för att plåta.

Jag ska nog spara en stund till och försöka hitta en Hasselblad 500 c/m eller dylikt.

Re: Re: Re: Re: Inköp av mellanformatare

froderberg skrev:
Jag håller inte med. Slutartiderna kan variera nått hemskt på gamla kromade C-gluggar, särskilt i kyla.

Att tiderna var så opålitliga i mina C-gluggar gjorde att jag aldrig vågade använda dem professionellt.

Men visst kan man köpa gamla C-gluggar för sitt hobbyfotograferande. Men idag finns ett överutbud på Hasselbladsoptik och det går att fynda bland CF-optik om man tar sig tid att leta.
Vet inte hur dom gamla slutarna fungerar och inte riktigt när de nyare började tillverkas, finns säkert någon här som kan svara på det. Hur som helst måste alla mekaniska slutare kontrolleras då och då och framför allt om man inte använt prylarna på ett tag. Däremot håller jag inte med dej om att det finns ett överutbud på hasselblad-gluggar utan tycker snarare att det verkar vara en bristvara, kanske därför dom fortfarande står sig hyfsat i pris. I och med att grejjorna funkar med digidala bakstycken så lär dom knappast slumpas, personligen skulle jag tro att de blir mer eftertraktade vart efter priserna på bakstyckena sjunker. Och sedan är det ju så för de flesta av oss amatörer som gillar mellanformat att en dslr knappast är ett alternativ.

Man ska nog vara lite försiktig med att nedvärdera Mamiya 645:an.
Det finns väldigt många äldre modeller som inte har samma kvalitet som nyare modeller har.

Jag har använt 645 PRO och 645 PRO TL och bättre kvalitet och känsla att fota med har jag inte upplevt med någon annan kamera.

Sköter man sina grejor så är chansen att backstycke trillar bort rätt obefintlig.
Det är nog mer "skit bakom spakarna" som är orsaken där.

6x4,5 är ju 4:3 formatet och ger fina bilder, jag körde mest svartvit och då räcker det formatet till med råge. Även dia blir helt underbara i en riktig projektor.

Kan hålla med dig i stort. 645 är trevligt men skillnaden från småbild motiverar inte mig till att byta.
67 däremot är riktigt trevligt.

Det jag inte håller med dig om är att Mamiya RB/RZ är 100% stativberoende. Har de senaste veckorna använt en RB en hel del vid gatufoto utan stativ. Visst är den tung men inte omöjlig. Jag använder den med en 55a och bär runt på detta ett antal timmar utan några större problem. Självklart håller jag med dig om att kameran verkligen kommer till sin rätt på stativ men den fungerar även handhållet. (och gluggarna är riktigt riktigt skarpa..!)

froderberg skrev:
Ja, det är verkligen tycker och smak som gäller.

Men generellt kan man säga att du bör upp i format och du verkligen ska njuta av mellanformatets förldelar som stort tonomfång, kort skärpedjup och minimalt korn.

Med andra ord så är 6x4,5 lite för nära småbild för att det ska blir riktigt kul.

6x6 har den nackdelen att man måste beskära bilderna om man vill ha den avlånga. Å andra sidan kan det kvadratiska formatet kännas fräscht och annorlunda. Många tycker att kvadraten är lätt att komponera och ger lugn i bilden.

Hasselblad har varit populärt bland naturfotografer för sin tålighet och relativa kompakthet. Större format blir nästan alltid stativbundet.

Bland yrkesfotografer är 6x7 otroligt populärt. En anledning är att bilderna bara behöver beskäras lite till A4/A3-format.
Pentax 67 är poppis bland modefotografer för sin möjlighet till handhållet. Finns många fina gluggar. Spegeln kan dock vibrera lite mycket och störa skärpan för landskapsfotografen.

Mamiya RZ är en väldigt vanlig studiokamera med bra närgräns och vändbart bakstycke. Svinskarpa gluggar. Men tungt att bära runt på och 100 procent stativ gäller.

Mamiya 645 1000S är iaf ingen höjdare, taskigt byggd och inget löstagbart magasin. Sen tycker jag optiken till Hbl är två snäpp bättre än de jag har provat på Mamiya 645. Har aldrig provat Mamiya 6/7/67.

Priset på Hbl-utrustning har sjunkit men inte i samma takt som andra märken. I England och på andra sidan pölen går det dock att fynda, jag vet en mycket respektabel handlare som säljer en fin CF250 för $700...

froderberg skrev:
(...) Mamiya RZ är en väldigt vanlig studiokamera med bra närgräns och vändbart bakstycke. Svinskarpa gluggar. Men tungt att bära runt på och 100 procent stativ gäller.

Håller inte heller med om att det är 100% stativ. Jag har plåtat en del med RZ (inte jättemycket men ändå), och nästan bara handhållet, även till jobb. Tycker det går utmärkt. Trivs som sjutton med det sättet att jobba.

Re: Re: Re: Inköp av mellanformatare

alf109 skrev:
Säkert helt sant, men jag borde kanske sagt att man bör vara försiktig med äldre optik eftersom Hasselblad börjar få svårt att serva dem. Det hörde jag för sex-sju år sedan, och det lär inte vara bättre nu.

Magnus Fröderberg (froderberg)skrev:

Det var just det problemet jag fick. Jag hade ett 50, 80 och 120, alla cf, och ett äldre, icke cf 40mm. Fantastisk rent optiskt sett, men den funkade inte på tider under 1/8. Jag kunde inte få vettig service på den heller.
Jag tror att man i den mån det går, ska hålla sig till cf. Om man inte, som jag, hittade ett 40 eller annan lite extremare optik väldigt billigt, som används två gånger om året på jobb där man kan leva med bristerna.

Men vad är det som gör att det är så omöjligt att serva dessa slutare? Det är ju mekanik, kuggar, fjädrar etc.

Absolut, men vad tror du att det kostar att göra 5 fjädrar eller 7 kuggjul i tre storlekar med exakta mått - och hur stor är marknaden? Anledningen till att det saknas reservdelar är att ingen finner det lönsamt? Så tyvärr får vi nog acceptera att det enda sättet att reparera vissa saker är genom att slakta något annat.

Första frågan AF eller inte verkar du radan ha svarat på iom att du vill ha en schaktsökare.

Nästa fråga är hur stort format vill du ha?
6x45 Mamiya, Pentax, Fuji Här finns möjligheten till AF
6x6 Hbl Bronica Mamiya6 (Hbl AF?)
6x7 Pentax(blixtsynk 1/30s) mamiya7/RB/RZ
6x8 Fuji
6x9 Fuji

Ja det finns säkert massor mer som ngn annan kan fylla ut med.

ANNONS
Götaplatsens Foto