Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköpstips - Macro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
MartinaE skrev:
PiaL; jag undrar vart du fick tag i ditt begagnade objektiv?

Fran adorama.com, faktiskt. Jag hittade det billigare dar i deras begagnatavdelning an vad de verkar ga for pa ebay, och det kandes dessutom battre och sakrare att bestalla det fran dem. Sen blev ju det extra enkelt eftersom jag bor i USA forstas, vet inte hur det funkar att bestalla fran Sverige.
Mitt objektiv ar inte den nya Di-varianten dock, men va tusan. Det ar bra!
/Pia

Själv funderar jag på ett Sigma 50/2.8 EX macro. Den är riktigt billig, klarar 1:1 och har gjort bra ifrån sig i de tester jag läst. Skall visst vara riktigt skarp.

Nackdelen är att man måste ner till omkring 4-5 cm från frontlinsen för att få 1:1 så det blir till att skita ner knäna... Dock kommer jag mest att fota stillastående saker, blommor och sånt så det skall inte vara ett problem.

Fördelen är att jag även får en glugg som funkar till porträtt och lite landskap och som har hyfsad ljusstyrka på köpet. Har nyligen köpt en 7D och budgeten räcker tyvärr inte till så många gluggar... Så flera användningsområden är ett plus!

Men visst skulle jag inte ha nåt emot en 105mm för macrofotot heller...

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto