Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inomhusbilder med D700 + 24-120/3.5-5.6G ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikala

Medlem
Hej!

Funderar på att köra en D700 och har då tänkt mig ett av följande objektiv som standard zoom:

- Nikon AF-S 24-120/3.5-5.6G VR IF-ED
- Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED

Frågan är om man kan använda 24-120:an inomhus och utan blixt med D700:ans stora iso område? Vad kan man förvänta sig för slutartider?

24-70:an är ju ljusstarkare med har ju tyvärr inte så mycket zoom som jag skulle önska (har för tillfället en D80 med 18-135 som standardzoom), för övrigt antar jag att 24-70:an är ett mycket bättre objektiv?

Hej!

Funderar på att köra en D700 och har då tänkt mig ett av följande objektiv som standard zoom:

Frågan är om man kan använda 24-120:an inomhus och utan blixt med D700:ans stora iso område? Vad kan man förvänta sig för slutartider?

24-70:an är ju ljusstarkare med har ju tyvärr inte så mycket zoom som jag skulle önska (har för tillfället en D80 med 18-135 som standardzoom), för övrigt antar jag att 24-70:an är ett mycket bättre objektiv?

Du säger ju inte vad du ska fota.. Inomhus som i inredning i lägenheter och hus? Hockeyhall? Källarkontor? Etagelägenhet med fönster i taket?

Om det är inredning du ska fota så skulle jag rekommendera 14-24, kan bli väldigt tajt annars. Slutartiderna är omöjliga att säga, helt beroende på tid på dygnet, tillgång till ljus, ljussättning. Är det statiska motiv så är stativ att föredra såklart.

Du säger ju inte vad du ska fota.. Inomhus som i inredning i lägenheter och hus? Hockeyhall? Källarkontor? Etagelägenhet med fönster i taket?

Om det är inredning du ska fota så skulle jag rekommendera 14-24, kan bli väldigt tajt annars. Slutartiderna är omöjliga att säga, helt beroende på tid på dygnet, tillgång till ljus, ljussättning. Är det statiska motiv så är stativ att föredra såklart.

Jo, jag skall väl mest fotografera människor i hus/lägenheter, använda objektivet som ett vanligt allround objektiv. Antagligen kommer jag använda detta även som stardardobjektiv utomhus. Har dessutom tänkt att köpa ett 14-24 (2,8) också, samt ett Sigma 120-400 (eller 150-500).

Det jag vill veta är om man kan få hyfsade slutartider inomhus i hus/lägenhet på dagen samt kvällstid så att man får skarpa bilder. Men det kanske 3.5-5.6 samt VR inte räcker till för?

Jo, jag skall väl mest fotografera människor i hus/lägenheter, använda objektivet som ett vanligt allround objektiv. Antagligen kommer jag använda detta även som stardardobjektiv utomhus. Har dessutom tänkt att köpa ett 14-24 (2,8) också, samt ett Sigma 120-400 (eller 150-500).

Det jag vill veta är om man kan få hyfsade slutartider inomhus i hus/lägenhet på dagen samt kvällstid så att man får skarpa bilder. Men det kanske 3.5-5.6 samt VR inte räcker till för?

Du kommer en bit med 2,8, men hamnar du i skugga och personerna rör sig mycket så kan det bli knepigt på kvällen, beroende på hur lgh:en ser ut oxå. Den enda gluggen jag har som jag kan gå och fota med i nästan vilket ljus somhelst är 50 mm 1,4, det är inte alls jämförbart med 2,8 enligt mina erfarenheter.
Jag skulle föreslå att du försöker få testa objektiven så att du ser själv hur det funkar med din fotostil, exakt vilka slutartider du kommer få är omöjligt att säga.

VR gör väldigt mycket för slutartider för min del. Jag har fotat många bilder utan rörelseoskärpa på 1/8 sekund på så mycket som 300 mm (450 mm). Men fotar du människor som rör sig så hjälper inte VR.

Hej!

Istället för att bränna iväg ca: 25.000 på ett kamerahus så skulle jag satsa på att behålla din D80 och köpa grymma gluggar istället. Du kommer aldrig utnyttja kameran endå med "skit" objekitv. 24-70 är ett bra omfång enligt mig, vill man ha mer vidvinkel så har Nikon superba vidvinkelzoomar. Köp dig tre riktigt fina zoomobjektiv så har du ju hela registret...

Exempel:

14-24 2.8 ca: 16.000:-
24-70 2.8 ca: 15.000:-
70-200 2.8 ca: 18.500:-

Där har du ju en ruggig setup... man måste inte köpa allt på en gång.. men att bara byta hus hela tiden och sedan sitta med massa klena gluggar och köpa nya klena gluggar gör inte resultatet bättre...

Det finns troligtvis ingenting du kan säga för att övertyga mig om att du behöver en D700 istället för D80:n + bra gluggar.

Du gör vad du vill med dina pengar, men jag försöker bara tipsa dig till ett sundare val som även ger bättre bildkvalitet

Nåja, det blir nog inget 24-120... Det får nog bli 24-70, fast jag kommer nog köpa en D700 ändå, vill åt iso omfånget på den!

ANNONS
Götaplatsens Foto