Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Inomhusfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

nathalie-lindh

Ny medlem
Ska strax köpa en D300, och undrar om den och ett objektiv som jag tänkt köpa håller i ridhus, mörka ridhus.
Objektivet som jag tänkt köpa är Nikon AF 80-200mm f/2.8D ED VR Zoom-Nikkor. Hade det gått ?

Har i nu läget D50 med Sigma 50-150 mm 2.8 och det håller inte, bilderna blir mycket brusiga och korniga vid 2.8 iso 800.

Eftersom de två objektiven har samma ljusstyrka, så förvänta dig ingen direkt skillnad i resultatet, iaf vad gäller brusnivå.

Men D300 har ju mindre brus än D50, så du kan förvänta dig klart bättre resultat med nuvarande objektiv.

Enligt testerna så har D300 inget påtagligt brus innan ISO 1600, så ISO 800 borde ge ett mycket bra resultat vad gäller brusnivå.

Får du brusiga bilder vid iso 800 så gör du något fel (troligen kraftig underexponering), jag kör min D300 helt brusfri på iso 1600, även iso 3200 är helt ok om man inte är allt för överkänslig.
Varför inte prova en AF-D 85/f1.8 eller ännu hellre AF-D 85/f1.4 istället, eller blir 85 mm för kort inne i ridhuset ? Det är stor skillnad på f1.4 (1.8) och f2.8.

/kent

Ska strax köpa en D300, och undrar om den och ett objektiv som jag tänkt köpa håller i ridhus, mörka ridhus.
Objektivet som jag tänkt köpa är Nikon AF 80-200mm f/2.8D ED VR Zoom-Nikkor. Hade det gått ?

Har i nu läget D50 med Sigma 50-150 mm 2.8 och det håller inte, bilderna blir mycket brusiga och korniga vid 2.8 iso 800.

Jag har ingen D300 men en kamrat har det och jag har sett vad den presterar. Jag kan inte tänka mig annat än att du kommer bli fantastiskt nöjd med D300+f2,8. D300 verkar klara mycket höga ISO och MYCKET bättre än en D50.
Men jag skulle också akta mig för underexponering. Jag håller på att öva mig på foto i ishallar och har kommit en lång bit på vägen även med min billiga kamera och mina billiga objektiv genom att köra manuellt läge och INTE underexponera.

EDIT: jag har iof fortfarande långt att gå men förbättringen med ovanstående är häpnadsväckande.

Får du brusiga bilder vid iso 800 så gör du något fel (troligen kraftig underexponering), jag kör min D300 helt brusfri på iso 1600, även iso 3200 är helt ok om man inte är allt för överkänslig.
Varför inte prova en AF-D 85/f1.8 eller ännu hellre AF-D 85/f1.4 istället, eller blir 85 mm för kort inne i ridhuset ? Det är stor skillnad på f1.4 (1.8) och f2.8.

/kent
Det var ju med D50 det blev brusigt, inte D300, som hon ännu inte äger.

Vill du ha brusfria bilder och ändå tänker lägga ner mycket pengar på ny utrustning så ta också en titt på Canons nya modell, 50D. Canon har en uppsjö av ljusstarka bra objektiv till bra priser. Enligt spec så kommer 50D vara något bättre ur brushänseende än D300. D300 är dock en mycket fin kamera som knappast lär göra dig missnöjd.

ANNONS
Götaplatsens Foto