Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Inscannat negativ
- Trådstartare M7_21
- Start datum
Walle
Aktiv medlem
Nej det är inte lätt. Färgneg har ju en brun filmbas, så den måste kompenseras för. Vänder man den bara så ser den ut såhär, men det har du förstås redan testat 
Men, om du inverterar den och sedan kör "kurvor", och väljer de olika kanalerna, så kommer du i histogrammet även se hur snedfördelade kanalerna ligger. Den röda ligger långt till vänster på histogrammet, medan den blåa och den gröna ligger långt till höger. Detta måste kompenseras för, för att det ska bli lite bättre.
Jag drog in svart- och vitpunkt för vardera färgkanal, jag har även ändrat kurvan en aning för varje kanal. Bara ett snabbtest.


Men, om du inverterar den och sedan kör "kurvor", och väljer de olika kanalerna, så kommer du i histogrammet även se hur snedfördelade kanalerna ligger. Den röda ligger långt till vänster på histogrammet, medan den blåa och den gröna ligger långt till höger. Detta måste kompenseras för, för att det ska bli lite bättre.
Jag drog in svart- och vitpunkt för vardera färgkanal, jag har även ändrat kurvan en aning för varje kanal. Bara ett snabbtest.


lars2
Avslutat medlemskap
Jag har brottats med detta för att få till det med några gamla färgneg rullar jag fotat av. Provade Vuescan där man även kan behandla befintliga bildfiler men resultatet var inget vidare. Då hittade ett tips om att använda Levels i PS.
Jag gör så här:
Fotar av negativet belyst bakifrån i Raw format (.CR2).
Vänder i Camera Raw med Tone Curv- (Point fliken)-Linear. Kurvan går nerifrån vänster till övre högra hörnet, man drar i ändarna så det blir tvärtom, dvs kurvlinjen går från övre vänstra hörnet till nedre högra.
Sen klickar jag på auto-vitbalans.
Nu har man "ganska" OK färg men blek och fadd, not. Alla reglage i CR fungerar tvärtom då den underliggande bilden fortfarande är negativ omvandlar man till .dng och har hackar registret så blir de rättvända som tumnaglar i utforskaren.
Nu till "tricket" som jag lärde på någon webbsida, man öppnar i typ PS, lämpligen gör bilden till smart object.
Väljer justeringslager – Levels. Här justerar man varje RGB kanal för sig, Röd, Grön och Blå.
DVS man drar in enligt bild nedan

Nu bör det börja bli riktigt bra, men allt mixtrande för att få bort den brandgulahinnan verkar i alla fall på mina bilder ha "tvättat ur" färgerna en aning och så en förstärkning med mättnad behövs, samt en auto-kurvor för kontrast. Sen har man ett ganska bra "orginal".
Med denna arbetsordning blir det standardiserat och inget individuellt färgmixtrande behövs, klart att en del naturbilder med grönt kan ibland behöva att man finjusterar i levels-momentet, tex inte drar på så mycket rött och blått.
Iofs är det väl ungefär samma som Walles kurvor ovan men jag tycker att det blir tydligt och lätt i Levels att gå direkt på var man skall justera kanalerna, man behöver inte ens titta på bilden bara levels-diagrammet och det blir rätt.
Jag gör så här:
Fotar av negativet belyst bakifrån i Raw format (.CR2).
Vänder i Camera Raw med Tone Curv- (Point fliken)-Linear. Kurvan går nerifrån vänster till övre högra hörnet, man drar i ändarna så det blir tvärtom, dvs kurvlinjen går från övre vänstra hörnet till nedre högra.
Sen klickar jag på auto-vitbalans.
Nu har man "ganska" OK färg men blek och fadd, not. Alla reglage i CR fungerar tvärtom då den underliggande bilden fortfarande är negativ omvandlar man till .dng och har hackar registret så blir de rättvända som tumnaglar i utforskaren.
Nu till "tricket" som jag lärde på någon webbsida, man öppnar i typ PS, lämpligen gör bilden till smart object.
Väljer justeringslager – Levels. Här justerar man varje RGB kanal för sig, Röd, Grön och Blå.
DVS man drar in enligt bild nedan

Nu bör det börja bli riktigt bra, men allt mixtrande för att få bort den brandgulahinnan verkar i alla fall på mina bilder ha "tvättat ur" färgerna en aning och så en förstärkning med mättnad behövs, samt en auto-kurvor för kontrast. Sen har man ett ganska bra "orginal".
Med denna arbetsordning blir det standardiserat och inget individuellt färgmixtrande behövs, klart att en del naturbilder med grönt kan ibland behöva att man finjusterar i levels-momentet, tex inte drar på så mycket rött och blått.
Iofs är det väl ungefär samma som Walles kurvor ovan men jag tycker att det blir tydligt och lätt i Levels att gå direkt på var man skall justera kanalerna, man behöver inte ens titta på bilden bara levels-diagrammet och det blir rätt.
lars2
Avslutat medlemskap
De gamla 400 ASA negativen är inte direkt superskarpa som man blivit bortskämd med av den digitala revolutionen, hur mycket som är digitalt brus och vad som är kornighet i filmen är svårt att säga.

Denna bild (av negativet) var tagen med en gammal manuell Tamron 90mm f/2,5 på bländare 8 eller 9 och en Hoya förstoringslins (ISO 100). Sen dess passade jag på at införskaffa en ef-s 60mm makro när Rajala hade reapris på 3499. ef-s 60mm är klart bättre och underlättar betydligt när man kn sätta fokus med kontrastfokus i Live View.
Bilderna ovan är inte brusreducerade eller skärpta.
-------
PS
Suck det var andra tider det, en Jägermeister och en Hof för under tian.

Denna bild (av negativet) var tagen med en gammal manuell Tamron 90mm f/2,5 på bländare 8 eller 9 och en Hoya förstoringslins (ISO 100). Sen dess passade jag på at införskaffa en ef-s 60mm makro när Rajala hade reapris på 3499. ef-s 60mm är klart bättre och underlättar betydligt när man kn sätta fokus med kontrastfokus i Live View.
Bilderna ovan är inte brusreducerade eller skärpta.
-------
PS
Suck det var andra tider det, en Jägermeister och en Hof för under tian.
lars2
Avslutat medlemskap
Vad är det för film?
Jag hade ett par gamla 126 instamatic negativ som var svåra, oerhört mycket orange i dem, man fick inte bort det blå ens om man drog ner vitbalansen till absolut lägsta värde.
För att vitbalansjustering skall fungera bra i Camera Raw kräver det nog att bilderna är i råformat.
Jag använde bilden som var i din första post och det ”bästa” jag kunde få fram var detta:

Justerade vitbalans manuellt i CR och gjorde justerade RGB kanalerna i Levels på känsla.
Fungerar inget annat får man ta till nödlösningen och göra bilden svartvit. ;-)

Jag hade ett par gamla 126 instamatic negativ som var svåra, oerhört mycket orange i dem, man fick inte bort det blå ens om man drog ner vitbalansen till absolut lägsta värde.
För att vitbalansjustering skall fungera bra i Camera Raw kräver det nog att bilderna är i råformat.
Jag använde bilden som var i din första post och det ”bästa” jag kunde få fram var detta:

Justerade vitbalans manuellt i CR och gjorde justerade RGB kanalerna i Levels på känsla.
Fungerar inget annat får man ta till nödlösningen och göra bilden svartvit. ;-)

M7_21
Aktiv medlem
Tror att den svartvita varianten blir bäst. Negativet är ett Fuji ISO 200 om jag minns rätt. Tog dock inte bilden med RAW utan det är en jpg med en Canon IXUS 60.
Det här var mera som en test om det skulle gå att göra det lite enkelt för mig...
Kör nu istället med min Epson scanner, det blir allra bäst.
Tack för alla försök!
Det här var mera som en test om det skulle gå att göra det lite enkelt för mig...
Kör nu istället med min Epson scanner, det blir allra bäst.
Tack för alla försök!
Similar threads
- Svar
- 38
- Visningar
- 7 K
- Svar
- 6
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 16
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 4
- Visningar
- 3 K







