Annons

Inskanning av gamla fotoarkivet, söker tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Abse

Ny medlem
Jag vill skanna in en massa foton till digital format från negativ/dia/papper. Det är dags att digitalisera hela arkivet bak till 1950... Är det nån som har några tips på utrustning jag behöver?

Finns det att hyra, eller är det bäst att köpa?

Är det bättre att skanna negativ än dia/papper?

Finns det något bra sätt att skanna en hel diakassett på en gång?

Alla tips är välkomna!

Andreas

Jag har tidigare skrivit ett inlägg i den här frågan och fick lite svar då. Men, jag är ändå intresserad av att veta lite mer. Just nu grunnar och jag och min svåger på att köpa en Epson V700 för att börja scanna lite, alla 5000-10000 bilder som vi gemensamt har i familjerna.

Får väl se vad vi mäktar med egentligen. Fast barnbilderna som bara finns på dia idag skulle vara roligt att få ordning på.

Oj det kostar en del verkar det som. Så det bästa är att ha en dator, en scanner för negativ och en för dia? Om man har negativ för alla bilder, är det bäst att scanna in negativen då istället för dia eller pappersbilder??

Jag hade lite brådis nyss därav det korta svaret.

Nja, den är ju dyr eftersom den kan scanna hela magasin precis som du ville.

Men det finns ju andra alternativ, men då beror det ju på vad du menar med " en massa " bilder.

Köper du en vanlig scanner, antingen flatbädd eller dia/negativ-scanner, så funkar det ju oxå.

Många flatbäddscannrar går ju att ladda med 4-6 bilder åt gången så då blir det lite halvautomatiskt iallafall eftersom det då tar ca 10 minuter per omgång om man kör på högsta upplösning.

Själv köpte jag en Canon MP810 för ett tag sedan, det är en kombimaskin som både scannar och skriver ut.
Den scannar upp till 4800 dpi och det räcker fullt för mig.

Jag håller på med just detta jättejobbet.
Börja med at tgå igenom dina bilder, sortera ut de som absolut måste skannas, kolla att dom är skarpa osv osv.
Jag gjorde inte det och upptäckte efteråt att jag skannat massor i onödan.
Om du har mest dia i ramar så hyr en Reflekta skanner som kör hela magasin, kostar en slant o hyra men inte så jättemycket.
Om du har mest papperskopior så köper ni en bra flatbädd som oxå fixar dia, sök i forumet efter tips.
Ska du skanna mest negativ då är det tyvärr en vanlig neg/diaskanner du behöver för bäst resultat. Billigast blir det om du hittar en beg Minolta Dual Scan III eller IV, jag köpte en ny IV för 179Euro :)
Men då blir det bara 6 rutor åt gången, om du inte har oturen o ha remsorna fyra o fyra.

ANNONS