Annons

Inställning för skanna dia -> fotopapper ?

Produkter
(logga in för att koppla)

pws

Aktiv medlem
Hej

Jag har en Dimage Elite 5400 och fått en förfrågan på att få ut lite bilder på papper.

Jag har ett dia som skall skannas och skrivas ut på ett fotopapper hos en bildbyrå.

Vad rekommenderar ni för inställningar för inkommande respektive utgående upplösning?
Vad skall utgående storleken på bilden (cm) vara?

Har tidigare endast skannat för webproduktion så ursäkta om det är novisa frågor som kommer.

mvh,

// Paul

Jag är inte helt säker på hur du menar med utgående storlek. Dokumentstorleken i cm måste ju vara densamma som du önskar få från labbet. Upplösningen varierar från labb till labb. Frontiermaskiner har jag för mig ligger på 400dpi medan lambda ligger på 200dpi och så finns det någon noritsumaskin som har 300. Det får du kolla med det aktuella labbet. Utskrifter på bläckstråle brukar man i allmänhet använda 240 eller 360 dpi, då det är jämnt delbart med 1440 eller 2880 som brukar vara maxupplösning (obs att det är skillnad på att räkna på upplösning på skrivare för fotografiskt material och bläckstråle, då bläckstråle bygger på rasterteknik, alltså ett gäng punkter krävs för att bygga upp en valör)

Bäst resultat får du om du ställer in scannerns upplösning på det fasta steg (alltså hälften, en tredjedel, en fjärdedel eller så av högsta upplösning), som ger ett pixelantal närmast över det du behöver för avsett format.

Men det brukar jag strunta i och scanna på maxupplösning för att kunna arkivera bilden och skala om den för att använda den i flera sammanhang och storlekar.

Hoppas mitt svar inte blev alltför rörigt.

Senast ändrad:
Ok. Då får jag ringa labbet.

Utgående storklek är samma som det du kallar dokumentstorlek. Scannerprogrammet är så "snällt" att den ger mig antingen utgående pixel-antal med avseende på upplösningen på scanningen av filmen samt vad jag väljer för ut-upplösning eller så kan jag välja att se utgående bildfils storlek i lämplig längdenhet och får då även se inkommande filstorlek. Riktigt "nuttigt" faktiskt. :)

Nåväl, tack för hjälpen.

mvh,

// Paul

ANNONS
Götaplatsens Foto