Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Hej

jag har en nikon D40X och undrar vad man ska använda för inställningar när det gäller att ta bilder på någon som är i farten ex hoppar upp i luften.
Vad ska man ställa den på...
M...A....S....eller P

vart kan man lära sig ENKELT vad dessa inställningar står får M...S...A...och P
Då jag har svårt för facktermer vill man ha så enkla och raka svar som möjligt.
Ex Den bokstaven gör så att bilden som är närmast kameran blir klarast..etc

Hej

jag har en nikon D40X och undrar vad man ska använda för inställningar när det gäller att ta bilder på någon som är i farten ex hoppar upp i luften.
Vad ska man ställa den på...
M...A....S....eller P

Vilket som helst av de lägena funkar, så länge du ser till att få kort slutartid (kanske 1/500s eller så) och rätt exponering. Rätt slutartid får du lättast i S-läget, men om du också vill ha koll på bakgrundsoskärpan så kanske A är bättre.

Rör sig motivet i djupled i förhållande till kameran så kanske AF-C fokusläget är bäst? Då måste du bara se till att följa med motivet med den fokuspunkt du valt, annars kan fokus hamna helt fel (typ i bakgrunden).

Då jag har svårt för facktermer vill man ha så enkla och raka svar som möjligt.
Ex Den bokstaven gör så att bilden som är närmast kameran blir klarast..etc

Börja med att läsa om och utforska hur olika bländaröppningar slutartider påverkar dina bilder. M,S,A och P är bara olika sätt att styra dessa.

I M ställer du in både slutartid och bländaröppning helt manuellt, kameran gör ingenting utöver att indikera om den tycker att du satt exponeringen rätt.

I S väljer du en slutartid och kameran väljer en bländaröppning som passar för att bilden ska bli rätt exponerad (lagom ljus).

I A väljer du en bländaröppning och kameran väljer slutartiden.

I P väljer kameran både slutartid och bländaröppning, du kan dock bläddra mellan olika föreslagna kombinationer av dessa.

För att informationen ovan ska vara av någon nytta för dig behöver du utforska hur bländarvärden och slutartider påverkar dina bilder. Alla typer av bilder går att ta i alla fyra lägen, skillnaden är alltså bara på vilket sätt du kontrollerar det.

Det är nog lika bra att lära sig vad bokstäverna är förkortning för.

M= Manual, alltså manuell inställning av bländare och slutartid
S = Shutter priority, dvs du ställer in slutartid och kameran väljer bländare
A= Aperture priority, dvs du väljer bländare och kameran anpassar slutartiden
P = Program. Kameran ställer in en lämplig kombination av slutartid och bländare

Att välja slutartid och bländare lär man sig enklast i en fotobok eller på en fotokurs. Det står nog en del i handboken till din kamera också.

Per.

EDIT: En del parallellskrivande blev det! Men det är bra, välj det du förstår bäst!

Då jag har svårt att läsa mig till saker av de enkla saker NI anser är enkla så skulle jag vilja fråga om det finns någon medlem här som vill ta sig tid till mig ex 2 timmar och visa i praktiken på kameran vad som händer när man använder dessa olika inställningar.

Det NI anser ser lätt ut kan vara svårt för mig att läsa mig till.

Har asperger och lätt adhd så det är det som gör att jag behöver ha någon som visar mig hur jag gör inställningarna på kameran till mina frågor. Enkla frågor..

Bor mellan östersund och åre

Då jag har svårt att läsa mig till saker av de enkla saker NI anser är enkla så skulle jag vilja fråga om det finns någon medlem här som vill ta sig tid till mig ex 2 timmar och visa i praktiken på kameran vad som händer när man använder dessa olika inställningar.

Det NI anser ser lätt ut kan vara svårt för mig att läsa mig till.

Har asperger och lätt adhd så det är det som gör att jag behöver ha någon som visar mig hur jag gör inställningarna på kameran till mina frågor. Enkla frågor..

Bor mellan östersund och åre

Om det är jobbigt att läsa dig till kunskapen, varför inte bara prova dig fram?

Om det är jobbigt att läsa dig till kunskapen, varför inte bara prova dig fram?

Instämmer!

Exempel:

Gå till ett ställe där det finns mycket saker som rör sig, en väg eller ännu hellre en gata med bilar och människor (Östersund?). Fokusera på något "mitt i".

Ställ kameran på "S" och skruva på ratten så du får tider från kanske 1/5s upp till 1/500 och ta en bild med varje inställning.
Ställ kameran på "A" och skruva över hela intervallet och ta en bild på varje inställning.
Ställ kameran på "M" och lek ordentligt med ratten (med och utan knappen nedtryckt som reglerar bländaren) och ta bilder.

Gå hem till datorn och titta på bilderna, så ser du nog ett mönster. Nästan alla visningsprogram kan säkert också visa vilken bländare och slutartid du använde.

OK?

Per.

Det finns ett programläge för sportbilder:
Det är märkt med en ikon liknande en springande människa.
Detta programläge ställer även om autofokus till AF.C (kontinuerligt läge).

ANNONS
Götaplatsens Foto