Annons

Inställningar EOS 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Jag har konstaterat att i Canon EOS 300D finns möjlighet att påverka färgmättnad, contrast, temperatur och skärpa med inställningar. Det finns två förutbestämnda lägen, dels Parameter 1 som är standardinställning med +1 kontrast, färgmättnad och skärpa. Den andra bifogade inställningen är Parameter 2 som ska vara samma inställningar som Canon EOS 10D har, d v s 0 eller normal på samtliga inställbara möjligheter. Det finns tre parameter paket till som heter set1-3 som brukaren själv kan ställa in.

Jag har provat att ställa in kontrast -1
och färgmättnad till -1 och tycker att det ger mer mjuk/dämpad återgivning av omvärldenliknande standardläget på Minolta Dimage 7i.

Ni som har 10D och 300D har ni justerat dessa inställningar?

/Roland

Skärpan inställd på läge "0" på 300D ska ge samma som på 10D vid läget "+2"

Jag har ställt in färgmättnad +1, skärpa +2, kontrast 0, färgton 0, på min 10D.

Jag vet bara att jag håller på att bli

knäpp i mina försök att hitta de inställningar som jag tycker känns bra...

--jalle

Tackar

Testar vidare. Riggar med RAW och gör olika varianter i framkallaren me samma original.

Det borde även gå att fixa fram alternativexponeringar genom att det är fler bitar än 8 per kanal i RAW filen och sedan nyttja valda delar genom att sudda i lager i PS.
*tänker högt*

Gun är hittills en trevlig bekantskap

Har bara haft kameran ett par dagar så det är svårt att göra ngra förhastade slutsatser, men jag kan konstatera att stegen ger mer "effekt".

Någon som har Hotpixel testat sin 300D ännu?

/R

Pixlar som "fastnar" vid längre exponeringar och klarar inte av att återge korrekt färg, utan bara återger Röd, Grönt eller blått..

ANNONS
Götaplatsens Foto