Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar för D300

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Nu har jag testat i alla fall. Med Active D-lighting minskar exponeringen med 1/3 - 2/3 steg. Alltså vårdar inställningen högdagrar bättre. Men man vet aldrig hur det slår. Man får antagligen kompromissa mellan kontroll (ADL OFF) och högdagraråtergivning (ADL ON).

timofej skrev:
a3: Dynamic AF Area > 51 points (3D-tracking). Ser ingen anledning att använda mindre antal punkter (eller utan 3D). Har ni andra tankar kring detta?
Upptäckte igår att ha alla 51 punkter aktiva inte är alltid bra. Kameran tappar motivet ibland om det finns andra objekt bredvid motivet. Alltså borde man inte ha flera aktiva punkter än nödvändigt för att hålla motivet inom dem.
 

dokido

Aktiv medlem
jo precis, tiden ändrades, kunde inte spara bilderna för kontroll tyvärr, för mycket att plåta idag :) , varför blir bilderna mycket bättre med d300 än med d40 trots samma objektiv?
jag kör dessutom nästan med default inställningar

d40 - iso400 - 5.6 - 1/60s - nef - 3000x2000
d300 - iso400 - 7.1 - 1/200s - jpg - 3000x2000

ljuset var förstås inte detsamma, kanske ljuset idag var lite bättre, men jag tror inte det är hela saken
ok jag ser att tiden var kortare, d300 bara rasslar till...men bilderna är som natt och dag, suddigt på d40 och d300 ser man fjädrarna, jag tror inte att det bara är tiden (eller, det är ju en dyrare kamera)

nåja om ingen köper min d40 kanske jag kan göra ett mer vetenskapligt test, den är nerpackad just nu...
 

CrazzlY

Aktiv medlem
Hur har ni ställt in era "bildinställningar"?
Standard/Normal/Vivid och vad de nu hette. Har inte kameran till hands just nu.

Vad jag har förstått, så är det många som ökar "Sharpening" en aning. Vad har ni gjort för inställningar (då även till Kontrast och Ljusstyrka) och vad fotar ni i för "läge"? Antar att det är Standard som gäller..?

Det är nästan så att jag föredrar Vivid, men än är jag inte säker...
 

pelleost

Aktiv medlem
CrazzlY skrev:
Hur har ni ställt in era "bildinställningar"?
Standard/Normal/Vivid och vad de nu hette. Har inte kameran till hands just nu.

Vad jag har förstått, så är det många som ökar "Sharpening" en aning. Vad har ni gjort för inställningar (då även till Kontrast och Ljusstyrka) och vad fotar ni i för "läge"? Antar att det är Standard som gäller..?

Det är nästan så att jag föredrar Vivid, men än är jag inte säker...
Är också inne på Vivid efter att ha provat hemma i köket igårkväll mot lite färgglada detaljer på diskbänken, och Vivid kändes som den gav samma mustighet i färgena som detaljerna.
Men är den överdriven i andra situationer måntro ?

/Pelle
 

Leo S

Avslutat medlemskap
CrazzlY skrev:
Hur har ni ställt in era "bildinställningar"?
Standard/Normal/Vivid och vad de nu hette. Har inte kameran till hands just nu.

Vad jag har förstått, så är det många som ökar "Sharpening" en aning. Vad har ni gjort för inställningar (då även till Kontrast och Ljusstyrka) och vad fotar ni i för "läge"? Antar att det är Standard som gäller..?

Det är nästan så att jag föredrar Vivid, men än är jag inte säker...
För min del testade jag ökad skärpa men tyckte ärligt talat att det såg för j-igt ut, så jag ändrade tillbaka.

Men jag känner att det är mycket att undersöka för en som inte ställt in så himla mycket tidigare på min D80, så en viss inlärningskurva till den perfekta bilden är det.

Det är det där med AF:en också...
 

dokido

Aktiv medlem
he-he, var ute å plåta fåglar som flög och det gick bara att fota en bild per 2 sekunder ungefär, när jag kom hem sen och leta i manualen hittade jag continuous knappen...men då hade de flugit sin kos minsann, fick en bra bild, bakifrån...
 

CrazzlY

Aktiv medlem
Lite intresserad av i vilka inställningar ni fotar i. Kollade precis på Cameralabs, och de rekommenderade att man skulle fota i RAW för att få tillgång till D300:ns *fulla* potential.

Då undrar jag nu, om jag ställer in RAW, då spelar det väl ingen roll vilken profil (Standard/Naturell/Vivid/D2X etc) jag kör i, eller hur? Vilken profil föredrar ni att fota i t.ex?

Om man nu *inte* ska köra i RAW, vad har ni för inställningar på Standard / Naturell / Vivid? Jag satte Sharpening på 6 på både St och Vi då jag inte använder Naturell. Fick dessutom tipset att öka kontrast något.

Så, vilka bildinställningar funkar bäst för er?
 

Bokeh

Aktiv medlem
CrazzlY skrev:
Lite intresserad av i vilka inställningar ni fotar i. Kollade precis på Cameralabs, och de rekommenderade att man skulle fota i RAW för att få tillgång till D300:ns *fulla* potential.

Då undrar jag nu, om jag ställer in RAW, då spelar det väl ingen roll vilken profil (Standard/Naturell/Vivid/D2X etc) jag kör i, eller hur? Vilken profil föredrar ni att fota i t.ex?

Om man nu *inte* ska köra i RAW, vad har ni för inställningar på Standard / Naturell / Vivid? Jag satte Sharpening på 6 på både St och Vi då jag inte använder Naturell. Fick dessutom tipset att öka kontrast något.

Så, vilka bildinställningar funkar bäst för er?
Fotar du Raw kan du välja vilka inställníngar du vill i NX i efterhand, alla kamera inställningar finns att välja där.

Jag kör i standard och ändrar efter tycke i NX.

/kent
 

timofej

Aktiv medlem
CrazzlY skrev:
Då undrar jag nu, om jag ställer in RAW, då spelar det väl ingen roll vilken profil (Standard/Naturell/Vivid/D2X etc) jag kör i, eller hur? Vilken profil föredrar ni att fota i t.ex?
Bara för att förtydliga Kents svar. Om du framkallar raw-filerna i NX öppnas bilderna med de förvalda inställningarna som du hade i kameran vid fotograferingstillfället. Du kan med fördel ändra dem under bearbetningen i programmet.

För andra konverterare spelar det ingen roll vilka bildoptimeringsinställningar du hade i kameran.
 

resiaknets

Aktiv medlem
12/14 bit

timofej skrev:
12-bit lossless compressed. Tills något annat bekräftat tror jag att skillnaden mot 14-bit är minimal. 12 bit sparar plats.
Jag gjorde en "Quick and Dirty" test ut genom fönstret i novembermörkret och underexponerade ett par steg (se http://www.kaiser.se/dpreview/grass_dark.jpg ) och drog sedan upp exponeringen i PS. Inställningar i ACR:
exposure +4.0
brigthness +40
contrast +40
vibrance +40

100%iga, beskurna bilder finns här
http://www.kaiser.se/dpreview/grass_12.jpg
http://www.kaiser.se/dpreview/grass_14.jpg

Med tanke på att bilderna är kraftigt bearbetade är skillnaden liten tycker jag.
 

timofej

Aktiv medlem
Re: 12/14 bit

resiaknets skrev:
Jag gjorde en "Quick and Dirty" test ut genom fönstret i novembermörkret och underexponerade ett par steg....
Visserligen ser man skillnad i bl a skuggorna (mindre brus). Dock har du misshandlat bilden extremt. Tror inte att i vanlig fotografering ser man någon skillnad. Än så länge är min kamera kvar på 12-lossless. :) Funderar faktiskt på att byta till "lossy". D70 hade ju förlustkomprimering och jag hade inga problem med det. Om man inte pixelpeepar räcker det långt. Annars fylls minneskortet så himla fort. Särskilt med 6 bps. :)

Har också ändrat f1 inställningen, Playback Mode till Zoom on/off, Medium magnification. Då hoppar inzoomningen till 100% i fokuseringspunkten. Såg tipset i Officiell D300-tråden. Tack för det! :)
 

dokido

Aktiv medlem
skum "bandning" på max iso, har inte sett om det uppträder på datorn än, bara lcd skärmen, såg att de skrivit om sånt på dpreview, hm...
 

dokido

Aktiv medlem
underliga band hm...

men bilden var extremt mörk bör tilläggas
1/4s, f 2.8, ev -1, iso högsta tror jag, det står visserligen 6400 på exif, men jag vet inte om det är högsta,

nästa bild jag tog var på iso 3200 och då såg man spår av band också

kvalite = jpg finest

man kanske får räkna med konstig mönster i nästan totalt mörker, handhållen
jag tror jag hade active -dlightning också, men ej säker
 

Bilagor

jonthu

Medlem
Inställningar för Fn och Preview-knapp

Tidigare i tråden efterlystes inställningar för de två knapparna Fn och Preview till höger på framsidan av kameran. Jag tycker det är fantastiskt användbart med de här inställningarna:

Fn - spotmetering

Toppen att använda tillsammans med AE-L ställd på AE Lock (Reset on release).

Preview - ställd på FV Lock för att låsa blixtexponeringen på valfri del av bilden. Det här är ju en nödvändig funktion!

De här inställningarna ger så många möjligheter det bara går utan att högerhanden måst tas ifrån avtryckare och grepp.

Jonas Thun
 

Mcnab

Aktiv medlem
Japp......dags att rycka upp tråden :)

Vilka inställningar på fokus och liknande har ni som fotar fotboll?
 

c0nne

Aktiv medlem
Är också intresserad av att få igång tråden igen, är intresserad av vad folket tycker om de olika inställningarna och vad som är praktiskt/bra med dem.



MVH
Conrad
 
ANNONS