Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar i d60

Produkter
(logga in för att koppla)

tkakito

Avslutat medlemskap
Rätt forum?

Iaf. När jag fotar med M inställning på ratten och med blixt inomhus så kan jag få till riktigt bra bilder, med skärpa och allting så bra det kan bli i princip (;) , men när jag sen ska gå ut och fota, utan blixt så får jag inte till det hur jag än gör.. Jag har provat allt känns det som.. Antingen blir det brusigt över hela bilden eller så blir det alldeles för mörkt, trots att det är dagsljus. Och jag vill ju helst kunna fota ute utan blixt också..
Så.. hjälp mig?

Jag svarar dig här som en ren amatör, och anar att du kommer få betydligt fler och mer avancerade svar från andra....

Men det jag funderar på är vad du har valt för ISO- och vitbalansinställningar. En viss exponeringskompensation kanske också skulle hjälpa....

Själv fotar jag (nästan) aldrig i M-läge utan väljer för det mesta A (tidsautomatik) och väljer själv bländare.

Jag har lite svårt att utröna vad du har för erfarenheter av fotografering och därför är det svårt att veta om dessa tips är relevanta för dig....

Lycka till!

/Jenny

jag har testat att ändra både iso, exponering pch vitbalans med jag tycker inte det händer så mycket... eller inte åt det hållet jag vill ha det iaf.. det blir som sagt bara antingen väldigt mörkt eller väldigt brusigt..
Har snurrat lite på A, S och P.. Men jag ska ta ett nytt försök imorgon :).

det kan inte vara att jag har väldigt känsliga objektiv? eller så.. att dom inte "klarar av" när det blir något mörkare (precis när det börjar mörkna när solen ska bege sig neråt såattsäga)..
men det känns mer som att det är inställningarna.
Jag kan ju få till bilderna bättre i tex Landskaps inställningen, men då blir slutartiden lång eller något sånt knasigt..
jag vill ju i vilket fall som helst få till det i M eller någon aav dom inställningarna..
hmm.. Men jag får fixa med den imorn och se om jag förstår mer då x).

Får du till bra bilder i auto-läget utomhus i dags-ljus?

Om det är så kanske det helt enkelt är för mörkt ute (när du tar kort "precis när solen går ner") för att det ska gå bra om du har kit-objektivet. Har du provat med VR påslaget ditt objektiv har det?

Lär dig vad slutare, bländare och ISO-känslighet är, och hur de påverkar exponeringen. Kan du inte det mest grundläggande kommer du ändå inte att förstå de förklaringar du får här. Kolla in de utmärkta nybörjarartiklarna här på sidan t ex.

ANNONS
Götaplatsens Foto