Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningsproblem Canon 100-400/4.5-5.6L IS II +7D2

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Som rubriken säger så har jag ibland svårt med inställningarna av de 3 nya IS valen i kombination med de olika AF inställningarna i kameran. Att följa något som rör sig parallellt eller mot mig i en konstant hastighet är en barnlek med det nya objektivet men jag får vissa problem med fågelfotograferandet när dom sitter stilla på en gren men ändå rör sig, men utan att flyga vidare.

Jag vet inte om jag ska använda läget 1 eller 3 på objektivet. Läge 3 är ju svårt att använda till och med med enbensstativ om/när det är en liten fågel rätt långt borta. Det är väldigt svårt att hålla kameran stilla nog att inte få en viss rörelseoskärpa trots att IS jobbar när bilden tas. Att ställa in skärpan på ögonen kan bli helt omöjligt utan en IS som jobbar konstant.

Om jag sen vill fånga fågeln i flykt när den är på väg att landa eller flyger vidare från grenen, ska jag ju använda läge 2 vilket är omöjligt att byta till snabbt nog innan den åter landar eller är borta....

Enligt instruktionerna till objektivet är det läge 1 som ska användas vid fotografering av fasta objekt, men en liten fågel som putsar sig och rör sig ryckigt på grenen är inte att riktigt kalla för fast objekt och jag har flera gånger fått väldigt oskarpa bilder.

Att det sen finns 6 olika AF inställningar i kameran gör ju att det teoretiskt skulle kunna krocka med inställningarna på objektivet. Jag har svårt att bestämma mig om den lilla fågeln som hoppar runt på grenen, snurrar och tar några snabba steg ska räknas som "Versatile multi purpose setting", "Instantly focus on subjects suddenly entering AF points", "For subjects that accelerate or decelerate quickly" eller "For erratic subjects, moving in any direction" eftersom alla fyra kan passa in lite beroende på hur man tolkar dessa beskrivningar...

Råd, tips och idéer om detta mottages tacksamt för trots att det nya objektivet i vissa sammanhang är otroligt bra så får jag i vissa situationer bilder som inte ens går att rädda, utan går direkt till papperkorgen..

MVH
Jacob Boman

Prova AF Case 1 och enpunkts-af på allt som sitter/rör sej på en gren tillsammans med AI Servo och inställning 1 för IS på objektivet. Av och bl. 5.6. Spara inställningarna under C1 på väljarratten för Tv och Av mm.

Prova AF Case 2 och utökad af på allt som rör sej genom skog tillsammans med AI Servo och avstängd IS, obs ej avstängd på objektivet utan genom att programmera skärpedjupsknappen att aktivera IS. Tv och 1/400s. Spara inställningarna under C2...

Prova AF Case 3 och automatiskt val av alla 65 af-punkter på flygande fågel mot ren himmel med AI Servo och avstängd IS, obs ej avstängd på objektivet utan genom att programmera skärpedjupsknappen att aktivera IS. Tv och 1/1600s. Överexponera 1-2 steg. Spara inställningarna under C3...

Använd Auto-ISO och seriebildstagning.

IS inställning 2 på objektivet kan vara bra när man panorerar med långa slutartider t.ex. på en älg som springer i skog, en bil som åker på en väg o.d.

IS inställning 3 verkar mest vara ett batterisparläge.

Senast ändrad:
Som rubriken säger så har jag ibland svårt med inställningarna av de 3 nya IS valen i kombination med de olika AF inställningarna i kameran. Att följa något som rör sig parallellt eller mot mig i en konstant hastighet är en barnlek med det nya objektivet men jag får vissa problem med fågelfotograferandet när dom sitter stilla på en gren men ändå rör sig, men utan att flyga vidare.

Jag vet inte om jag ska använda läget 1 eller 3 på objektivet. Läge 3 är ju svårt att använda till och med med enbensstativ om/när det är en liten fågel rätt långt borta. Det är väldigt svårt att hålla kameran stilla nog att inte få en viss rörelseoskärpa trots att IS jobbar när bilden tas. Att ställa in skärpan på ögonen kan bli helt omöjligt utan en IS som jobbar konstant.

Om jag sen vill fånga fågeln i flykt när den är på väg att landa eller flyger vidare från grenen, ska jag ju använda läge 2 vilket är omöjligt att byta till snabbt nog innan den åter landar eller är borta....

Enligt instruktionerna till objektivet är det läge 1 som ska användas vid fotografering av fasta objekt, men en liten fågel som putsar sig och rör sig ryckigt på grenen är inte att riktigt kalla för fast objekt och jag har flera gånger fått väldigt oskarpa bilder.

Att det sen finns 6 olika AF inställningar i kameran gör ju att det teoretiskt skulle kunna krocka med inställningarna på objektivet. Jag har svårt att bestämma mig om den lilla fågeln som hoppar runt på grenen, snurrar och tar några snabba steg ska räknas som "Versatile multi purpose setting", "Instantly focus on subjects suddenly entering AF points", "For subjects that accelerate or decelerate quickly" eller "For erratic subjects, moving in any direction" eftersom alla fyra kan passa in lite beroende på hur man tolkar dessa beskrivningar...

Råd, tips och idéer om detta mottages tacksamt för trots att det nya objektivet i vissa sammanhang är otroligt bra så får jag i vissa situationer bilder som inte ens går att rädda, utan går direkt till papperkorgen..

MVH
Jacob Boman

Hej! IS funktionen är för att medge skarpa bilder trots att du är lite skakig/darrhänt, inte för att fotoföremålet flyttar på sig. Den använder normalt ett antal elektroniska gyron för att mäta din darrhänthet.
Det är AF på kameran som sköter skärpan, den kan du hjälpa genom att höja ISO och använda en större bländare för att korta ned slutartiden.
Mvh Gunnar

IS läge 3 är inte ett batterisparläge, utan tänkt för att användas när man följer föremål som rör sig slumpmässigt. Läge 2 är alltså till för panoreringar som sker någorlunda jämnt till riktning och hastighet. Typ följa en bil. Då är det inga problem för objektivet att lägga IS i ett "centrumläge" och så reglera däromkring.
Men försöker man följa något som fladdrar omkring, eller en hockeyspelare som åker hit och dit, då kan man råka ut för att IS ligger ute i ett ändläge när man byter riktning på följandet, så när bilden tas har IS inget utrymme kvar att jobba på. Genom att IS i läge 3 inte är aktivt under själva följandet, utan ligger kvar i ett "lurpassarläge", säkerställer man att IS börjar jobba utifrån sitt centerläge när bilden tas, så att det finns reglerutrymme kvar i alla riktningar.

Läge 2 är likvärdigt med läge 1 tills man börjar panorera.

Det finns inte sex AF-lägen, utan 75. Åtminstone på en 1DX; jag är lite osäker på om 7D Mark II implementerar alla. De sex lägena är bara sex förvalda kombinationer av dessa 75.

Tack Anders för fin och logisk förklaring till IS läge 3. Verkar vara lämpligt att användas tillsammans med AF Case 4-6?

1DX har fler möjligheter än 7DII. En snabb uträkning av de olika möjligheterna för 7DIi och 5DIII ger 45 för båda (5*3*3 möjligheter).

Nej

7DII har 5 steg på de tre parametrarna alltså 5x5x5=75. Ska man dessutom räkna in 1:abilds och 2:abildsprio så tillkommer en faktor 9 och då är man uppe i 675 möjligheter. Sedan finns ju andra parametrar också som påverkar AF i en unik bildsituation. Har inte räknat men skulle tippa på att man hamnar på 5-siffriga kombomöjligheter! (t.ex val av AF-punkter)

Självklart

Ojoj! Pinsamt! Givetvis är det 125! Då är det 1125 möjligheter bara med de 3 grundinsträllningarna och 1:a + 2:abildsprio. Inte konstigt att man kan få olika resultat på samma motiv!

Nytt firmware för 7DII?
Min 7DII har 5x3x3 = 45 om vi nöjer oss med bara caseinställningarna tills vidare. Skärpeföljn känslighet 5. Accel/bromsa 3. Aut byte AF-pkt 3.
1DX har 5x5x3 = 75.

Jisses

Oj igen! Kollade bara på den första raden! Det är ju bara 3 på de två andra. Nu blir det inga fler inlägg förrän alkoholen är ur blodet! Jag ber om ursäkt!

Trodde nog det också. 1DX hade 5x3x3 till att börja med, men fick fler efter en uppdatering. Den fick fler alternativ på fokusprioriteringar också i det sammanhanget. Så visst finns det all anledning att exempelvis studera Canons egna guideböcker till hur AF-inställningarna bäst görs, för det finns mycket som är bra, om man väl förstått precis hur det fungerar.

Jag som öppnade denna tråd måste glömt markera att jag skulle få mail om det kom nåt svar. har helt enkelt inte sett några svar förrän nu, och alltså inte kunnat kommentera svar.

ja naturligtvis bli det många fler parametrar med alla individuella inställningar för varje grundfokus läge. I kombination med objektivets blir det ju väldigt många och alla gånger inte enkla val, tycker jag. En sak jag tänkt på medan jag fotar är ju läge 2 på objektivet, som jag snabbt vill byta till för jag ser och vill följa något parallellt, är ju att det är rätt pilligt att ställa in mittenläget när just det är något jag oftast snabbt vill byta till innan objektet försvunnit. Det hade då varit bättre om det läget varit 1 eller 3...

Tack till "jeduven" som skrev ett utförligt svar jag måste fundera på men användandet av C1-3 är något jag borde använda mig av mer. Det är ju bara det att jag ju fotograferar så mycket olika motiv och sen att varje enskilt motiv och objektiv ibland passar bäst i manuellt läge på kameran eller Av och jag blir osäker på vad det nu var jag ställde in för vilket objektiv och situation att jag i stället inte använder dom alls....

Det skulle nog bli lättare om huvudintresset bara var en av fåglar, bilar, insekter eller sport som rör sig i sidled (eller inte)....

Firmware är ju något man kan ha många åsikter om, och bristen på bra uppdateringar för har man någon gång testat Magic Lantern på sin kamera så förstår man hur otroligt mycket mer användbara inställningar som är möjliga men ändå inte någonsin ingår i Canons firmware...

Jacob

Ha kamera i M-läge och ställ in kameran så de passar dina standardmotiv. Koppla bort fokus från avtryckarknappen och använd tum-fokus. Programmera knappen AFON med en fokusinställning och * - knappen för en annan fokusinställning. Spara under t.ex. C1. När du sedan vrider över till C1 så har du M med dubbla fokuseringsmöjligheter. En under AFON och en annan under * och du kan snabbt byta fokussätt genom att bara flytta tummen.

När du står i läge C1 kan du naturligtvis justera kamerainställningarna som vanligt men inte byta till till t.ex Av. Vill du ha kvar de justerade inställningarna under C1 så väljer du att kameran ska spara dessa när den går i viloläge, när du stänger av kameran eller när du vrider ratten till nåt annat läge. Vill du alltid ha grundinställningarna kvar så sätter du kameran på 30 min innan viloläge och väljer att kameran inte ska spara justeringarna när den oavsiktligt går i viloläge. OBS tiden måste du stlälla in med grundinställningarna i.s.f. och spara under C1 vid första gången eller när du är i C1.

Brukar du fotografera Av så gör samma sak och spara under C2 och kanske motsvarande för Tv under C3.

Motsvarande IS-läge 3 på objektivet kan du enkelt fixa genom att programmera skärpedjupsknappen att starta IS och på så sätt alltid ha objektivet på IS-läge 2, som fungerar som läge 1 vid stillastående motiv.

Motsvarande IS-läge 3 på objektivet kan du enkelt fixa genom att programmera skärpedjupsknappen att starta IS och på så sätt alltid ha objektivet på IS-läge 2, som fungerar som läge 1 vid stillastående motiv.

Det här måste väl ändå inte bli samma. I läge 3 på objektivet så startar IS i samma ögonblick som jag trycker på avtryckaren och det är aldrig något jag hinner uppfatta, medan det programmerade läget startar när jag trycker på knappen, det vill säga innan jag tar bilden, och som då motverkar den rörlighet och det sätt läge 3 är tänkt fungera.

Jo, det är utan tvekan bättre med läge 3. Mitt exempel är bara ett alternativ med mindre bekymmer om olika IS-lägen som innebär att du alltid kan köra på läge 2 på objektivet och enkelt starta IS vid behov.

Om motivet rör på sig snabbt och ryckigt så hjälper ingen bildstabilisering i världen.

Om motivet rör på sig snabbt och ryckigt så hjälper ingen bildstabilisering i världen.

Det kanske inte blev tydligt nog men det jag försöker säga är att det är svårt att avgöra vilket av de tre lägena jag bör använda när det inte är helt stillastående, inte flyger och jag ska följa det horisontellt, och heller inte på långt håll med läge 3 då det knappt går att ställa skärpan utan IS.

Läge 5 på AF på kameran "För motiv som ibland rör sig fort i olika riktningar" låter väl som ett bra val på kameran tillsammans med bra skärpedjup och tid, för att klara det hela om jag bara också ställt in rätt läge på IS funktionen på objektivet....

ANNONS
Götaplatsens Foto