Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Installera drivrutiner (D30)

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
Den här tråden borde kanske egentligen ligga i "Foto och datorn", kunde knappt bestämma mig.

Köpte iaf en Eos D30 för ett tag sen, och är allmänt nöjd med själva huset, men jag kan inte få datorn att hitta den förbannade kameran. Har bara zippat upp alla program som var med (D30remote, Downloader, Eos viewer utility, raw-converter och D30-drivers), rakt av, och sedan kört deras installationsfiler.
Det verkar dock bara finnas en enda fil i D30-drivers-mappen som man kan tänka sig att man ska köra, och den heter just "setup", men Windows vill inte köra den, utan hävdar att "den här filen är inte lämplig att köra i Windows eller DOS", och sen kommer man inte längre.

När jag kopplar in kameran på USB-porten, startar ju "ny maskinvara"-guiden, men den hittar inget. Kan inte heller hitta kameran i utforskaren, och inget av D30remote eller Downloader kan hitta den heller.

Vad gör jag för fel? Hur ska man kunna hitta kamera?

Mkt tacksam för svar, då det är EXTREMT frustrerande att ha köpt en kamera och inte kan se bilderna från den.
 

andgi

Aktiv medlem
Hämta de nyaste drivrutinerna från Canon så bör det fungera. För att tanka ut bilder rekommenderar jag dock främst en kortläsare - det är mycket smidigare än att plugga in kameran hela tiden (USB-kontakten på kameran är ju rätt osmidig).
http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=DownloadDetailAct&fcategoryid=314&modelid=8294

Det är dock ändå bra att få igång drivrutinerna eftersom det är några inställningar (definiera parameterset och ställa in ägarnamn) som bara går att göra från datorn.

/Anders
 
Senast ändrad:

Johan__S

Aktiv medlem
Ska ta och hämta de senaste drivrutinerna då, men vad måste man göra för att få sk'ten att fungera? Vet inte ens vad man ska öppna för att kunna ändra de uppgifter du nämner.
 

Johan__S

Aktiv medlem
Kollar just på drivrutiner till D30 på canons svenska hemsida. Vad är det jag ska ha? "twain driver" eller?
 

andgi

Aktiv medlem
TWAIN eller WIA paketet (vilken beror på windowsversion) skall om jag minns rätt räcka för att få kontakt med kameran och hämta filer.
Jag har inte haft någon windowsinstallation på min dator sen slutet av 2003 så det var ett tag sen jag tittade på detta. Om jag minns rätt så är det viktigt att man installerar drivrutinen innan man ansluter kameran - läs installationsanvisningen!
 

Johan__S

Aktiv medlem
Har nu provat med både Twain och WIA, inget funkar. Felet verkar bero på att Windows är så "säkert" att det är oanvändbart. Får helt enkelt inte lov att köra setup-filen, utan det där meddelandet som jag nämnde kommer upp varje gång jag försöker. Värdelöst, jag får spader på detta. Har man köpt en förbannad kamera vill man ju kunna använda den!
 

Ziden

Aktiv medlem
Johan,

Ta't lugnt, ta'n toy!

Har haft en D30:a under Win XP SP2 utan problem. På felmeddelandet låter det som om:

1. Du laddat ner fel version, inte för den version av Windows som du kör

2. Filen är skadad(mindre troligt)

3. Testa att avaktivera virusskydd under installationsdelen

Tänk också på att du bara behöver speciella drivrutiner om du skall överföra bilder från kameran till datorn via det extremt sega USB1 interfacet som är på kameran. Hur det än blir med drivrutiner o annat så rekommenderar jag att du köper en kortläsare som du kopplar in via USB2 - först då kommer den optimala lyckan :)

Lycka till!

Mvh Lazze
 

Johan__S

Aktiv medlem
Det löste sig. Lyckades köra "installera ny programvara" mer eller mindre helmanuellt, och välja allt själv. Det gick om man gjorde så och installerade .inf-filen. Jäkla tur det iaf!
Så nu går det, som sagt.

Ska ändå ta och köpa en kortläsare sen, känns smidigare. Och det var faktiskt förbannat trögt med USB, får jag hålla med om.

Men tack för alla tips!
 
ANNONS