Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interfit Blixtljusmätare Flash Meter

Produkter
(logga in för att koppla)
digisix är inte blixtmätare. kolla recensionerna på fotosidan.

Vad gäller interfit mätaren så har jag aldrig sett den förut och kan inte hitta den på interfits sida. Priset är helt ok men jag skulle hellre satsa på en begangnad Sekonic eller Minolta Flashmeter.

Den där Gossen Digisix är nog bara till för tyska förhållanden. Det står i produktbladet "for ambient light made in Germany".

Sant. Digisix finns i en blixtversion också, då heter den Digiflash. Det är en mätare i ett mycket trevligt format, men tänk på att den har ett mycket sämre användargränssnitt än de flesta andra mätare. För att få en tid-/bländarkombination måste man vrida om ett mekaniskt vred som på gamla analoga mätare.

Interfitmätaren har jag erfarenhet av, men jag har ett vagt minne av att de har gjort en mätare som var seriöst begränsad, med enbart ISO 100 som känslighet och manuell omräkning vid andra känsligheter. Plus att den enbart hanterade blixt och inte befintligt ljus. Jag kan ha förväxlat den, men kolla innan köp.

Men jag skulle ändå vilja ge samma råd som Fredrik. Hittar man en beggad Minolta, Sekonic eller Gossen (större modell) så kan det inte bli fel.

ANNONS
Götaplatsens Foto