Annons

internetgiro-bluff??!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

frisqo

Medlem
hej.jag hittade en d700 till bra pris på nätet, gjorde köpet genom www.internetgirot.se . när det var tur att betala funkade inte riktigt deras bankgiro nr: 782-3214 och i mailen fanns en bank nr också med ocr, samma ocr som till bankgiro numret ... allt detta gjordes igår. idag mailade jag dom eftersom på internetgirot.se sida stod det i statusen att den väntade på säljarens bekräftelse (kollade upp säljaren och mobil och det stämmer)..
mailade internetgirot och frågade vad var det han missat eftersom dom väntade på hans bekräftelse....
fick då en mail på att jag har råkat ut för en bedrägeri!!!!!..

jag då undrar hur i hela #€%"€#% kan jag ha råkat ut för en bedrägeri när mailen med bankgiro numret o bankkontot kom från dom?!?!!!?!?!?

jag har sparat alla mail som jag fått. dom säger att jag skall inte vänta med en anmäla. men att dom har skicka mitt ärende till ekonomi avdelningen..

VAD SKALL JAG GÖRA??... :(
 

Dajo

Aktiv medlem
hej.jag hittade en d700 till bra pris på nätet, gjorde köpet genom www.internetgirot.se . när det var tur att betala funkade inte riktigt deras bankgiro nr: 782-3214 och i mailen fanns en bank nr också med ocr, samma ocr som till bankgiro numret ... allt detta gjordes igår. idag mailade jag dom eftersom på internetgirot.se sida stod det i statusen att den väntade på säljarens bekräftelse (kollade upp säljaren och mobil och det stämmer)..
mailade internetgirot och frågade vad var det han missat eftersom dom väntade på hans bekräftelse....
fick då en mail på att jag har råkat ut för en bedrägeri!!!!!..

jag då undrar hur i hela #€%"€#% kan jag ha råkat ut för en bedrägeri när mailen med bankgiro numret o bankkontot kom från dom?!?!!!?!?!?

jag har sparat alla mail som jag fått. dom säger att jag skall inte vänta med en anmäla. men att dom har skicka mitt ärende till ekonomi avdelningen..

VAD SKALL JAG GÖRA??... :(
fick du möjligen länken till internetgirot från säljaren?

Kolla efter felstavningar i länken i så fall för sannolikt har du aldrig varit inne på internetgirot utan på en annan sida som ser ut exakt likadant skapad för att lura folk på pengar.
 

frisqo

Medlem
fick du möjligen länken till internetgirot från säljaren?

Kolla efter felstavningar i länken i så fall för sannolikt har du aldrig varit inne på internetgirot utan på en annan sida som ser ut exakt likadant skapad för att lura folk på pengar.
https://www.internetgirot.se/ denna länk fick jag av han.
och när jag registrerade köpet på sidan fick jag svar från svara-ej@internetgirot.se

så jag förstår inte hur detta kan vara en bluff :( .. kan dom ha gjort fel kanske?
 

heliflyer

Aktiv medlem
du skriver att deras giro nr inte fungerade utan du använde ett bankkonto från mailet då har du säkert blivit lurad då du aldrig ska betala till annat giro nr än det som internetgirot använder
 

frisqo

Medlem
du skriver att deras giro nr inte fungerade utan du använde ett bankkonto från mailet då har du säkert blivit lurad då du aldrig ska betala till annat giro nr än det som internetgirot använder
ju men jag fick ett bankgiro nr från dom nu som dom sa att det är den man skall betala till, och det är samma numret som jag fick innan.
 

frisqo

Medlem
kopia på mail

Hej

Ärendet har nu bekräftats av både köparen och säljaren.

Du ska nu göra inbetalningen till vårt bankgiro eller bankkonto. Om du
betalar via Internetbank ange OCR-numret i fältet för
OCR-nummer som meddelande. Om du betalar via bankkontor
ange OCR-numret i blankettens meddelandefält.

Köpare: francisco franco, frisqo@gmail.com
Säljare: Jonas Eliasson, eli.jon1978@gmail.com
Vara: Systemkamera Nikon D700 + batterigrepp
Överenskommet pris: 9000 kronor
Fraktkostnad*: kronor

Avgift: 450 kronor

Inbetalas till internetgirot.se: 9450 kronor

Vi har haft en del störningar med vårt bankgiro och OCR
nummer. Alternativt att överföringen sker på nedanstående
bankkonto om ni har problem med betalningen till bankgiro,
glöm inte att ange OCR nummer som meddelande.

Internetgirots Bankkonto: Nordea 4395-1714235
(ange Internetgirot, Trustly Group som mottagare)

Internetgirots Bankgiro: 782-3214

OCR-nummer: 19067888

Inbetalningen till Bankkonto tar max 1-2 bankdagar.
Inbetalningen till Bankgirot tar 5-6 bankdagar bl.a. på grund av
Bankgirocentralens rutiner. När vi har fått din inbetalning kommer
säljaren att informeras. Du kommer meddelas när det har skett.

Om du har frågor eller problem kontaktar du oss här:
https://www.internetgirot.se/contact/errand/MTc5Njc5OzM3NjQ7NA--
Din fråga styrs då till rätt ärende.

Om du vill kontakta säljaren använd dennes mailadress ovan.
Här kan du läsa allmänna villkor för internetgirot.se:
https://www.internetgirot.se/terms/product
 

Dajo

Aktiv medlem
Hej

Ärendet har nu bekräftats av både köparen och säljaren.

Du ska nu göra inbetalningen till vårt bankgiro eller bankkonto. Om du
betalar via Internetbank ange OCR-numret i fältet för
OCR-nummer som meddelande. Om du betalar via bankkontor
ange OCR-numret i blankettens meddelandefält.

Köpare: francisco franco, frisqo@gmail.com
Säljare: Jonas Eliasson, eli.jon1978@gmail.com
Vara: Systemkamera Nikon D700 + batterigrepp
Överenskommet pris: 9000 kronor
Fraktkostnad*: kronor

Avgift: 450 kronor

Inbetalas till internetgirot.se: 9450 kronor

Vi har haft en del störningar med vårt bankgiro och OCR
nummer. Alternativt att överföringen sker på nedanstående
bankkonto om ni har problem med betalningen till bankgiro,
glöm inte att ange OCR nummer som meddelande.

Internetgirots Bankkonto: Nordea 4395-1714235
(ange Internetgirot, Trustly Group som mottagare)

Internetgirots Bankgiro: 782-3214

OCR-nummer: 19067888

Inbetalningen till Bankkonto tar max 1-2 bankdagar.
Inbetalningen till Bankgirot tar 5-6 bankdagar bl.a. på grund av
Bankgirocentralens rutiner. När vi har fått din inbetalning kommer
säljaren att informeras. Du kommer meddelas när det har skett.

Om du har frågor eller problem kontaktar du oss här:
https://www.internetgirot.se/contact/errand/MTc5Njc5OzM3NjQ7NA--
Din fråga styrs då till rätt ärende.

Om du vill kontakta säljaren använd dennes mailadress ovan.
Här kan du läsa allmänna villkor för internetgirot.se:
https://www.internetgirot.se/terms/product

dåså, då är det bara att vänta någon dag eller två innan dom hinner reda ut problemet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
För att citera Internetgirots hemsida:

Betala aldrig pengar till annat än Internetgirots bankgironr 782-3214.
Detta luktar blåsning lång väg. Vilket sammanträffande att bankkontonumret står överst? ;)
Och med den texten på hemsidan, är det någon som tror att de skulle skicka ut ett mail enligt ovan? Det är ungefär som om banken skulle ringa och fråga efter pinkoden till ditt bankkort...

9000:- låter dessutom väl billigt, vilket väl är ett varningstecken i sig.

Mailadresser kan spoofas så det är ju inte något problem för den förslagne.

Ledsen, men det är nog en bedragare som just stoppade ner metkroken och fick napp.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Ofta kan det ju verka som mailet kommer från en annan adress än det verkligen gör. Det ser inte konstigt ut i meddelandets header?

Vad jag är ute efter är att någon skickat mail till dig där de utgett sig för att vara internetgirot och hoppats på att du skulle betala till bankkontot i första hand. Varför bankgirot inte fungerade är däremot en annan femma.
 

matlep

Aktiv medlem
Har du betalat till bankkontot så är det en bluff. Det står klart och tydligt att du skall betala till Bankgirot. Det "säljaren" har gjort är att han har gett dig ett felaktigt OCR nummer som det riktiga bankgirot inte tar emot. Du vill betala och betalar till bankkontot istället och det funkar ju såklart eftersom den inte behöver ett korrekt OCR nummer. Som sagt tidigare, det är enkelt att förfalska mail.

Innehöll betalmailet denna info:
Alla meddelanden med instruktioner från Internetgirot innehåller alltid ditt egenvalda lösenord för att verifiera avsändaren.
 

frisqo

Medlem
någon som vet hur jag skall gå till väga, mer än o göra en polis anmäla alltså. någon chans nordea kan hjälpa mig? ..

:(
 

frisqo

Medlem
Ofta kan det ju verka som mailet kommer från en annan adress än det verkligen gör. Det ser inte konstigt ut i meddelandets header?

Vad jag är ute efter är att någon skickat mail till dig där de utgett sig för att vara internetgirot och hoppats på att du skulle betala till bankkontot i första hand. Varför bankgirot inte fungerade är däremot en annan femma.
ne jag gick in på www.internetgirot.se o gjorde som jag gjort innan bara.. mailen jag fick var från deras sida..
 

ztenlund

Aktiv medlem
Varför bankgirot inte fungerade är däremot en annan femma.
OCR-numret är som sagt inte giltigt, så det är inte så konstigt. Då säger systemet ifrån och det går inte att lägga in betalningen. OCR-nummer är uppbyggda (kontrollsiffra/or) så att det ska sparka bakut om man skriver fel.
 
ANNONS