Annons

internetgiro-bluff??!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

JojjoGbg

Aktiv medlem
Banker får skicka uppgifter om en transaktion till en berörd part men informationen
får endast skickas med post till berörd kontoinnehavares mantalsadress!
Har råkat ut för detta fast tvärt om,fick 57000:- insatta på mitt konto av en stackare då
jag försökte luska ut vem som satt in dom förklarade bankkvinnan att det inte gick via telefon utan var tvunget gå via post!
Så om du för över pengar från ditt konto till annans konto funkar det men inte om du sätter in kontant!
(Företaget som satte in pengarna blev glada och jag fick en jättebukett som tack!)
 

PMD

Aktiv medlem
har iaf gjort en polis anmäla o kontaktat banken. det sjuka med allt ät att kontohavaren måste godkänna en återbetalning. annars kan inte jag få tillbaka mina pengar..
Det är väl helt rimligt att en bank inte bara kan ta pengar från någons konto och ge till någon annan?
 

PMD

Aktiv medlem
relativt lätt brott att lösa för polisen.Kontot är personligt så (målvakten)n
bör ju tas in.Men varför lyfter inte polisen på arslet .Om ni såg veckans brott så sa Leif Gw Persson mycket vettigt om polisens flathet om såkallade vardagsbrott
Polisen har inte tid med sådana trivialbrott. De måste ju prioritera fildelning och andra samhällsfarliga terroristbrott.
 

Walski

Aktiv medlem
relativt lätt brott att lösa för polisen.Kontot är personligt så (målvakten)n
bör ju tas in.Men varför lyfter inte polisen på arslet .Om ni såg veckans brott så sa Leif Gw Persson mycket vettigt om polisens flathet om såkallade vardagsbrott
Det jag syftade på var att trådskaparen ämnade åka hem till bedragaren/målvakten om inte polisen gjorde något. Det är nog ingen bra idé, som jag sa i min tidigare post. Och det brottet är nog ännu lättare att lösa, då trådskaparen skrivit om planerna på internet.
 

joey_bazooka

Aktiv medlem
relativt lätt brott att lösa för polisen.Kontot är personligt så (målvakten)n
bör ju tas in.Men varför lyfter inte polisen på arslet .Om ni såg veckans brott så sa Leif Gw Persson mycket vettigt om polisens flathet om såkallade vardagsbrott
Min son råkade ut för detta för nått år sedan och där lyfte polisen arslet och tillsist hamnade bedragaren i fängelse, andra gången för samma brott.

Vad som irriterar mig är att bankerna inte lägger in spärrar när privatpersoner helt plötsligt får in 100-tals insättningar på kort tid från andra privatpersoner. Det om något borde väl indicera att ett bedrägeri är på gång!

I mins sons fall var listan på bedragna i rättegången cirka 100 och till det kommer alla som bara struntade att anmäla och tog smällen.

Bedragaren i detta fall var dessutom dömd för samma brott tidigare och på nått sätt måste väl bankerna kunna stänga sådana ute.

Tillsist bottnar mycket av detta i den bedragnes girighet. I trådskaparens fall kameragrejor som nya kostar över 20 000 för 9000. I min sons fall var det en telefon värd 6000 som skulle fås för 3000. Folk borde lära sig grundregel ett; är priset för bra för att vara sant är det troligen också så.
 

easyrider

Aktiv medlem
Min son råkade ut för detta för nått år sedan och där lyfte polisen arslet och tillsist hamnade bedragaren i fängelse, andra gången för samma brott.

Vad som irriterar mig är att bankerna inte lägger in spärrar när privatpersoner helt plötsligt får in 100-tals insättningar på kort tid från andra privatpersoner. Det om något borde väl indicera att ett bedrägeri är på gång!

I mins sons fall var listan på bedragna i rättegången cirka 100 och till det kommer alla som bara struntade att anmäla och tog smällen.

Bedragaren i detta fall var dessutom dömd för samma brott tidigare och på nått sätt måste väl bankerna kunna stänga sådana ute.

Tillsist bottnar mycket av detta i den bedragnes girighet. I trådskaparens fall kameragrejor som nya kostar över 20 000 för 9000. I min sons fall var det en telefon värd 6000 som skulle fås för 3000. Folk borde lära sig grundregel ett; är priset för bra för att vara sant är det troligen också så.
'
"Folk borde lära sig grundregel ett; är priset för bra för att vara sant är det troligen också så." Precis det tycker jag också. Men att bankerna ska lägga in spärrar tycker jag inte är en bra ide. Den typen av kontroll är farlig. I ett fritt samhälle får man ibland betala ett pris. Tyvärr.
 

joey_bazooka

Aktiv medlem
'
"Folk borde lära sig grundregel ett; är priset för bra för att vara sant är det troligen också så." Precis det tycker jag också. Men att bankerna ska lägga in spärrar tycker jag inte är en bra ide. Den typen av kontroll är farlig. I ett fritt samhälle får man ibland betala ett pris. Tyvärr.
Där håller jag ju såklart inte med om. Det finns ju redan något sorts system med varningsklockor på bankerna. När vi köpte TV med visakort på Internet för några år sedan ringde banken och frågade om det var vi som använde kortet. Kommer man in på banken och vill sätta in 20 000 i kontanter så frågar de var pengarna kommer ifrån. Men strömmar det in flera 100 000 på en vecka reagerar ingen. Ologiskt enligt mig och det underlättar ju enormt för bedragarna!
 

Goran.P

Aktiv medlem
Min son råkade ut för detta för nått år sedan och där lyfte polisen arslet och tillsist hamnade bedragaren i fängelse, andra gången för samma brott.

Vad som irriterar mig är att bankerna inte lägger in spärrar när privatpersoner helt plötsligt får in 100-tals insättningar på kort tid från andra privatpersoner. Det om något borde väl indicera att ett bedrägeri är på gång!

I mins sons fall var listan på bedragna i rättegången cirka 100 och till det kommer alla som bara struntade att anmäla och tog smällen.

Bedragaren i detta fall var dessutom dömd för samma brott tidigare och på nått sätt måste väl bankerna kunna stänga sådana ute.

Tillsist bottnar mycket av detta i den bedragnes girighet. I trådskaparens fall kameragrejor som nya kostar över 20 000 för 9000. I min sons fall var det en telefon värd 6000 som skulle fås för 3000. Folk borde lära sig grundregel ett; är priset för bra för att vara sant är det troligen också så.
Jo man ska inte dra alla poliser över en kam .Många jobbar oerhört hårt och även på sin fritid.Men i många distrikt så ligger dessa brotten långt ner på listan
 

PMD

Aktiv medlem
Där håller jag ju såklart inte med om. Det finns ju redan något sorts system med varningsklockor på bankerna. När vi köpte TV med visakort på Internet för några år sedan ringde banken och frågade om det var vi som använde kortet. Kommer man in på banken och vill sätta in 20 000 i kontanter så frågar de var pengarna kommer ifrån. Men strömmar det in flera 100 000 på en vecka reagerar ingen. Ologiskt enligt mig och det underlättar ju enormt för bedragarna!
I det första fallet är det för att skydda kortägaren, men i det andra fallet är det för att den som sätter in en stor summa kontanter på banken i statens ögon är en misstänkt pengatvättare. Staten tvingar alltså bankerna att ställa frågan i fall 2.

Om det "strömmar in" pengar så kommer ju dessa pengar från andra bankkonton. Då vet banken redan varifrån pengarna kommer och behöver inte fråga någon.
 

joey_bazooka

Aktiv medlem
I det första fallet är det för att skydda kortägaren, men i det andra fallet är det för att den som sätter in en stor summa kontanter på banken i statens ögon är en misstänkt pengatvättare. Staten tvingar alltså bankerna att ställa frågan i fall 2.

Om det "strömmar in" pengar så kommer ju dessa pengar från andra bankkonton. Då vet banken redan varifrån pengarna kommer och behöver inte fråga någon.
Jomen det begriper väl jag också att det är för skydd av kortmissbruk och mot pengatvätt. Mitt argument var ju att bankerna också kan och borde göra nått åt problemet med bedragare. Om ett privat bankkonto helt plötsligt får 100 tals insättningar mellan 3-6000 (som var fallet när min son blev blåst) från andra privatkonton borde de ju kunna reagera även då. Som jag ser det är bankerna en del av problemet.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jomen det begriper väl jag också att det är för skydd av kortmissbruk och mot pengatvätt. Mitt argument var ju att bankerna också kan och borde göra nått åt problemet med bedragare. Om ett privat bankkonto helt plötsligt får 100 tals insättningar mellan 3-6000 (som var fallet när min son blev blåst) från andra privatkonton borde de ju kunna reagera även då. Som jag ser det är bankerna en del av problemet.
Ja, eller så är det så att pengar är roten till problemet.
Sa han filosofiskt.

Petter ...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Min son råkade ut för detta för nått år sedan och där lyfte polisen arslet och tillsist hamnade bedragaren i fängelse, andra gången för samma brott.

Vad som irriterar mig är att bankerna inte lägger in spärrar när privatpersoner helt plötsligt får in 100-tals insättningar på kort tid från andra privatpersoner. Det om något borde väl indicera att ett bedrägeri är på gång!

I mins sons fall var listan på bedragna i rättegången cirka 100 och till det kommer alla som bara struntade att anmäla och tog smällen.

Bedragaren i detta fall var dessutom dömd för samma brott tidigare och på nått sätt måste väl bankerna kunna stänga sådana ute.

Tillsist bottnar mycket av detta i den bedragnes girighet. I trådskaparens fall kameragrejor som nya kostar över 20 000 för 9000. I min sons fall var det en telefon värd 6000 som skulle fås för 3000. Folk borde lära sig grundregel ett; är priset för bra för att vara sant är det troligen också så.
Sett ur det perspektivet blir man ju fly förbannad! Någon skitstövel som inte orkar ta ett riktigt jobb snor åt sig 300 000 kronor på några veckor. Netto. Det krävs ganska hög lön för en vanlig tjänsteman om han ska komma upp i sådana siffror - på ett helt år.

Petter ...
 

PMD

Aktiv medlem
Jomen det begriper väl jag också att det är för skydd av kortmissbruk och mot pengatvätt. Mitt argument var ju att bankerna också kan och borde göra nått åt problemet med bedragare. Om ett privat bankkonto helt plötsligt får 100 tals insättningar mellan 3-6000 (som var fallet när min son blev blåst) från andra privatkonton borde de ju kunna reagera även då. Som jag ser det är bankerna en del av problemet.
Vad tycker du att en bank skulle göra om det kommer väldigt många överföringar på kort tid till samma konto?
 

iSolen.se

Guest
Ofta kan det ju verka som mailet kommer från en annan adress än det verkligen gör. Det ser inte konstigt ut i meddelandets header?

Vad jag är ute efter är att någon skickat mail till dig där de utgett sig för att vara internetgirot och hoppats på att du skulle betala till bankkontot i första hand. Varför bankgirot inte fungerade är däremot en annan femma.
Man kan lätt förfalska frånadressen. E-mail innehåller ingen kontroll att avsändaren är den som utges.
 

SixBySix

Aktiv medlem
Stort tack till TS!

... att du delar med dig av dina erfarenheter. Håller inte med om att det bara är giriga som blir lurade, även om det ofta kan vara fallet. 5DmkII går beg för ca 11.000 och den har 21MP och är i vissa delar bättre och andra delar sämre än D700. Dessutom kommer snart D800 ev med 36MP. Mycket möjligt att snart kunna få tag på enstaka D700 för 9.000.

Genom TS och er kunniga som svarat har jag lärt mig något nytt. Fast jag inte är varken naiv eller girig, och har ganska bra koll på IT, skulle jag förmodligen kunnat gå på denna bluffen själv. Det är en grymt vass bluff. Många skäms ju över att ha blivit lurade och håller tyst. TS har varit öppen och delat med sig av erfarenheter. STORT TACK! Hoppas det löser sig på nåt sätt, även om det ser mörk ut.

Och hoppas fler har modet som TS att informera oss andra. Det gör det svårare för andra bedragare.
 

pechblande

Aktiv medlem
Mitt argument var ju att bankerna också kan och borde göra nått åt problemet med bedragare. Om ett privat bankkonto helt plötsligt får 100 tals insättningar mellan 3-6000 (som var fallet när min son blev blåst) från andra privatkonton borde de ju kunna reagera även då. Som jag ser det är bankerna en del av problemet.
Men vem ska avgöra vad som är "för mycket"? Och vad ska motmedlet vara? Säg att jag samordnar en resa med mitt fotbollslag eller skolklass, ett femtiotal insättningar på tiotusen är då inte alls något konstigt. Kul om banken spärrar kontot och börjar bråka då till exempel.
 

Pippo

Aktiv medlem
Men vem ska avgöra vad som är "för mycket"? Och vad ska motmedlet vara? Säg att jag samordnar en resa med mitt fotbollslag eller skolklass, ett femtiotal insättningar på tiotusen är då inte alls något konstigt. Kul om banken spärrar kontot och börjar bråka då till exempel.
Fast ett femtiotal insättningar à 10.000:- lär definitivt leda till att banken kollar upp dig eftersom det snappas upp av systemen.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Men vem ska avgöra vad som är "för mycket"? Och vad ska motmedlet vara? Säg att jag samordnar en resa med mitt fotbollslag eller skolklass, ett femtiotal insättningar på tiotusen är då inte alls något konstigt. Kul om banken spärrar kontot och börjar bråka då till exempel.
Spärrar kontot och börjar bråka lär de väl inte göra, men kanske ringa dig och fråga vad det är som pågår är ju något de mycket väl skulle kunna göra. Det är ju mycket svårare att ljuga sig fri från det när de har alla bankkontona och så som pengarna kom ifrån.

Jag tycker det låter väldigt vettigt att banken skulle kolla om man får onormala insättnignar faktiskt! Det kan ju inte vara svårare att besluta om vad som är onormalt många än när de beslutade om när banken skulle fråga när man sätter in över en viss mängd kontanter.
 

Matte_J

Aktiv medlem
'
Men att bankerna ska lägga in spärrar tycker jag inte är en bra ide. Den typen av kontroll är farlig. I ett fritt samhälle får man ibland betala ett pris. Tyvärr.
Det handlar bara om ointresse och brist på kreativitet ( aka lata, proppmätta och dumma banker). En enkel åtgärd som skulle skydda mot den största delen av bedrägerierna vore att koppla ett personnamn/personnummer till bankkontot. När du ska sätta in pengar på mitt konto så anger du mitt personnummer och mitt kontonummer. Om inte uppgifterna matchar kan ingen transaktion göras. Enkelt och smärtfritt och man behöver inte tulla på banksekretessen. Dels kan man inte luras som i trådskaparens fall men även i fall där en målvakt anger sin äkta identitet med kontonumret (de skiter ju ofta i om de åker dit sedan) så får du en chans att ta en kreditupplysning. Har personen betalningsanmärkningar (som ca 99 procent av målvaktsämnena har) så kan du välja att kliva av.

Så varför är det inte redan så här? Som sagt, bankerna är proppmätta, lata och dumma. De skiter i dig och dina pengar. De bryr sig om sina pengar, inte dina.
 
ANNONS