Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interpolering

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Lindberg

Aktiv medlem
Har hört att man kan interpolera bilder.
Dvs om man har en kamera med 4,1 megapixlar så ska man kunna interpolera dem till 8 megapixlar eller 10 megapixlar
Kan någon redogöra för mig hur man gör och finns det några nackdelar med detta.

Du öppnar en bild i photoshop och trycker på bildstorlek och ändrar bildstorleken så att den blir större.
Det finns inga fördelar med att interpolera.
Är det copyright brott att lägga upp bilder på program?

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    48.8 KB · Visningar: 1,010
Robin Gyllander skrev:

johodå! att interpolera upp en bild ger dig fler pixlar att jobba med.. punkt. Jag säger inte att det plockar fram detaljer, för det gör det verkligen inte men det gör det lättare att tex retuschera bilder.

Robin Gyllander skrev:

Hej!

Jag måste också protestera. Jag tror i och för sig att jag förstår hur Robin menar, nämligen att bildkvaliteten inte blir bättre. En bild tagen med en 4 megapixelkamera interpolerad till en bild med 8 megapixel blir inte bättre, får inte högre detaljrikedom som om den vore tagen med en 8 megapixelkamera.

Men visst finns det andra fördelar med att interpolera. Om en bild har för små pixelmått för det sammanhang den ska visas i kan den se väldigt taggig, pixlig och ful ut. Detta kan avsevärt förbättras genom interpolering och ge bilden ett mjukare, behagligare utseende.

Mvh.
Lasse C

Extrapolera är INTE motsatsen till att interpolera.

Ex.
Talföljden
1 3 5

Interpolera=Räkna fram nya datapunkter MELLAN existerande data

1 2 3 4 5

Extrapolera=lägga till data UTANFÖR existerande data
1 3 5 7...

att extrapolera är alltid mer osäkert än att interpolera.

Jag läste denna definitionen på wiki, "inom intervall" vs "utanför intervall", därav min då förmodligen felaktiga slutsats att extrapolera skulle vara motsatsen till interpolera.

Att interpolera en färdig bild i PS ser jag som rätt värdelöst!

Att däremot interpolera en rawbild i rawkonvertern är riktitg fint, är bilden bara hyfsat brusfri så går det att fräsa på ganska ordentligt utan att man märker någon skillnad!

vannar skrev:

Att däremot interpolera en rawbild i rawkonvertern är riktitg fint, är bilden bara hyfsat brusfri så går det att fräsa på ganska ordentligt utan att man märker någon skillnad!

Vad är det för ide att fräsa på när man ändå inte märker någon skillnad?

Tobiasl skrev:

Det är en tänkbar motsats till "interpolera".

Den som frågade var dock förmodligen ute efter motsatsen till att förstora en bild med interpolering, dvs att förminska en bild. Detta görs också med interpolering. Alltså, "interpolering" är tekniskt sett inte samma sak som att göra en bild större utan är det man gör när man ändrar storlek på en bild generellt.

Johannes

vannar skrev:

På vilket sätt skulle det vara någon skillnad att interpolera i PS eller i "rawkonvertern" menar du?

Johannes

Går det att extrapolera en bild ? Om jag fattat rätt så skulle bilden bli större, som om man tog bilden med ett vidare objektiv. Man beräknar fram information utanför bilden, som Tobias skrev.

/ Erik

Nej, extrapolera är inte motsats till interpolera.

Extrapolera skulle vara motsats till intrapolera.

Jämför Extranet (nät utanför), Intranet (nät innanför) och Internet (nät emellan). Ungefär så.

Tobiasl skrev:

Ex.
Talföljden
1 3 5

Interpolera=Räkna fram nya datapunkter MELLAN existerande data

1 2 3 4 5

Extrapolera=lägga till data UTANFÖR existerande data
1 3 5 7...

att extrapolera är alltid mer osäkert än att interpolera.

Hur det är i denna bransch vet jag inte, men matematiskt är det exakt samma sak. Du skriver att man "räknar fram" nya punkter när man interpolerar och "lägger till" när man extrapolerar. Det kan få en oinitierad läsare att tro att det senare är mer slarvigt, men givetvis räknar man fram punkter också då man extrapolerar. Det är helt enkelt samma metod! I bägge fallen baserar man sig på en antagen maxnivå på polynomet som man räknar på.

Givetvis måste man värdera säkerheten för de nya punkterna, men matematiskt är det ingen skillnad mellan att interpolera och extrapolera.

Men, som sagt, foto kanske har sin egen definition.

Per.
.

Nu spårar tråden ur här, men ibland blir det så.

När man extrapolerar, då förlänger man exempelvis en befintlig kurva baserad på mätdata. Säg att du mäter hur koncentrationen av ett salt mellan 10mM och 100mM påverkar spänningen i en lösning. Men du vill veta vad 300mM ger och kan inte göra nya mätningar pga att utrustningen behöver kalibreras om och du ids inte. Då får du extrapolera kurvan, alltså anpassa en funktion och hoppas att den inte avviker från verkligheten vid 300mM. Ingen optimal lösning.

När man interpolerar, tar man fram nya värden med hjälp av funktionen ovan, men inom mätintervallet 10mM till 100mM = en tämligen säker metod.

Senast ändrad:
marooned skrev:
När man interpolerar, tar man fram nya värden med hjälp av funktionen ovan, men inom mätintervallet 10mM till 100mM = en tämligen säker metod.

Nej, den är, matematiskt sett, inte ett dugg säkrare! Att det känns säkrare inom mätta värden, innebär inte att det är det! Försåvitt du inte vet funktionen du försöker mäta, förstås! Men då är det lika enkelt utanför som innanför de kända värdena...

OT kan vara kul ibland!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto