Annons

Intervalltimerfotografering D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel.S

Aktiv medlem
Jag har ett problem med intervalltimerfotograferingen på min D300.
Jag får det helt enkelt inte att funka som jag vill, trots att jag lusläst överallt. Såhär blir det.

Om jag går in i menyn Intervalltimerfotografering, väljer start tid Nu.
På rutorna för att fylla i intervallerna skriver jag in följande

''00.00.01'' för att få intervallerna att bara vara 1 sekund imellan (har även testat andra tider, samma resultat)

På Intervall x Bilder kan det tex se ut såhär:

008x9=72 alltså totalt 72 bilder, 9 bilder i varje intervall och totalt 8 intervaller.

Allt OK såhär långt. Om jag har kameran satt i Manuellt läge och valt slutartid samt bländare. Fokuserat manuellt på det jag vill ha fokus på. och startar nu intervallfotograferingen så knäpper kameran bara av 2 intervaller. Dvs 18 bilder. Jag har att mellen bild nummer 9 och 10 är det en sekundsmellanrum men när intervall 2 är klar så stannar kameran och det blir inget mer.

Kör i Raw format och en slutartid på på allt mellan 800-30s och samma sak uppstår. Nästa gång kan det bli 1 intervall, eller 3 intervaller.

vad beror detta på?
Det spelar heller ingen roll vad jag kör på för bildkvalite, raw eller jpg i olika storleker. Det blir olika hela tiden. 1,2,eller 3 intervaller. sen stannar den bara.
Först tänkte jag det kunde ha att göra med att minneskortet inte hänger med och blir fullt och därför avbryts det. Men med slutartider på 30sekunder borde även en Sandisk CF Extreme 3 kort hänga med.

Några ideér?

vad beror detta på?
Det spelar heller ingen roll vad jag kör på för bildkvalite, raw eller jpg i olika storleker. Det blir olika hela tiden. 1,2,eller 3 intervaller. sen stannar den bara.
Först tänkte jag det kunde ha att göra med att minneskortet inte hänger med och blir fullt och därför avbryts det. Men med slutartider på 30sekunder borde även en Sandisk CF Extreme 3 kort hänga med.

Några ideér?

Har du brusresducering för lång exponering aktiverat? I så fall kommer kameran att "exponera" alla långtidsexponeringar en gång till (med stängd slutare) när de väl är klara.

Jag har aldrig testat om det skulle påverka intervallfotograferingen, men om det är halvklantigt gjort skulle det kunna göra det ...

Om jag läst ditt inlägg tillräckligt noga, hade jag sett att du kör manuell exponering. I och med att slutartiderna inte ändras kan det alltså inte bero på brusreduceringen, så glöm min teori :)

Näe precis som du säger.

Jag upptäckte dock att om jag ställer in många intervaller och mindre bilder i varje intervall så funkar det

intervall x bilder

028x4=112

då funkar det, men inte om jag har många bilder på varje intervall och färre intervaller. Knepigt.

Kollade just i manualen för min D3, och där står i punkt 4 för intervalltimerfotografering följande (och det lär ju gälla även för D300):

Tänk på att det inte går att ta bilder om det angivna intervallet är kortare än slutartiden eller den tid det tar att registrera bilderna.

Oavsett vilken slutartid du använt kan det definitivt ta mer än en sekund att registrera bilderna på minneskortet, när det är en serie på nio bilder. Att det varierar beror förmodligen på hur komplext motivet är, och att det tar olika lång tid att komprimera bilden. Med brusreducering aktiverat tar det nog också längre tid.

/afe

Nej det är klart.

Men om jag har en slutartid på 30s.
intervall x bild inställt på

009x9=81

och intervallen ställd på '00.00.01' så borde den ju hinna... Men det funkar ju i alla fall om jag ändrar till många intervaller och mindre bilder i varje.

Nej det är klart.

009x9=81

och intervallen ställd på '00.00.01' så borde den ju hinna... Men det funkar ju i alla fall om jag ändrar till många intervaller och mindre bilder i varje.

Då har du i och för sig en slutartid som är längre än intervallet på en sekund, vilket enligt manualen inte ska gå. Förmodligen är det en felaktighet i manualen, då intervallet inte borde börja räknas förrän sista bilden i serien är färdigexponerad.

I och med det är jag åter inne på den där brusreduceringen, som tar längre tid på en 30-sekundersexponering än på 1/100s (mycket mer brus att ta bort), vilket skulle kunna göra att även om de åtta tidigare bilderna är färdigskrivna så hinner den inte skriva den nionde.

/afe

Då har du i och för sig en slutartid som är längre än intervallet på en sekund, vilket enligt manualen inte ska gå. Förmodligen är det en felaktighet i manualen, då intervallet inte borde börja räknas förrän sista bilden i serien är färdigexponerad.

I och med det är jag åter inne på den där brusreduceringen, som tar längre tid på en 30-sekundersexponering än på 1/100s (mycket mer brus att ta bort), vilket skulle kunna göra att även om de åtta tidigare bilderna är färdigskrivna så hinner den inte skriva den nionde.

/afe

Testa att stänga av all brusreducering i kameran, och allt annat du kan ha tänkats aktivera som kan ta tid när bilden ska skrivas.

Nej det är klart.

009x9=81

Intervallet på 1 sekund och en exponering på 30 sekunder tror jag inte går ihop. 9 säger att det ska vara 9 bilder i varje grupp av exponeringar och så vill du ha 9 omgångar. dvs 81 stycken halvminutsexponeringar = 40 minuter och 30 sekunder. Samtidigt har du sagt att du vill att varje intervall sak vara 1 sekund långt, alltså en sammanlagd tid på 9 sekunder. Du drar över med 40 minuter och 21 sekunder och då har timern stängt av och gått hem för dagen för länge sen.

Eller rättare sagt så börjar kameran att ta varje serie bilder en sekund efter att den förra sekvensen började tas

Klockan 0 tar den en sekvens med 9 bilder om en halvminut per styck
Klockan 0 + 1 sekund vill den ta nästa sekvens men då håller den redan på med den förra sekvensen alltså går det inte.
Justera dina tider så ska du se att det fungerar, det funkar fint för mig

Om man dessutom har 9 bilder på en sekvens där nästa ska börja efter en sekund så funkar det inte eftersom kameran klarar 6 bilder i sekunden. I fallet med 9 bilder skulle du behöva trima kameran till att klara 9 bilder i sekunden för att kunna börja en ny sekvenstagning efter en sekund

OK, ja du har säkert rätt.
Jag kan ha virrat bort i mig träsket om tider och intervaller hit och dit.
Men jag trodde att den tiden jag ställer in intervallen på är den som är mellan bilderna.

dvs

intervalltid:00,00,01 (1sek)

008x9 =72(bilder)

Borde den inte då ta 9 bilder som är i en intervall, vänta 1 sekund och sen påbörja nästa intervall?

Korrekt vore alltså att ställa såhär då?

Intervalltid: 00,04,32 (2sekunders gap)

008x9

Tack Tomas, jag tror du rett ut åtminstone för mig hur timerfotograferingen fungerar. Den är alltså inte ett dugg smartare än om man skulle kopplat den externa trådutlösaren med timerfunktion till kameran (och tar ingen som helst hänsyn till bildhastighet eller slutartider).

Då är det ju fullständigt logiskt att det fungerar som det gör (eller inte gör) för Joel.

Jag har bara testat intervallfunktionen på korta tider, och då fungerar det förstås bra. Jag trodde dock att timern utgick från att senaste bilden var färdig, vilket skulle underlätta programmerandet en aning om man t.ex. vill fotografera en gatukorsning under ett helt dygn.

Som jag förstår nu att det fungerar, är det väl ganska svårt att använda funktionen i annat än jämnt ljus?

008x9

Med 30-sekunders exponeringar låter det rätt (förutsatt att den hinner skriva klart den sista exponeringen på två sekunder). Fördröjningen mellan varje exponering i en sekvens lär försås vara klart kortare än två sekunder dock.

Var tydligen krångligare än både du och jag trodde, detta :D

Tack Tomas, jag tror du rett ut åtminstone för mig hur timerfotograferingen fungerar. Den är alltså inte ett dugg smartare än om man skulle kopplat den externa trådutlösaren med timerfunktion till kameran (och tar ingen som helst hänsyn till bildhastighet eller slutartider).

Då är det ju fullständigt logiskt att det fungerar som det gör (eller inte gör) för Joel.

Jag har bara testat intervallfunktionen på korta tider, och då fungerar det förstås bra. Jag trodde dock att timern utgick från att senaste bilden var färdig, vilket skulle underlätta programmerandet en aning om man t.ex. vill fotografera en gatukorsning under ett helt dygn.

Som jag förstår nu att det fungerar, är det väl ganska svårt att använda funktionen i annat än jämnt ljus?
Tur att någon förstod vad jag skrev, jag tyckte det lev lite rörigt :)
Ibland är det viktigt att bilder är tagna med tio sekunders mellanrum (nä, kan inte lämna nägot bra exempel) och tar man tiden efter den sista exponeringen och lägger på tio sekunder så blir det konstigt i slutänden. Det är ganska logiskt att det är tio sekunder mellan de första exponeringarna i de olika serierna

OK, ja du har säkert rätt.
Jag kan ha virrat bort i mig träsket om tider och intervaller hit och dit.
Men jag trodde att den tiden jag ställer in intervallen på är den som är mellan bilderna.

dvs

intervalltid:00,00,01 (1sek)

008x9 =72(bilder)

Borde den inte då ta 9 bilder som är i en intervall, vänta 1 sekund och sen påbörja nästa intervall?

008x9

Jag får det fanimej inte att funka!
Om jag ställer som ovan, så tar det 04.32min INNAN intervall nr 2 startar. Testade att ändra till 35sekunder istället. Men då startar den inte alls intervall nummer två!

Det jag vill är att göra mellan 60-80 exponering i så tät följd som möjligt och varje exponering skall vara 30s lång.

Hur fan ska man ställa in för att få det att funka?

Nu verkar det kanske äntligen fungera.

med 30s exp

Intervalltid

01.05min

Intervall X bilder

042x2 = 84.

Det lustiga är ju att om jag väljer färre intervaller men att dom innehåller flera bilder och räknar ut rätt intervalltid (04.32) så väntar kameran just den tiden innan den startar? Kanske är 2 sekunder för lite och den börjar om när den inte hinner med.

Men 42 intervaller om 2 bilder med intervall tid på 1.05min verkar fungera ypperligt!

Nu är det bara hoppas på att vädret är på topp med!

Tack så mycket för hjälpen!!

Nu är jag kanske tjatig, men på ett intervall på 1,05 minuter hinner kameran precis skriva två stycken 30-sekundersexponeringar MED brusreducering ...med lite tid för overhead. Det kanske är så att den väntar med brusreduceringen tills den är klar med serien?

Varför inte bara ett intervall med en dryg minut mellan exponeringarna förresten? Då borde det gå att köra tills minneskortet är fullt.

Nu verkar det kanske äntligen fungera.

med 30s exp

Intervalltid

01.05min

Intervall X bilder

042x2 = 84.

Det lustiga är ju att om jag väljer färre intervaller men att dom innehåller flera bilder och räknar ut rätt intervalltid (04.32) så väntar kameran just den tiden innan den startar? Kanske är 2 sekunder för lite och den börjar om när den inte hinner med.

Men 42 intervaller om 2 bilder med intervall tid på 1.05min verkar fungera ypperligt!

Nu är det bara hoppas på att vädret är på topp med!

Tack så mycket för hjälpen!!

Jo, på 1.05 hinner kameran med att fotografera färdigt de två haslvminutsbilderna och då kan den andra serien starta. Tiden mellan sekvenserna räknas från första sekvensens start så det är inte så underligt. Vill du ha tre bilder i serien får du ha en sekvenstid på över 1 minut och 30 sek.
Brusreduseringen spelar ingen roll i det här fallet vad jag förstår, för den lägger på lika mycket tid som själva exponeringen så den är troligen avstängd.

ANNONS
Götaplatsens Foto