Annons

Intresseavdelningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
- Nybörjaren
- Mörkrumsteknik
- Digital efterbehandling
- Studiofoto
- Naturfoto
- Macrofoto
- Repotagefoto
- Bröllopsfoto
- Sport- och actionfoto

Radera det som känns fel
Lägg till det som fattas

Jag tycker man kan ta bort macrofoto,
man kan ju fota i macroläge när de gäller alla kategorier, så för mej känns den onödig.
Macro säger inte mer än att de är en närbild av någonting, de kan likaväl vara från naturen som från bröllop menar jag.
 
Känns inte macrofoto smalt? Och nog ska väl nybörjaren vara välkommen i alla intressesfärerna?

Sedan låter namnet "mörkrumsteknik" lite som om själva bilden blir helt oviktig. Jag tror vi är rätt överens på vad den intressesfären bör innnehålla men namnet känns inte helt bra. Förslag? "Analogt foto" , nja?
 
- Nybörjaren
- Mörkrumsteknik
- Digital efterbehandling
- Studiofoto
- Naturfoto
- Dokumentär- och gatufoto
- Bröllopsfoto
- Sport- och actionfoto

Ja, nybörjaren skall förstås vara välkommen överallt, men det kan kanske vara lämpligt med en egen plats också. Dit man knyter nybörjarpoolen.

Jag tror man skall skippa underavdelningar och hålla det enkelt till en början.
 
Arleklint skrev:
- Nybörjaren
- Mörkrumsteknik
- Digital efterbehandling
- Studiofoto
- Naturfoto
- Dokumentär- och gatufoto
- Bröllopsfoto
- Sport- och actionfoto

Bra idé! Här är mitt förslag.

Motiv
Natur
Dokumentär- och gatufoto
Porträtt
Sport- och action

Teknik
Mörkrummet
Digital efterbehandling
 
Tycker också Ulfs förslag ser bra ut med porträtt som ett paraply över ganska mycket.

Jag saknar dock nybörjaravdelningen.
 
Re: Intresseavdelningar som komplement till poolerna

Skott skrev:

Förutom bildexempel från mörkrumspoolen (eller varför inte poolerna om den alternativa mörkrumspoolen skulle finnas kvar eller andra subpooler skapas) kunde länkar till senaste kommentarer från analogpoolerna finnas på sidan. En nyhetssektion med info om tekniska nyheter, utställningar, o.s.v. inom intresseområdet kunde finnas. På samma sätt kunde egna forum kopplas till intresseavdelnignen där t.ex. mörkrumsarbete, fotopapper, storformat o.s.v. diskuterades. Vidare skulle ”analoga länkar” vara bra att ha samlade. Artiklar och dylikt (varför inte en mörkrumsskola?) kunde även publiceras på sidan.
Tycker om den aspekten, Fredrik. Mörkrum och digital efterbehandling ter sig lite smalt. Det vore inspirerande att lyfta fram både den tekniska sidan och dess tillämpningar som du beskriver ovan.
 
Varför dela upp det i en motivdel och en teknikdel?

Jag ställer mig lite frågande. Alla intresseområdena har sina behov rörande teknologi och tekniker och samtidigt är den slutgiltiga bilden av intresse även för mörkrumsarbete och de som intresserar sig för digital efterbehandling.

Kanske är det bättre att skippa denna explicita uppdelning för att ta bort fokus från motivbegränsningar och teknikfixering?
 
...som sagt, vilka "mini-redaktioner" som skulle uppstå (och fortleva) är svårt att svara på i förväg, tror jag.

Vad tycker red?
-Christian
 
Mitt förslag

- Bruksfoto
- Foto med mörkrum
- Digital efterbehandling
- Studiofoto
- Naturfoto
- Dokumentärfoto
- Bröllop och tillställning
- Sport- och actionfoto

Förklaring:
- Bruksfoto: Familjebilder t.ex. porträtt på morfar, bilder från dopet etc, Semesterbilder, husdjur, och sådant som rör denna typ av fotografering. Barnfotopoolen, husdjur/tamdjur pollen.
- Foto med mörkrum: Antingen enbart bilder kopierade medelst vått mörkrum, eller bilder som man delvis tagit fram där och sådant som rör detta. Poolen Alternativa mörkrumstekniker
- Digital efterbehandling: For intresserade av retushering, digital bildbehandling/restaurering, digital fotokonst och manipulation. Poolen Digital kreativ efterbehandling.
- Studiofoto: Intresserade av ljussättning, modellfoto, produktfoto, utrustning etc. Studiopolen.
- Naturfoto: Djur- och fågelfoto, naturlandskap, abstrakt natur, fotogeniska resmål etc.
- Dokumentärfoto: Reportage/journalistiskt foto, gatufoto, dokumentärt. Gatufoto poolen
- Bröllop och tillställning Bröllopsfoto, disputationen, studenten, dopet andra formella tillställningar kanske.
- Sport- och actionfoto: förklaring från mig överflödig.

Jag tycker det är bättre att fokusera på intressen än motiv och tekniker. Nybörjardelen bytte jag mot bruksfoto vilket känns mindre laddat och skulle svälja mycket av typen av bilder en del stör sig på samtidigt som många erfarna också tar denna typ av bilder. Och nybörjarna är som sagt välkommna i alla delar. Varje del kunde ha en FAQ för dessa.

Vilka intressen har jag inte täckt in här?

Hur skulle vi kunna stoppa in de som har sina intressen i dagens övriga pooler?
 
Senast ändrad:
cwe skrev:
...som sagt, vilka "mini-redaktioner" som skulle uppstå (och fortleva) är svårt att svara på i förväg, tror jag.
...
-Christian

Svårt absolut, men jag tror det finns en risk med att inte starta samtliga intresseavdelningar på en gång. Det blir rörigt.

Jag tror att det var en av anledningarna till att poolerna har uppfattats som röriga då bara några få intresseområden representerades i början varpå fler startades utifrån vilka som tjoade efter en pool som passade dem. Samtidigt som ett gammalt system fick passa övriga.

Jag tror på några någorlunda genomtänkta kategorier där samtliga intressen kan överbyggas och detaljformas/omformas efter hand.

Men förståss vi kanske spånar på något långt utöver den ansträngning som är praktiskt möjlig att lägga ner på detta.
 
Skulle man kunna ha ett
Konstparaply för poolerna Fine art nude,Subculture, toycamera, bilddiskusion?

Jag uppfattar att den konstnärliga ambitionen är lite högre i dessa poolerna.

Jovisst all foto kan ses som konst, men porträtt kan göras båda i studio, mha mörkrum, vara ett bruksfoto etc så inget är ändå ömsesidigt uteslutande.

Ledsen om jag spammar tråden med mina förslag och tankar. Ta dem inte för något annat än just förslag och tankar. Såga dem.
 
Ett förslag jag gillar i ursprungsinlägget, men lite väl mycket teknikfokus på föreslagna intressegrupper sedan tycker jag. Önskar därför en grupp för konstfoto och bildintresserade med känslan i fokus också.

Sen funderar jag på om bröllop och tillställning kanske kunde slopas för att minska antalet grupper. Även om det är lite speciellt så täcks många såna bilder upp av antingen studiofoto och dokumentär. En grej till jag funderar på är vart alla porträttintresserade utanför studiofoto passar. Kan vara jag som misstolkar ordet studio, men jag räknar inte värst många porträtt (eller produktbilder) i andra miljöer dit (eller någon annan stans av föreslagna grupper) och föreslår att intressegruppen får heta portätt och studiofoto.

Digital efterbehandling omfattas nog mer eller mindre i alla föreslagna grupper utom en så kanske även den kunde slopas som egen intressegrupp? Eller är den tänkt att riktas till digital bild eller extrem bildbehandling? Isf kanske den är berättigad i mina ögon med och berättigat är väl det som det finns intresse av. Dock tror jag på få grupper och att en grupp skulle kunna inneha flera pooler i olika kategorier också.

Sport/action skulle kanske kunna vara tillsammans med dokumentärt fast med egen pool i gruppen? Likaså skulle analogt foto kanske kunna vara en grupp men speciell pool för mörkrumskopior och en annan för övrigt analogt foto?

Alltså flera pooler för bilduppladdning i en grupp men samma forum e.t.c.
 
Senast ändrad:
Varför ligger dopbilder som bruks medan tillställning ligger tillsammans med bröllop förresten? Äh, det var mindre viktigt egentligen, men jag förstår inte varför porträtt på morfar eller barnbilder, husdjur ska hamna i en sån om det finns annan grupp för porträtt och inte heller varför dopfoto skulle tillhöra en sån grupp om det finns andra där tillställningar, porträtt mm läggs. Semesterbilder kanske är dokumentära? Bort med den gruppen och fram för grupper som täcker upp ändå.

Och så en nybörjardel också då.
 
Personlligen tror jag att detta kan bli riktigt, riktig bra. Jag har mailat redaktionen för att få höra deras åsikter.
/ F.
 
ANNONS