Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
ip-nummer till mobiltelefon
- Trådstartare hbg-bild
- Start datum
Hur får man ett ip-nummer till sin mobiltelefon, så man kan sända bilder ,trådlöst(wlan, wifi) till den från Nikons sändare WT-4
Nu kanske jag antingen missförstår vad du vill göra eller har misstolkat hur WT-4 arbetar ... Men om inte din hur mobiltelefon har en inbyggd ftp-server och en rejäl lagringskapacitet lär det nog det hela bli ganska besvärligt.
Den normala arbetsgången är väl snarare att WT-4 pratar med en dator i närheten som sedan i sin tur kan skicka bilderna vidare via till exempel en mobiltelefon (eller vanligt nätverkskort) till någon server.
j777
Aktiv medlem
Du kanske vill titta på programmet Joiku Spot som nämns i artikeln < http://www.kamerabild.se/artikel/tr...tar_for_pressfotografer_081202231313-715.html >
hbg-bild
Aktiv medlem
Nu kanske jag antingen missförstår vad du vill göra eller har misstolkat hur WT-4 arbetar ... Men om inte din hur mobiltelefon har en inbyggd ftp-server och en rejäl lagringskapacitet lär det nog det hela bli ganska besvärligt.
Den normala arbetsgången är väl snarare att WT-4 pratar med en dator i närheten som sedan i sin tur kan skicka bilderna vidare via till exempel en mobiltelefon (eller vanligt nätverkskort) till någon server.
Du har rätt ! Men jag vill undvika ta med dator ! Alltså försöka
sända med Nikon WT-4 till Ftp-program i mobilen ( där jag också har ett minneskort på 2 gb) sedan kan jag sända vidare från mobilen med e-post eller Ftp .Bilderna i jpg är nu så bra att man behöver inte gå omvägen över en stor tung dator att bära med sig.Min mobil har både trådlöst wlan och 3 G överföring.
Men vet inte var jag hittar ip nr eftersom det tydligen skall skivas in i Nikons WT-4
hbg-bild
Aktiv medlem
Du kanske vill titta på programmet Joiku Spot som nämns i artikeln < http://www.kamerabild.se/artikel/tr...tar_for_pressfotografer_081202231313-715.html >
Jo jag känner till sådana routerprogram, men om jag vill spara jpg-filerna i mobilen, för att kunda sända med e-post ( vill kunna skriva text till bilderna ) hur gör jag då ? Tack för tipset Stefan
j777
Aktiv medlem
Jo jag känner till sådana routerprogram, men om jag vill spara jpg-filerna i mobilen, för att kunda sända med e-post ( vill kunna skriva text till bilderna ) hur gör jag då ? Tack för tipset Stefan
Du behöver ställa om mobilen till att vara accesspoint för wlan och sedan se till att den har någon form av ftp-server som sagt. Om och isåfall hur det går till har jag tyvärr ingen aning om, kanske något av de där router-programmen klarar det om man läser noga? Alternativt kanske någon annan kan svara om du anger exakt vilket telefon du har.
Senast ändrad:
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Lösning med mobilt bredband.
Nyligen, när jag gjorde ett jobb, så såg jag en person som hade trådlös sändare på huset, och i en av sina fickor hade någon sorts "mottagare" på vilken han hade kopplat in ett USB-modem för mobilt bredband.
Blev nyfiken på lösningen själv, men jag hade dessvärre inte tid att kolla upp det med personen ifråga då.
Nyligen, när jag gjorde ett jobb, så såg jag en person som hade trådlös sändare på huset, och i en av sina fickor hade någon sorts "mottagare" på vilken han hade kopplat in ett USB-modem för mobilt bredband.
Blev nyfiken på lösningen själv, men jag hade dessvärre inte tid att kolla upp det med personen ifråga då.
leodavinci
Aktiv medlem
Hur får man ett ip-nummer till sin mobiltelefon, så man kan sända bilder ,trådlöst(wlan, wifi) till den från Nikons sändare WT-4
Du måste ha en FTP-server i mobiltelefonen, om jag läst specen för WT-4 rätt. Både WT-4 och mobiltelefonen måste ställas in för punkt-till-punkt-kommunikation (ad-hoc) vad gäller WLAN. IP-adresserna måste manuellt anges i båda enheterna och de måste tillhöra samma subnät, t ex 192.168.0.2 och 192.168.0.3 (subnätmask 255.255.255.0).
Micke
Du har rätt ! Men jag vill undvika ta med dator ! Alltså försöka
sända med Nikon WT-4 till Ftp-program i mobilen ( där jag också har ett minneskort på 2 gb) sedan kan jag sända vidare från mobilen med e-post eller Ftp .Bilderna i jpg är nu så bra att man behöver inte gå omvägen över en stor tung dator att bära med sig.Min mobil har både trådlöst wlan och 3 G överföring.
Men vet inte var jag hittar ip nr eftersom det tydligen skall skivas in i Nikons WT-4
Med tanke på hur många telefoner ser ut idag så borde det förstås vara ganska enkelt att installera en ftp-server av något slag -- många smartphones tillåter ju att du installerar VNC och liknande för fjärrkörning av datorer. Och som du säger, man kan stoppa i SD-kort och liknande som ju finns med upp till 16 gig ...
Så i teorin går det bra, de enda praktiska problemen är väl att hitta en telefon som låter dig installera en ftp-server (och klient för vidarebefordran) och någon människa som vet hur man får det hela att fungera.
Jag har en stark misstanke att min trogna gamla T39 är en dålig kandidat för sådana experiment
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Du måste ju helt klart ha minne för att mellanlagra bilderna (inget problem i sig att ordna på en modern telefon)....
Så i teorin går det bra, de enda praktiska problemen är väl att hitta en telefon som låter dig installera en ftp-server (och klient för vidarebefordran) och någon människa som vet hur man får det hela att fungera.
...
Inte minst då utågende hastighet även med HDSPA (Turbo-3G) är begränsad.
Sedan så måste du få FTP-server och FTP-klient att samverka.
Klienten måste få info om när det är dags att skicka iväg inkomna filer (vilket måste ske när hela bildfilen är mottagen).
Tekniken existerar ju redan.
Men något säger mig att det inte är så värst billigt.
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
En lösning från verkligheten
En lösning som bygger på trådlös sändare, handdator, och mobiltelefon finns här:
http://www.sportsshooter.com/news/1356
En lösning som bygger på trådlös sändare, handdator, och mobiltelefon finns här:
http://www.sportsshooter.com/news/1356
elohim
Aktiv medlem
Kolla in ett billigt alt med detta:
http://www.amazon.co.uk/Pretec-Compact-WLAN-CF-Card/dp/B00008W5X1
http://www.amazon.co.uk/Pretec-Compact-WLAN-CF-Card/dp/B00008W5X1