Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iPad Pro för Fotoredigering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Göran R

Aktiv medlem
Med varje generation blir iPad Pro modellerna mera kraftfull och en potentiell ersättare för en mindre Laptop.
Senaste generationens iPad väger 470 - 550g. Även om man kompletterar med ett tangentbord så blir det är lätt och smidig lösning med bra batteri tid.
Men funkar det praktiskt att köra Lightroom och lite PS på en iPad "i fält" ?
Är det några som har erfarenhet av att använda en iPad vid tex sport- och andra event där snabb hantering och distribution av bilder är priotiterat ?
Kombinerar ni som använder iPad den med någon extern lagring ?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det är ju rätt nyligen som ps blev tillgängligt för iPad och vad jag förstod så var det långt ifrån komplett. Du får kolla upp om stöd finns för sättet du använder ps. När programmen är kompletta bör det fungera fungera utmärkt både hemma och i fält.

Kan tillägga att skärmen visar ganska hög temperatur vilket ger en blåaktig ton. Nu är det ju många som använder iPad och iPhone så dina redigeringar kommer vara snarlika hos många andra iallafall. Ska du göra utskrifter däremot så behövs en bättre skärm.
 
Senast ändrad:

mariah1902

Medlem
If you use light room for photo editing then for you I pad will be the best option. You can easily zoom and zoom out very smoothly and with no lag. Editing photos is very much efficient in I pad rather than most other smart phones or tab. You can definitely go for an I pad as it is also very portable than most laptops out there.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Och frågan är om en liten och smidigare Ipad Pro 11 räcker i redigeringsyta för Lightroom eller om man bör välja en Ipad Pro 13.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Min personliga åsikt är att det fungerar utmärkt med 11”:aren och Lightroom. Visst, säkert bättre med den större men 11” är ju betydligt smidigare att ha med sig vilket är anledningen till att jag valde den modellen. Den hänger alltid med mig och med det nya tangentbordet har den även tagit över nästan allt jag gjorde på min MBP tidigare.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Det är ju rätt nyligen som ps blev tillgängligt för iPad och vad jag förstod så var det långt ifrån komplett. Du får kolla upp om stöd finns för sättet du använder ps. När programmen är kompletta bör det fungera fungera utmärkt både hemma och i fält.


Kan tillägga att skärmen visar ganska hög temperatur vilket ger en blåaktig ton. Nu är det ju många som använder iPad och iPhone så dina redigeringar kommer vara snarlika hos många andra iallafall. Ska du göra utskrifter däremot så behövs en bättre skärm.
Jag är mkt tveksam...hur göra med råfiler? En padda hanterar väl bara DNG (utgående filer gm appen Lightroom molnversionen) , men knappast CR2 fr Canon ännu! Det skulle behövas en iOS- version av CameraRaw för att komma i närheten av vad en MBP kan prestera!
/B
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag är mkt tveksam...hur göra med råfiler? En padda hanterar väl bara DNG (utgående filer gm appen Lightroom molnversionen) , men knappast CR2 fr Canon ännu! Det skulle behövas en iOS- version av CameraRaw för att komma i närheten av vad en MBP kan prestera!
/B
Valde en ny laptop själv så har lite släppt intresset kring att redigera på IPad men det verkar vara på gång. Tills vidare finns också en fullösning.

 

MNB

Aktiv medlem
Jag sålde min Macbook Pro för ca. 2mån sedan. Redigerar bara på min iPad Pro.

Det fungerar alldeles ypperligt. Inte minst är pennan ett grymt verktyg.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag är mkt tveksam...hur göra med råfiler? En padda hanterar väl bara DNG (utgående filer gm appen Lightroom molnversionen) , men knappast CR2 fr Canon ännu! Det skulle behövas en iOS- version av CameraRaw för att komma i närheten av vad en MBP kan prestera!
/B
Jag ären av de som använder LR på iPad Pro när jag reser. Funkar utmärkt med både CR2 och CR3 filer. Synkar via Adobe Cloud hem till min Mac och LR Classic.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag ären av de som använder LR på iPad Pro när jag reser. Funkar utmärkt med både CR2 och CR3 filer. Synkar via Adobe Cloud hem till min Mac och LR Classic.
Jaså? I sanning högst intressant...hur får du över (och in) Raw Cr2 i paddan? Från Canons tre kamerahus 5Dmk3, 7d mk2 och G1x Mk3) Trådlöst? eller via kabel, från kameran?
Det skulle jag önska att jag kunde göra oxå!
mvh
/B
 

atotowi

Aktiv medlem
Jaså? I sanning högst intressant...hur får du över (och in) Raw Cr2 i paddan? Från Canons tre kamerahus 5Dmk3, 7d mk2 och G1x Mk3) Trådlöst? eller via kabel, från kameran?
Det skulle jag önska att jag kunde göra oxå!
mvh
/B
Med en lightning till USB3 adapter och USB3 kortläsare. Men det är en två stegs operation (de kan ha ändrat det nu i senaste releasen av IOS).
1. In till Bilder
2. Importera till LR från Bilder. (Efter det kan man ta bort bilderna från Bilder)
 

SSD

Aktiv medlem
Köpte en iPad Pro 12,9” i början av januari efter mycket funderande och tvekande över iPad vs MacBook Pro. Eftersom jag har en stationär iMac av senaste modell så var mitt behov att främst tömma minneskort, göra en grovsortering och slutligen få över RAW filerna på SSD diskar när jag var ute på fotoresor. Har haft ”paddan” med mig på resor både i Spanien, Costa Rica och här i Sverige. Måste säga att jag är mer än nöjd. Flödet fungerar och jag kan utan problem både läsa och redigera RAW filer i LR versionen för iPad. Är också ganska snabb process att gå igenom bilderna ”on location” och radera de som är ur fokus, felexponerade osv. Övriga får jag lätt över 2 portabla SSD diskar. Köpte en iPad med 1TB minne vilket gjort att jag haft en omgång kopior på iPad, och 2 omgånhar på 2 olika SSD diskar. Bra backup med andra ord. Hemma har jag den också som ”surfdator” i soffan/sägen. Och som någon redan sagt, redigering med pennan är en fröjd. Så jag kan inte säga annat än att det funkar kanon. Väl hemma så laddar jag över bilderna på en NAS och så redigerar jag via min iMac som jag har en Eizo skärm och en Wacom tablet kopplat till.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Jaså? I sanning högst intressant...hur får du över (och in) Raw Cr2 i paddan? Från Canons tre kamerahus 5Dmk3, 7d mk2 och G1x Mk3) Trådlöst? eller via kabel, från kameran?
Det skulle jag önska att jag kunde göra oxå!
mvh
/B
Nu har jag ingen Canon men med senaste iOS versionerna har ju filhanteringen blivit klart bättre. Man kan importera bilder(RAW) direkt in Lightroom. Jag bara kopplar in kameran med usb-c och får då frågan om jag vill importera bilder från kameraenheten, markerar de jag vill ha, klart. Väldigt smidigt.
 

Arell

Aktiv medlem
Mitt problem när jag via kabel har flyttat bilder från minneskort till Ipad är att minnet i paddan tar slut så fort. Vid längre resor fylls korten på ganska snabbt och då räcker inte minnet. Att ladda upp bilder till molnet har inte varit aktuellt på platser som i bästa fall har ett så långsamt wifi att det skulle ta halva natten att få iväg en dagsskörd.

Tacksam för tips på hur jag kan lösa detta. Tills vidare blir det den något klumpigare modellen med kortläsare i ena änden av en gammal Macbook 11" och en extern resehårddisk i den andra.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Mitt problem när jag via kabel har flyttat bilder från minneskort till Ipad är att minnet i paddan tar slut så fort. Vid längre resor fylls korten på ganska snabbt och då räcker inte minnet. Att ladda upp bilder till molnet har inte varit aktuellt på platser som i bästa fall har ett så långsamt wifi att det skulle ta halva natten att få iväg en dagsskörd.

Tacksam för tips på hur jag kan lösa detta. Tills vidare blir det den något klumpigare modellen med kortläsare i ena änden av en gammal Macbook 11" och en extern resehårddisk i den andra.
Med senaste iOS kan du ju föra över filer direkt från kameran, via ipad, till en extern disk utan att behöva lägga in bilderna på ipaden. Jag har en sån här usb-c hub kopplad till min ipad pro:
Kan koppla in både kameran och min samsung ssd till den och sen via ”filer” app:en kopiera bilderna direkt från kamera till ssd:n.
Det har dock varit lite problem att föra över många filer åt gången så brukar se till att göra det rätt ofta. Förhoppningsvis fortsätter de göra filhanteringen allt bättre i kommande versioner.
 

Arell

Aktiv medlem
Tack, Magnus! Jag är nog lite efter i utvecklingen, trodde man skulle behöva en senare Ipad än min några år gamla Pro. Detta ska jag givetvis testa.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Tack, Magnus! Jag är nog lite efter i utvecklingen, trodde man skulle behöva en senare Ipad än min några år gamla Pro. Detta ska jag givetvis testa.
Mjukvarumässigt skall det inte vara några problem, alla iPad Pros stödjer fortfarande senaste OS:et men om du har en tidigare generation av iPad Pro än de som dök upp 2018 så har din en lightningkontakt istället för USB-C så då funkar ju inte den hub jag länkade till. Finns dock säkert liknande hub för lightning-kontakten skulle jag gissa.
 

Arell

Aktiv medlem
Tack igen. Då har jag ytterligare en fråga: Kan man med en extern hårddisk ansluten till en Ipad gå in och redigera bilderna i molnversionen av Lightroom? Eller måste man först ladda upp bilderna till Adobes moln?
Som jag antydde i ett tidigare inlägg reser jag ibland till ställen där internet i bästa fall är oerhört segt.
 

SSD

Aktiv medlem
Tack igen. Då har jag ytterligare en fråga: Kan man med en extern hårddisk ansluten till en Ipad gå in och redigera bilderna i molnversionen av Lightroom? Eller måste man först ladda upp bilderna till Adobes moln?
Som jag antydde i ett tidigare inlägg reser jag ibland till ställen där internet i bästa fall är oerhört segt.
Molnversionen av Lightroom? Du laddar väl ner Lightroom Appen på iPad:en och kan därefter redigera bilder som finns lagrade på iPad, finns på en ansluten extern hårddisk eller i någon molntjänst (om du är ansluten till internet).
 
ANNONS