Annons

iPad Pro för Fotoredigering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Oavsett hur man gör i fält skall bilderna förr eller senare in i ens DAM (digital asset management) flöde. Hamna på ens arbetsdiskar och backas upp till Nas servrar och back up som lagras externt.

Jag är van att jobba med redigering gallring mm. på en Imac 27 med en extern 30 tums DEll skärm. I fält använder jag en MBP Pro 15. Jag använder alltid sidecar filer så jag enkelt kan flytta bilderna till en annan plats och få med det mesta. Exportera och importera katalogfilen i LR är bara tidsödande

Har lite svårt för att vänja mig med att använda en iPad Pro. För lite real estate för min smak. Jag har testat Adobes lösning men använder det inte för något annat än att visa bilder med.

Har nu betatestat och fortsätter att betatesta lösningen från On1. Tycker den är den smartaste lösningen på marknaden för tillfället och har den bäst lösningen för att redigera bilder på en iPad.

Däremot löser det inte hur man skall redigera och lagra bilder när man är i fält.

Som ni vet bör man även i fält ha bilderna lagrade på minst 2 ställen. Stöld, krashade diskar eller borttappade lagringsmedia är en större risk i fält än när man är hemma.

Skrev en blogg om 360 lösningen från ON1 för en tid sedan. Missade ni den kan ni hitta min korta recension här: https://www.fotosidan.se/blogs/almdudler/on1-2020-raw-och-on1-360.htm
 

c.m.s

Aktiv medlem
Jag ska nog testa själv istället för att ställa allt mer korkade frågor...
Äh, inte korkade frågor :) Som Stefan nämner så är det lightroom-app jag kör. Bilderna måste importeras i appen för att kunna editeras, går inte att editera bilderna direkt från en extern disk. Bilderna synkas sen automatiskt upp till molnet när tillfälle ges så man kan editera bilderna på annan enhet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Äh, inte korkade frågor :) Som Stefan nämner så är det lightroom-app jag kör. Bilderna måste importeras i appen för att kunna editeras, går inte att editera bilderna direkt från en extern disk. Bilderna synkas sen automatiskt upp till molnet när tillfälle ges så man kan editera bilderna på annan enhet.
Hur hanterar du din mer långsiktiga lagring. Att få bilderna spridda på många diskar och enheter är ju ingen bra lösning.
 

SSD

Aktiv medlem
Hur hanterar du din mer långsiktiga lagring. Att få bilderna spridda på många diskar och enheter är ju ingen bra lösning.
I fält lägger du kopior på portabla SSD diskar, i mitt fall på 2st. Har du köpt en iPad med stort minne, i mitt fall 1Tb så har jag även bilderna där. Så jag har alltså 3 kopior av samma bild. 1 på iPad, och 2 på olika SSD diskar. När jag sedan kommer hem så laddar jag över från en av SSD diskarna till min NAS och de är ”inne” i mitt backupflöde hemma. Kan inte se skillnaden mot att köra med en MacBook Pro i fält. Du behöver inte ladda bilderna till Adobes molntjänst för att redigera dom i fält, även om Adobe gör allt de kan för att så ska bli. Men jag har stängt av skiten helt enkelt.. Men för att redigera i Lightroom appen på iPad måste den finnas sparad lokalt på din iPad (eller i molnet om du så vill) och inte direkt från en SSD disk.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
I fält lägger du kopior på portabla SSD diskar, i mitt fall på 2st. Har du köpt en iPad med stort minne, i mitt fall 1Tb så har jag även bilderna där. Så jag har alltså 3 kopior av samma bild. 1 på iPad, och 2 på olika SSD diskar. När jag sedan kommer hem så laddar jag över från en av SSD diskarna till min NAS och de är ”inne” i mitt backupflöde hemma. Kan inte se skillnaden mot att köra med en MacBook Pro i fält. Du behöver inte ladda bilderna till Adobes molntjänst för att redigera dom i fält, även om Adobe gör allt de kan för att så ska bli. Men jag har stängt av skiten helt enkelt.. Men för att redigera i Lightroom appen på iPad måste den finnas sparad lokalt på din iPad (eller i molnet om du så vill) och inte direkt från en SSD disk.
Min undran var väl främst om du redigerat i fält på iPad om den också skriver över dessa åtgärder till en sidecar så de lätt kan flyttas vidare till datorn.
Har bara jobbat med filer på Ipad som kommer från synkade filer över nätet.
 

thommya

Aktiv medlem
Hur hanterar du din mer långsiktiga lagring. Att få bilderna spridda på många diskar och enheter är ju ingen bra lösning.
En smal sak - med synken påslagen kommer dina molnfoton hamna automatiskt i Lightroom Classic i något som kallas "All Synched Photographs" och under en default satt folderstruktur (som du kan göra override på och bestämma själv). Därifrån är det sedan enkelt att göra sedvanlig backup.
Och nu till det fiffiga i kråksången.
Om du vi frigöra utrymme i molnet men ändå ha tillgång till alla bilder från LR mobile på paddan och telefon, gör så här.
- Markera alla synkade foton du vill ta bort i molnet på din padda
- Stäng av synkningen till samlingen i Lightroom Classic
- Deleta alla markerade foton som du tidigare markerade i paddan
- Slå på synkningen i Lightroom Classic igen

Nu kommer de samma foton som du tog bort synkas upp som DNG-filer i mindre upplösning till molnet där de tidigare låg.

FAST UTAN ATT TA UPP NÅGON SOM HELST PLATS.
Dessa DNG-filer är så att säga gratis att skicka upp och tar inget av ditt 20GB-utrymme som du får med i Lightrooms Photography Plan.

Fiffigt som tusan att ha hela din katalog i molnet utan att det tar plats och du kan jobba med alla dina bilder var du än befinner dig i princip.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
En smal sak - med synken påslagen kommer dina molnfoton hamna automatiskt i Lightroom Classic i något som kallas "All Synched Photographs" och under en default satt folderstruktur (som du kan göra override på och bestämma själv). Därifrån är det sedan enkelt att göra sedvanlig backup.
Och nu till det fiffiga i kråksången.
Om du vi frigöra utrymme i molnet men ändå ha tillgång till alla bilder från LR mobile på paddan och telefon, gör så här.
- Markera alla synkade foton du vill ta bort i molnet på din padda
- Stäng av synkningen till samlingen i Lightroom Classic
- Deleta alla markerade foton som du tidigare markerade i paddan
- Slå på synkningen i Lightroom Classic igen

Nu kommer de samma foton som du tog bort synkas upp som DNG-filer i mindre upplösning till molnet där de tidigare låg.

FAST UTAN ATT TA UPP NÅGON SOM HELST PLATS.
Dessa DNG-filer är så att säga gratis att skicka upp och tar inget av ditt 20GB-utrymme som du får med i Lightrooms Photography Plan.

Fiffigt som tusan att ha hela din katalog i molnet utan att det tar plats och du kan jobba med alla dina bilder var du än befinner dig i princip.
Fast var hamnar dina original raw-filer. Dina orginal i full upplösning?
 

thommya

Aktiv medlem
Lördagstips!! För att fortsätta beskriva det fiffiga med Lightrooms molnlagring och synk.
Om du enkelt vill spara undan, backupa och komma åt dina mobilfoton från Lightroom Classic lagrade på din lokala dator och hårddisk, kan du använda Lightroom CC på telefonen.
I Lightroom CC på telefonen väljer du helt enkelt att under inställningar > importera välja "Lägg till automatiskt från kamerarullen".
För att få in fotona från din mobilkameras kamerarulle i Lightroom CC måste du starta appen och då sker uppsynkningen. Alternativt att du använder den inbyggda kameran i Lightroom CC som är så mycket bättre än den inbyggda kameraappen.

Perfekt lösning för att organisera och få bättre koll på fotografierna i mobilen!!
 

fafner

Aktiv medlem
Har ni sett den här?
Billig kombo att använda Apple XDR skärmen som extern skärm!

Ganska intressant att den det är det snabbaste han har jobbat med.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Pro 12,9 M1 släpps om en vecka i Sverige. 13 000 kr för 128 GB/8 GB minne, går att få upp till 2 TB lagring med 16 GB minne för ca 26000 kr.

Pro med M1-chippet kommer sannolikt bli en riktigt upgrade, på samma sätt bärbara M1.
 
Senast ändrad:

atotowi

Aktiv medlem
Pro 12,9 M1 släpps om en vecka i Sverige. 13 000 kr för 128 GB/8 GB minne, går att få upp till 2 TB lagring med 16 GB minne för ca 26000 kr.

Pro med M1-chippet kommer sannolikt bli en riktigt upgrade, på samma sätt bärbara M1.
Jag tror han menade Apples XDR-skärm som rockar loss på 60 papp för den "billiga" modellen. Med lite fränare glas så blir det typ 12 papp till. Men då får man spika upp den på väggen för ingen fot eller väggfäste ingår...

Men man kan ju använda andra bra TB3 skärmar och komma undan lite billigare.
 
ANNONS