Annons

IR med D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Någon som försökt med IR-filter till sin D80???
Tycker det är lite väl onödigt att lägga ut 400:- på något som inte funkar...

//Goro

Tjenis
De är klart den funkar, För de den är framtagen till att göra... Filtera bort allt ljus förutom IR. Har provat filma med en ir-kamera och haft ir-filter monterad på ficklampa. De lyser "Svart" för oss dödliga men man ser riktigt bra med ir-kameran.

//Artin

frågan är ju lite klarare ställt om sensorn i D80 har filter som tar bort allt för mkt IR-ljus för att det ska bli några användbara bilder?

Att filtret i sig fungerar betvivlar jag inte en sekund... Att resultatet med en IR-kamera också får samma effekt betvivlar jag inte heller.

läste nånstans (här eller dpreview kanske) att det var nåt trubbel med ir o d80, mer vet jag tyvärr inte

Rent generellt verkar ju IR-filtren i kamerorna bli allt bättre på sin egentliga uppgift, dvs att ta bort IR-strålningen. Det verkar ha blivit klart sämre för IR-fotografer sedan Nikon D100. Titta på Christel Eldrims IR-bilder. De flesta är tagna utan stativ.

Kanske är man tvungen att
http://www.astrosurf.com/buil/d70/ircut.htm

Annat var det på den gamla goda tiden, när Kodaks första DSLR användes flitigt av pressfotografer för alla uppdrag utom bränder... :)

Har D80 samma sensorfilter som D200? IR funkar enligt uppgift med D200 ungefär som med Canons kameror, det vill säga det blir redigt långa slutartider och mer exponerat i grön kanal, eftersom de flesta IR-filter har en liten topp där det också släpper igenom lite grönt. Och då grönt inte dämpas av sensorfiltret så blir det mer grönt i förhållande till infrarött ju effektivare sensor filtret är. Mindre IR-effekt alltså.

Jag ska prova lite med D200 imorrn, så får ni en liten rapport om det:) Har inte hunnit prova filtret på den än.

ANNONS
Götaplatsens Foto