Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IS objektiv eller ljusstyrka ???

Produkter
(logga in för att koppla)
eon skrev:
Jag kan tillägga att IS drar ström. Så man får ut märkbart färre bilder från en laddning på batteriet.
Det stämmer, men kanske antalet "keepers" ibland blir högre ändå (pga bättre bildskärpa)?

De nya kamerorna har så lång batteritid att jag inte har upplevt IS som ett problem för batterierna och jag använder vissa dagar IS kontinuerligt. Men visst, det drar mer ström.

Jag vet inte hur de är på de nyare modellerna men på mitt 28-135 IS så är det ju en liten start tid för IS:en. Har för mig att det står att det kan ta så mycket som 3s för den att komma igång. Dessutom har jag flera gånger varit med om att den har fått spelet och börjat vibrera ohejdat.

Skulle jag köpa objektiv idag skulle jag satsa på ett ljusstarkt, men som första lins för att komma igång med fotandet så erbjuder ju tex 28-135 IS avsevärt mer för pengarna än en fast glugg med bättre ljusstyrka. Det är iaf vad jag tycker.

Det skall INte ta 3 sek innan IS,en går i gång, absolut inte korrekt.

När det gäller strömförbrukningen så visst tar den ström eftersom funktionens aktivitet kräver det men min erfarenhet är att det inte är så märkbart i längden. Men så aktiverar jag endast IS,en när det är nödvändigt.

Nu är det ju också så att IS,linserna i stort sett alla är rättså nya. Vilket gör att de pga den modernare tekniken är mer strömsnåla.

Jämför du den nya EF300 2,8 med IS och den äldre utan så ser du snart att den äldre drar flera ggr!! mer ström än den nya!

Har man IS,en kopplad till AF,ens aktivitet så kan det ju hända att den är onödigt mycket och ofta aktiv.
På ett stort tele så finns ju ofta fördelen med "AF,stop"-knapparna dit man faktiskt i självvalda funktioner i många nyare hus kan välja att placera IS,ens aktivetetsreglering av och på. Det är en HElt genial lösning eftersom det separerar IS,en till en helt separat knapp iväg från både AF,knappen och exponeringsknappen!! Detta gör att alla de tre viktiga funktionerna sköts vid sitt enskillda specifika behov eller samtidigt,, snacka om treenighet modell perfekt;)!

/ /MVH Niclas,

IS:n går igång omedelbart men den har en liten tid innan den är stabil.Jag tror inte att det tar så lång tid som 3s men jag har för mig att det stod så i bruksanvisningen. Helt klart så känns det vanskligt att bara trycka av rakt av när IS är inkopplad. Kanske kan någon annan göra mig trygg i detta?

jbergholm skrev:
IS:n går igång omedelbart men den har en liten tid innan den är stabil.Jag tror inte att det tar så lång tid som 3s men jag har för mig att det stod så i bruksanvisningen. Helt klart så känns det vanskligt att bara trycka av rakt av när IS är inkopplad. Kanske kan någon annan göra mig trygg i detta?

Ja då är saken en annan. Visst det tar ngn sekund innan den ger allt den kan.
Det beror ju också på vilken karaktär vibrationerna har. Är de ojämna så har IS,en svårt att hitta en jämn stabilisering. Om man tillför en jämn ström av vibrationer så kan IS,en göra ett långt bättre jobb.
IS,en reducerar alltså vibrationer olika bra beroende på vibrationernas karaktär och inte enbart beroende på mängden.

Jag är tämligen säker på att det finns många fotografer där ute som tror att IS,en ger de "tre hela stegs fördel" när de i själva verket skulle kunna tjäna ytterligare tre steg på bättre teknik.
Men såklart det beror ju på situationen också;)

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Och då menar jag även de som är av den äldre typen. IS gyron reducerar såklart inte bara stoora skakningar utan även de små vibbarna som man ofta inte heller kommer ifrån på stativet.
Håller nog inte med dig där även om jag själv inte har så mycket egna erfarenheter av IS. Det sägs att Canon rekommenderar att man stänger av AF på de först generationens IS-objektiv om man använder stativ.
Tore Hagman åkte till Afrika med ett EF 300/4L IS och kom hem med nästan bara oskarpa bilder. Orsaken till de oskarpa bilderna var just att han hade kört med stativ och IS påslagen.
De nyare objektiven ska visst vara bättre på detta.

matnyttige skrev:
Håller nog inte med dig där även om jag själv inte har så mycket egna erfarenheter av IS. Det sägs att Canon rekommenderar att man stänger av AF på de först generationens IS-objektiv om man använder stativ.
Tore Hagman åkte till Afrika med ett EF 300/4L IS och kom hem med nästan bara oskarpa bilder. Orsaken till de oskarpa bilderna var just att han hade kört med stativ och IS påslagen.
De nyare objektiven ska visst vara bättre på detta.

Tror nog erafrenheten skulle ge dig en annan bild av det hela.

Jag vet inget om Tore Hagmans projektresultat så jag vågar inte uttala mig alls om det.

Visst den äldre IS,en kan skadas av att vara aktiv och samtidigt sitta 100% stumt fast i ett stativ. Ingen tvekan om det! Men det är inte heller den typen av fotograferande jag pratar om ovan.

Det jag pratar om är att använda den äldre (och nyare såklart) IS,en på stativ när du fotar liksom aktivt med kameran. Alltså när du håller i kameran och "styr den" tex i en lös kulled. Med längre brännvidd så ökar ju vibrationerna..

Canons rekommendationer skall man såklart beakta men det handlar ju också om att utnyttja prylarna maximalt och inte slå av IS,en bara för att man har kameran fäst i stativet. Jag tror helt säkert att Canon garderar sig lite genom att skriva ut den varningen, blir fort dyrt att inTe gardera sig i en sådan bransch;)

Men än en gång, det beror helt på situationens natur hur långt man kan och bör utnyttja IS,ens kapacitet!

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto