Annons

Iso 100 på D300

Produkter
(logga in för att koppla)
ISO200 är sensorns normala känslighet. L-lägena innebär att man tvingar kameran att sänka känsligheten under det normala med 1/3 steg per L-steg. L-0.3 motsvarar alltså ISO 160, L-0.7 ISO 125 och L-1 ISO 100. Du får dock inga bildkvalitetsmässiga fördelar av att använda L-lägena, snarare tvärtom.

För mer information om L-lägena kan jag rekommendera manualen. :)

Tommy Törnquist skrev:
Vad är ISO 100 på D300? Efter ISO 200 kommer L. 0,3 - L.0,7 och L. 1,0. Vad är de för inställning?

Tommy

Nikon D300 har ett nominellt ISO-omfång på 200-3200 med kalibrerade ISO-värden i 1/3 EV-steg (med auto-ISO i 1/6 EV-steg). Det finns icke kalibrerade värden under ISO 200 och över ISO 3200. Dessa utökade värden har sämre bildkvalitet i form av lägre kontrastomfång tex lättare utbrända högdagrar och Nikon kan inte garantera att tex Lo-1 på D300 verkligen motsvarar ISO 100. I praktiken är min erfarenhet att man som fotograf i det längsta skall undvika Lo-lägena pga nämnda sämre DR, ökad osäkerhet i exponeringen och möjligtvis en gnutta sämre upplösning med liten vinst i form av lägre brus. Testa dig fram och se om du tycker att du har glädje av Lo-lägena. De ytterst få gånger jag använt Lo-1/ISO 100 har varit när jag på ISO 200 fått en slutartid på 1/8000 s och jag inte haft viljan att blända ner.

ANNONS
Götaplatsens Foto