Annons

iso-2000 i kyrka?

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Jag ska precisera rubriken något, jag syftar på att ha pressat en 800-isofilm till 2000 vid plåtning av dop i en kyrka med sparsamt ljusinflöde och mulet väder och undrar om detta är anledningen till varför jag trots detta blev tvungen att gå ner så långt som till 1/15 vid f/5,6 med mitt Tamron 28-200 3,5-5,6? Bländarens maximala öppning är given men att jag inte fick komma upp i längre tid trots det extremt högkänsliga iso-talet.

... och f/5,6 är inte mycket att komma med det heller.

ISO 2000 må låta högt, men tänk på att det är en logaritmisk skala. Lika stor skilland mellan ISO 1000 och 2000 som mellan ISO 100 och 200.

Då är det bara att inse att förutsättningarna jag såg till att ordna med genom ett snabbt film som pressats inte spelar någon roll då min optik har för liten lägsta bländare? Jag tycker iso-2000 borde ha räckt. En videofilmade också åt samma håll, det kunde inte ha blivit så lyckat med en konsumentkamera.

Vad som är intressant i sammanahanget är att hade jag rentav pressat filmen hela två steg till 3200 hade det inte gjort någon skillnad, finns det ens snabbare filmer på marknaden än 1600? Jag åsyftar på att man då kan pressa en 1600 till 6400 och då ändå "bara" kunna plåta med tider uppåt 1/125. Grovt räknat nu alltså.

ANNONS
Götaplatsens Foto