Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO 800 och ISO 1000 på D60

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Har varit ute i skogen ikväll och i skymmningen råkade jag hitta två älgar. Såg dessa från bilen.

Då känns det bra att kunna ställa in så höga ISO tal som 800 och 1000, veva ner rutan och börja fota.

Blev överraskad över kvaliten på bilderna.

För den som är intresserad så finns bildexempel på min web, www.roine.nu

Tider upp till 0,4 sekunder med 5.6 i bländare vid ISO 800 och stativ. Ena älgen stod still i mer än 10 minuter så jag han med att ta fram stativ och rigga upp det hela på skogsbilvägen. Använde timern.

Roine

Mmm..tycker ändå dock att dina älgbilder saknar den rätta stunsen... något suddiga (blir ju så med 1/30). Riktigt stilla står de ju inte ;)

Annars måste det varit en härlig upplevelse att komma så nära (340mm/210mm) älgarna.

Hej

Helt klart att den rätta stunsen saknas, men det var rätt mörkt, man hade utbyte av billjuset på väg hem. Så med tanke på att det var i princip mörkt så tycker jag det blev bra.

Hej

Håller med. Provar att infoga en inte behandlad bild direkt från kameran utan beskärning och kontrastförändring

Dock är bilden inte helt sannt, det var bra mörkt, vi såg knappast älgen mot slutet därav att slutartiderna tilltog.

Bilagor

• crw_2497.jpg
    crw_2497.jpg
    40 KB · Visningar: 340
Förändring av ISO tal på digitalkameror..

Är det en hårdvarustyrning eller är det samma som att ta en underexponerad bild och sedan justera nivåer??

Om det är hårdvarustyrning. Hur funkar denna?

Det är hårdvarustyrt enligt vad jag förstår. Genom att öka spänningen över Bild-sensorn (CCD:n) så ökar ISO talet, vilket tyvärr även medför att brusnivån ökar.

Tycker att det är relativt lite brus för att vara 800 i Roines bilder ovan, D60:n hanterar det mycket bra tycker jag.

Jo, men jag ville inte bli för teknisk. De flesta vet som har funderat på digitalkamera vet nog vad en CCD är men inte CMOS. :)
Men det stämmer D60 & D30 har CMOS.

Är inte säker, men tror att det kan vara en bidragande orsak till att D30/60 är så pass brusfria.

Hej

Cmos brusar i grunden mer än CCD.

Det som sker är att då man tar en bild så tas en bild till med slutaren stängd direkt efter. Det brus som då uppstår subraheras från bilden du tog.

På en D30 är detta en pina om man tar ett norrsken i 30 sekunder, då tar det alltså mer än en minut totalt sett.

Det finns ett antal actions och fristående program som på olika sätt efterbehandlar en bild.

Problemet med mina bilder är att de är tagna efter mörkrets inbrott, dvs jag har utnyttjat att kameran lyfter till 18% grått. Vid de sista bilderna var det så mörkt att vi knappt såg älgen.

Man kan säga att bilderna är ljusare än vad verkligheten var redan vid vid tagningen. DVS redan då har jag tillfört mer än bara bruset.

Roine

Hej igen

Har nu fotat fler älgar (och rådjur) i hög ISO, denna gång blev färgerna bättre då det var lite ljusare ute.

För den som är intresserad finns bilderna på www.roine.nu, älgar, del 2

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto