Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Iso-knapp R6MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Larus

Aktiv medlem
Som själv varandes Nikonfotograf (Z8) är jag undrande över en sak när det gäller Canon: hur man justerar ISO.

På mitt jobb har vi en R6MkII, en R7 och en R10.
Den enda av dessa som har en dedikerad ISO-knapp är R7:an. Den mer avancerade R6 II och den enklare R10 har det inte.
Har Canon nån tanke bakom den designen?

När jag plockade upp R6:an för första gången kunde jag inte snabbt räkna ut hur man skulle ändra ISO. Man kan tycka att det ska vara jätteenkelt, men...
Nu vet jag att man kan ändra via skärmen eller med M-fn-knappen invid avtryckaren. Inte helt självklart initialt kan man kanske tycka när man inte är van med kameran.

Så varför har "mellanklass"-kameran ISO knapp, men de andra två icke så?

Eftersom man kan programmera kameran till att ändra ISO med alla möjliga knappar och rattar är en enklaste att ändra ISO via översiktsmenyn på baksidan som du får fram genom trycka en eller flera gånger på "info"-knappen.
Sen trycker på på Q-knappen. Då kan gå runt med joysticken och ändra den inställning du önskar, i detta fall ISO.

Ett annat sätt är att gå till "ISO-inställningar" under kamera-fliken i menyn

Eftersom man kan programmera kameran till att ändra ISO med alla möjliga knappar och rattar är en enklaste att ändra ISO via översiktsmenyn på baksidan som du får fram genom trycka en eller flera gånger på "info"-knappen.
Sen trycker på på Q-knappen. Då kan gå runt med joysticken och ändra den inställning du önskar, i detta fall ISO.

Ett annat sätt är att gå till "ISO-inställningar" under kamera-fliken i menyn
Jo, tack, men jag tycker som sagt inte att det är intuitivt öht. Och varför har mellanmodellen R7 en ISO-knapp, och inte de andra..?

Det är väl bara Canon som kan svara på det egentligen...

Mina Nikon Z8 och Z6 har en dito knapp så där fattar man direkt hur man gör, även om man aldrig har hållit någon av dessa i handen tidigare.

ANNONS
Götaplatsens Foto