Annons

Iso kontra tid

Produkter
(logga in för att koppla)

Svedle

Aktiv medlem
Ibland har jag funderat över att kameran "väljer" fel när man fotar med bländarprioritet.

Om jag väljer bländare hade det varit nice om jag kunde bestämma att kameran skulle prioritera högt iso eller långsam slutartid. Det kan ju vara så att man fotar med stativ och det inte gör något om slutartiden blir lite långsammare. Eller tvärtom att jag fotar på frihand och jag föredrar att kameran ställer upp iso-talet istället för att behålla snabb slutartid.

Finns detta på någon kamera? Om inte, varför? Det borde ju vara mycket enkelt att lägga till som funktion. Typ "Av" med eller utan stativ.

Ok, jag vet att man kan använda M men ibland är det smidigt med bländarprioritet.
Det är ju trots allt så att om jag väljer bländare så kan ju kameran sköta både iso och tid. Hur prioriterar den mellan de två?

Det är ju lätt fixat om du sätter kameran i manuellt läge.

Ställ in den bländare du vill ha.
Justera tiden tills du tycker att du har OK exponering (kolla exponeringsmätaren)
För lång tid: minska tiden/öka ISO, tvärtom vid för kort tid.

Det är ju lätt fixat om du sätter kameran i manuellt läge.

Ställ in den bländare du vill ha.
Justera tiden tills du tycker att du har OK exponering (kolla exponeringsmätaren)
För lång tid: minska tiden/öka ISO, tvärtom vid för kort tid.

Jo, som jag sa så kan man ju använda manuellt läge men ibland använder jag även bländarprioritet för det i vissa lägen känns smidigt.

Du kan ju ställa ISO manuellt och ha den i bländarprioritet fortfarande. Kan inte det vara en lösning?

Det kan ju vara så att man fotar med stativ och det inte gör något om slutartiden blir lite långsammare.

- Välj Av-läge och ställ ISO så lågt du vill ha det. Kameran väljer slutartiden.

Eller tvärtom att jag fotar på frihand och jag föredrar att kameran ställer upp iso-talet istället för att behålla snabb slutartid.

- Välj läge M och aktivera Auto-ISO. Du ställer in vilken slutartid du vill ha, kameran väljer sedan lämpligt ISO

ELLER:

- Välj läge Av och aktivera Auto-ISO. Kameran strävar efter att bibehålla en slutartid snabbare än 1/brännvidd och justerar ISO därefter.

I båda fallen väljer du bländare.

Hej !

Har man Canon och kan tänka sej att prioritera lite själv, så kan man Välja M
dvs välja tid och bl, samtidigt ha "AutoIso" så väljer K själv iso inom de möjliga gränserna.

Övriga fabrikat har säkert någon liknande funktion.

Riktigt vad man skall ha det till vet jag inte,
men det går säkert att finna något användningsområde.

//MW

Ibland har jag funderat över att kameran "väljer" fel när man fotar med bländarprioritet.

Om jag väljer bländare hade det varit nice om jag kunde bestämma att kameran skulle prioritera högt iso eller långsam slutartid. Det kan ju vara så att man fotar med stativ och det inte gör något om slutartiden blir lite långsammare. Eller tvärtom att jag fotar på frihand och jag föredrar att kameran ställer upp iso-talet istället för att behålla snabb slutartid.

Finns detta på någon kamera? Om inte, varför? Det borde ju vara mycket enkelt att lägga till som funktion. Typ "Av" med eller utan stativ.

Ok, jag vet att man kan använda M men ibland är det smidigt med bländarprioritet.
Det är ju trots allt så att om jag väljer bländare så kan ju kameran sköta både iso och tid. Hur prioriterar den mellan de två?

Välj "Tv" och den slutartid du vill ha med auto-iso inkopplat så börjar iso öka först när kameran inte kan ställa in någon större bländare på objektivet, typ 2.8 eller 4.0 beroende på hur ljusstarkt ditt objektiv är.

På en Canon kan man också göra så att man använder Av, AutoISO och säkerhetsförskjutning samtidigt.

När bländare valts gör kameran då så här, när ljuset blir svagare.
  1. Förlänger slutartiden till ungefär 1/brännvidden.
  2. Ökar ISO till maxgränsen (olika för olika kameror).
  3. Förlänger slutartiden ytterligare.
De enklaste modellerna saknar säkerhetsförskjutning.

På en Canon kan man också göra så att man använder Av, AutoISO och säkerhetsförskjutning samtidigt.

Det var nog ungefär lite detta jag var ute efter. Synd att jag har en lite enklare modell. :)

Välj "Tv" och den slutartid du vill ha med auto-iso inkopplat så börjar iso öka först när kameran inte kan ställa in någon större bländare på objektivet, typ 2.8 eller 4.0 beroende på hur ljusstarkt ditt objektiv är.

Helt ok lösning på problemet om inte kontroll över skärpedjupet är så viktigt.

Hörru! Tycker det där låter lite bakvänt :) Kör du Av med auto-iso och säkerhetsförskjutning så slår väl det över till Tv först när det bilvit så förbannat ljust att lägsta iso och snabbaste tiden inte räcker för att undvika överexponering med vald bländare.

Senast ändrad:
Helt ok lösning på problemet om inte kontroll över skärpedjupet är så viktigt.

Precis! Men du kan ju indirekt styra bländaren med vald tid. Blir det då för snabb tid till önskad bländare så är det nog för ljust för det du vill åstadkomma.

-'
- Välj läge Av och aktivera Auto-ISO. Kameran strävar efter att bibehålla en slutartid snabbare än 1/brännvidd och justerar ISO därefter.

I båda fallen väljer du bländare.

Ovanstående är ett påstående som jag inte tror på. I P-läget strävar kameran att prioritera kortare tid ju längre brännvidd som väljs.

När du väljer AV (bländarförval) så bestämmer du bländaren och kameran bestämmer tiden. Om du tycker att tiden blir för lång så kan du antingen öppna bländaren ännu mer och/ eller höja ISO.
Jag tycker att det verkar som många blir konfunderade när de använder auto-ISO därför att man då lägger ännu en automatisk funktion till alla andra automatiska funktioner.
Det är bättre att sträva efter mer egen kontroll, dvs det skall vara jag som fotograf som bestämmer vilken bländare och vilken tid jag vill ha för en given situation.
Att köra automatiska lägen kan leda till försoffade fotografer.
Det är inte svårt att lära sig att ställa in kameran manuellt och med bättre resultat än automatik.

Ovanstående är ett påstående som jag inte tror på. I P-läget strävar kameran att prioritera kortare tid ju längre brännvidd som väljs.

När du väljer AV (bländarförval) så bestämmer du bländaren och kameran bestämmer tiden. Om du tycker att tiden blir för lång så kan du antingen öppna bländaren ännu mer och/ eller höja ISO.
Jag tycker att det verkar som många blir konfunderade när de använder auto-ISO därför att man då lägger ännu en automatisk funktion till alla andra automatiska funktioner.
Det är bättre att sträva efter mer egen kontroll, dvs det skall vara jag som fotograf som bestämmer vilken bländare och vilken tid jag vill ha för en given situation.
Det är inte svårt att lära sig att ställa in kameran manuellt och med bättre resultat än automatik.

Låt mig förtydliga att jag mycket väl vet hur man fotar i manuellt läge. Jag kan ställa in en korrekt exponering. Ibland föredrar jag ändå att fota med bländarprioritet då kameran dock är lite snabbare på att ställa in tiden än vad jag är när jag skall vrida ratten och kolla sökaren så att exponeringen blir rätt. Jag fotar nästan alltid manuellt. Men ibland, i vissa situationer kan jag föredra halvautomatik. Det handlar inte om försoffning.

Svaret på din grundfråga är att om du väljer lågt ISO så får du långa slutartider och högre ISO ger kortare, den möjligheten finns väl på alla kameror, eller tycker du det är för jobbigt att ändra ISO?

Hej !

En ej försoffad Fotograf använder väl absolut inte Autofokus ?

Och knappast inte heller Zoomoptik ?

//MW

Det är inte heller så svårt att lära sig hur automatiken fungerar och få den göra det man vill uppnå.

Automatik har vissa fördelar och manuell styrning har andra fördelar. Men mer manuellt styrning behöver inte betyda bättre kontroll.

Det är inte heller så svårt att lära sig hur automatiken fungerar och få den göra det man vill uppnå.

Automatik har vissa fördelar och manuell styrning har andra fördelar. Men mer manuellt styrning behöver inte betyda bättre kontroll.

Den som behärskar manuell inställning och vet vad han eller hon vill uppnå har alltid bättre kontroll.
Automatiken kan ge ett bra resultat, speciellt jämfört med en oerfaren fotograf.
Därför är det eftersträvansvärt att träna sig att uppnå bästa möjliga färdighet.
Den enda nackdelen är att det kräver arbete.

ANNONS
Götaplatsens Foto