Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO-omfång

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej,

Återigen en nybörjarfråga: Vad styr tillverkarens val av ISO-steg?

Min 400D har ju 100, 200, 400, 800 och 1600. En talserie som tilltalar den logiska delen av min hjärnhalva! :)

Jag har dock sett kameror som har 80, 100, 200, 400, 800.

Varför har man både 80 och 100 och varför är steget dem emellan inte en dubbling?

En följdfråga är ju också varför allt inom fotovärlden tycks gå i "steg"? Varför kan man inte ställa in ISO, bländare, slutartid etc helt "steglöst".

Nyfiken - igen...

Anders

AFJ skrev:
Återigen en nybörjarfråga: Vad styr tillverkarens val av ISO-steg?

Sensorns grundkänslighet.

På din 400D verkar den vara 100. På den andra du nämner verkar den vara 80. Varför inte dubblera 80 rakt av? Jo för att 100, 200, 400 osv är vanliga hastigheter och de "hela" steg som används inom fotografi för ISO-talen (en standard). Att en kamera börjar på 80 kan vara för att man designat sensorn så att den ska ha så lågt brus som möjligt men ändå vara så ljuskänslig som möjligt, en avvägningsfråga. Troligen rör det sig om en digitalkompaktkamera med väldigt liten sensor som har svårt att samla in så mycket ljus. De brukar ha en lägre grundkänslighet. (Du kan nog säkert ställa in andra steg mellan 100 och 200 på den kameran som börjar på 80.)

En följdfråga är ju också varför allt inom fotovärlden tycks gå i "steg"? Varför kan man inte ställa in ISO, bländare, slutartid etc helt "steglöst".
Det finns nog flera anledningar (tekniska begränsningar osv), men som jag ser det är den kanske främsta att det är praktiskt. Genom att de tre huvudsakliga inställningsmöjligheterna (bländare, slutare, känslighet) går i steg innebär det att om man ökar en av dem och samtidigt minskar en annan med samma antal steg får du en likvärdig exponering (i de allra flesta fall, det finns undantag).

Skulle "stegen" vara så små att det i praktiken skulle vara kontinuerligt skulle det bli mycket besvärligare att arbeta, speciellt med tanke på att ett steg innebär en halvering/dubblering. Ett hundradels steg skulle innebära så små skillnader i exponering att du inte skulle kunna upptäcka det med blotta ögat och inte minst att felmarginalen hos mekaniken/elektroniken skulle vara större. Redan med tredjdels steg har man en väldigt fin kontroll på sin exponering, mer än tillräcklig för de allra flesta tillämpningar.

Tack Max för förklaring.

De kameror som jag har sett med steget 80, 100 är några kompakt Powershot i A-serien och de lär väl inte ha några andra steg än de som är angivna i specen, så helt logiskt är det inte tycker jag.

Nåväl, ingen mening med att fördjupa sig alltför mycket i saken.

Anders

Kan ju bara nämna att t.ex. EOS 30D har tredjedels steg på ISO. Man har alltså 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600 och H som är ISO-pressning till 3200.
Jag använder ofta dessa tredjedelssteg. Försöker hålla ISO på så låga tal som möjligt och stegar tredjedelarna uppåt tills jag får rätt slutartid. Fler steg tror jag inte behövs. Steglöst hade tagit för lång tid att ställa in tror jag.

fn76 skrev:
Kan ju bara nämna att t.ex. EOS 30D har tredjedels steg på ISO. Man har alltså 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600 och H som är ISO-pressning till 3200.
Jag använder ofta dessa tredjedelssteg. Försöker hålla ISO på så låga tal som möjligt och stegar tredjedelarna uppåt tills jag får rätt slutartid. Fler steg tror jag inte behövs. Steglöst hade tagit för lång tid att ställa in tror jag.

Håller med föregående talar. Skulle det varit steglöst skulle det varit för besvärligt att jobba med det.

AFJ skrev:
De kameror som jag har sett med steget 80, 100 är några kompakt Powershot i A-serien och de lär väl inte ha några andra steg än de som är angivna i specen, så helt logiskt är det inte tycker jag.
Det kan nog vara så att de inte tillåter användaren att ställa in andra värden manuellt, men om du sätter kameran på auto-ISO är det möjligt att den kör med halva eller tredjedelssteg om det behövs. Så gör min digitalkompakt. Att den har hela standardiserade steg är för att folk är vana vid dem och sen antar jag att man även har med 80 då det är lägsta känsligheten (för de tillfällen då man har tillräckligt med ljus och vill ha minimalt med brus). Detta är dock bara antaganden från min sida.

ANNONS
Götaplatsens Foto