Annons

ISO på digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

HKJ

Ny medlem
Hej,

Som nybliven digitalfotare undrar jag av ren nyfikenhet vad ISO-inställningen på en digital kamera egentligen gör? Är det lägre upplösning på sensorn som ger högre känslighet? Eller hur funkar det?

Och så undrar jag lite över hur förhållandet mellan bildkvalitet och ISO är på en digitalkamera jmf med en analog.

undrar
Kenneth

HKJ skrev:
Som nybliven digitalfotare undrar jag av ren nyfikenhet vad ISO-inställningen på en digital kamera egentligen gör?
I princip handlar det om hur mycket man förstärker signalen från sensorn.

Är det lägre upplösning på sensorn som ger högre känslighet? Eller hur funkar det?
Eftersom du ofelbart får mer brus ju mer du förstärker signalen finns det kameror som sänker upplösningen vid höga ISO (och helt enkelt låter flera pixlar samarbeta som en) men det är inte normalförfarandet.

Och så undrar jag lite över hur förhållandet mellan bildkvalitet och ISO är på en digitalkamera jmf med en analog.
Det går inte att säga. Det är enormt stor skillnad på en liten kompakt IXUS och en EOS 5D. Dessutom är det nog högst personligt vad man tycker om det.
Digitalt brus är oftast fulare än den korninghet du får på film men en bra systemkamera kan ge dig mindre brus vid höga ISO än du skulle få med en trist film vid samma ISO. Samtidigt är filmkornet ibland något man vill ha.
Vill man inte ha bruset/kornigheten så är det (enligt min mening) lättare att göra sig av med den när man har en digital bild än när man har en filmruta.
Till ekvationen bör också föras att du med en digitalkamera kan byta känslighet från bild till bild, att göra det med film innebär en otrolig massa strulande.

ANNONS
Götaplatsens Foto