Annons

Sony A7 IV vs. A9II

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att banta fotoutrustningen och bli spegelfri. Det kommer bli Sony, främst på grund av ett objektivutbud som passar mig utmärkt (20-70/4 t ex). Jag hade närapå bestämt mig för A7 IV, men så såg jag nu att man kan få en A9 II för nästan samma pengar från de begagnathandlare jag brukar handla från. Jag skulle tacksamt ta emot lite input från er som testat båda. Jag lutar så smått åt A9, och jag undrar om min bedömning är rätt.

Det handlar om att få till en universalkamera som klarar det allra mesta en frilansfotograf kan tänkas behöva.
Jag arbetar framförallt med bildjournalistik, men även en hel del bröllop och teater. Jag jobbar nästan alltid bara med stillbild, men video är något jag hoppas göra lite mer av i framtiden.

Det som talar för A7 IV som jag uppfattar det är:
– Allmänt nyare, med lite högre upplösning på sensorn, och ungefär den upplösning jag är van vid idag. Det senare är inte helt avgörande, jag brukar ändå oftast leverera 24 megapixel till kund.

– Bättre video. Men jag sysslar knappast med Netflix-klass på mina videor, utan det som brukar vara aktuellt är tidningars web-TV. Ser det riktigt bra ut på en datorskärm på Vimeo så är det helt okej. Det kan dock bli aktuellt med mer kommersiella jobb .

– Lite lägre pris.

Det som talar för A9 II, som jag uppfattar det:

– En rappare kamera. Det viktigaste för mig är att den startar fort. Jag är van vid spegelreflex som startar omedelbart, och har hittills haft svårt att acceptera spegelfria kameror. Däremot är serietagningen ingen stor grej. Jag är van vid 5 bilder i sekunden och tycker det räcker fint.

– Röstmemo! Det skulle hjälpa enormt på reportagejobb där jag verkligen skulle vilja slippa mitt röriga anteckningsblock. Nästan en avgörande funktion.

– Bättre elektronisk slutare(?) Inget jag använder jättemycket, men vad skönt det vore att kunna göra ett bröllopsjobb utan att tveka med avtrycket när det är känsliga lägen.

– Rejälare hus, som kanske klarar lite tuffare förhållanden?

– Jag föredrar A9:ans flippskärm.

Ja, det låter ju som att jag bestämt mig för A9:an, men jag kan ha fel i min bedömning, och det vore toppen att höra vad ni har att säga.
 
Senast ändrad:

Lamphus

Aktiv medlem
För video eller om behov av 33MP hade jag tagit a7iv. För elektrisk (tyst) slutare nästan hela tiden vad avser problem med elektriska ljusskällor eller "rolling shutter" vid panorerande rörelser så hade jag valt A9ii. För AF A9ii. (A7iv fungerar helt visst för det allra mesta vad avser AF men det är inte samma typ av sensor som A9-serien vad avser AF)
 

MattiasL

Aktiv medlem
För video eller om behov av 33MP hade jag tagit a7iv. För elektrisk (tyst) slutare nästan hela tiden vad avser problem med elektriska ljusskällor eller "rolling shutter" vid panorerande rörelser så hade jag valt A9ii. För AF A9ii. (A7iv fungerar helt visst för det allra mesta vad avser AF men det är inte samma typ av sensor som A9-serien vad avser AF)
Låter som en rimlig bedömning. Eftersom jag plåtar rätt mycket teater vore en vass elektronisk slutare bra att ha.
 

afe

Aktiv medlem
Min A7R V är hyfsat tyst med helmekanisk slutare, men ingen höjdare med elektronisk (vare sig förstaridå eller helt elektronisk). Med elektronisk förstaridå blir oskärpan ful, och helt elektronisk klarar den inte rörelser bra.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Min A7R V är hyfsat tyst med helmekanisk slutare, men ingen höjdare med elektronisk (vare sig förstaridå eller helt elektronisk). Med elektronisk förstaridå blir oskärpan ful, och helt elektronisk klarar den inte rörelser bra.
Intressant. Det där med förstaridån och oskärpan har jag läst om någonstans, men fattar inte riktigt hur det hänger ihop. Jag använder det på min lilla A6500 och har inte tänkt på något särskilt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Min A7R V är hyfsat tyst med helmekanisk slutare, men ingen höjdare med elektronisk (vare sig förstaridå eller helt elektronisk). Med elektronisk förstaridå blir oskärpan ful, och helt elektronisk klarar den inte rörelser bra.
Förutom priset är det väl en A1 MattiasL vill ha, känns det lite som... Den är väl inte lika lätt att hitta begagnad som A9: orna, misstänker jag.
 

afe

Aktiv medlem
Mmm, den skulle nog passa bra för syftet men kanske inte för plånboken. Jag tror A9:an är bästa alternativet.
 

Chasid

Aktiv medlem
Låter som en rimlig bedömning. Eftersom jag plåtar rätt mycket teater vore en vass elektronisk slutare bra att ha.
Sony A9, A9 II och A1 är kungar om du vill fota diskret med elektronisk slutare och slippa rolling shutter. Efter fem år är jag fortfarande helnöjd med min A9, den kostade lite mer, men är värd vartenda öre, bättre kamera har jag aldrig haft!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mmm, den skulle nog passa bra för syftet men kanske inte för plånboken. Jag tror A9:an är bästa alternativet.
Jo, precis, som vanligt är det där med priset retligt och en ny (iaf i Sverige) ligger över både Z8 och Z9, vilket kommer att synas även på begagnatpriset om man hittar en. Det har gått lite upp och ned, men Sony har legat närmare Canon R3 än Nikons priser med A1:an. Rätt uppenbar segmentering också, då de fortsatte sälja A9 II när A1 kom.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sony A9, A9 II och A1 är kungar om du vill fota diskret med elektronisk slutare och slippa rolling shutter. Efter fem år är jag fortfarande helnöjd med min A9, den kostade lite mer, men är värd vartenda öre, bättre kamera har jag aldrig haft!
Nu tappar man förstås en del saker mot II:an om man köper den första versionen, men originalvarianten börjar nästan bli "billig" begagnad, i stil med en ny A7 III.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Sony A9, A9 II och A1 är kungar om du vill fota diskret med elektronisk slutare och slippa rolling shutter. Efter fem år är jag fortfarande helnöjd med min A9, den kostade lite mer, men är värd vartenda öre, bättre kamera har jag aldrig haft!
Det låter mycket lovande. Här i USA handlar det om ungefär 400 dollar mer för en A9II än för en A7IV, i begagnat toppskick.
 

Vinterfrid

Medlem
Har själv en A9 II och trots att A7 IV är nyare så har jag inte funderat på att byta. A9 II fungerar bättre för mig och gör de saker jag värderar på ett bättre sätt. 60 AF-beräkningar i sekunden och blackout-fri tagning med elektronisk slutare hade nu varit svårt att ge upp. Man offrar i min mening nästan helt video eftersom inga Picture Profiles finns, alltså det går inte all filma i gamma såsom S-Log, S-Cinetone och HLG. Men jag håller mig enbart till foto. Viktigt att poängtera är att båda modellerna är fruktansvärt bra kameror så du kan inte göra ett dåligt val.

Något som inte nämns i diverse reviews är det potentiellt stora problemet med A7 IV - Eye AF. Opålitligt resultat och felplacerad fokus vid användning av ögonfokusfunktionen. Nu bör det vara fixat med hjälp av firmware-uppdateringar men har fortfarande svårt att hitta ett definitivt svar om det har löst sig eller ej.

Mer info här:
https://www.reddit.com/r/SonyAlpha/comments/snfs60 https://www.reddit.com/r/SonyAlpha/comments/13jv1vp
 

MattiasL

Aktiv medlem
Tack!
Jag tror inte avsaknaden av Log för video är någon dealbreaker för mig. När jag filmar gör jag i regel väldigt små justeringar i redigeringen. Det skulle visserligen kunna ändras om jag filmade mer. Men låter som att du bekräftar min tanke om att A9an kanske är det bättre valet.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Nu bör det vara fixat med hjälp av firmware-uppdateringar men har fortfarande svårt att hitta ett definitivt svar om det har löst sig eller ej.
Eller om någonsin varit ett problem på mer än vissa enheter, eller tillsammans med vissa objektiv. För min A7IV har aldrig haft problemet (och jag är knappast den enda som inte haft det). Jag har gjort jämförelser med min A7III och objektiv med kort skärpedjup som 135GM och 50GM.
 
ANNONS