Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iso

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Hej !!! har en fråga om iso vad är bäst auto eller manuellt som grund?

MVH Tarragona
Själv använder jag oftast auto-ISO med max inställt på 1600. Dessutom kör jag för det mesta på läge A eller M (Nikon D800 + D7000). Men OBS - har alltid koll på vad automatiken ställer för ISO-värde! Auto-ISO är mycket snabbare än min hjärna och dessutom väldigt exakt. (Kör även praktiskt taget jämt med AWB i stället för att fibbla med WB-inställningen medan motivet försvinner. Finjusterar i efterbehandlingen. Kör alltid RAW.).

Ser jag att högre ISO än 1600 behövs (t ex sport i dåligt ljus) går jag över på manuellt ISO. Dessutom manuellt vid användande av blixt. Nikons auto-ISO tillsammans med blixt gör åtminstone mig yr i huvudet:)

Jag ser egentligen dagens kameror som rätt avancerade datorer som dessutom kan med ta bilder:) Automatiken i kameran underlättar väsentligt. Jag tycker inte att det är det minsta pinsamt att erkänna att jag utnyttjar delar av den processorkraft jag betalat för.
Håll ut!
Anders W
 

antic

Aktiv medlem
Håller med det ovanstående inlägget. Jag använder där det passar auto iso med max 3200. Det bedömer jag som godkänt för i princip all webvisning. Då räknar jag med att det är så mörkt att det förmodligen blir 3200 men varje gång automatiken kan ge mig lägre ISO är det bonus.
 
ANNONS