Annons

Ixus 500 för ljuskänslig ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Hobo

Ny medlem
HAr en Ixus 500. Är jättenöjd men föstår inte ett par saker. Jag tar mycket bilder på naturen när jag är och fiskar. Nästan alltid när det är solljus ute blir bilderna dåliga pga. att tex skogens grönska återger dagsljuset. Minsta reflex från en björk eller våg på vattnet tar över bilden med en ljusdimma som resultat.
Vad göra åt detta?

När jag tar närbilder på tex en blomma vet jag aldrig om det blir en skarp bild eller en suddig. Använder jag zoomen blir det alltid suddigt. Vad gör jag för fel?

jag använder automatiken när jag tar bilder.

Bilagor

• alstern med therese 27 juli 2004 0372.jpg
    alstern med therese 27 juli 2004 0372.jpg
    45.7 KB · Visningar: 207
I just detta fallet set det ut som att det kommer ströljus från höger. Jag lyckades själv med ett par liknande bilder med min A70 idag. Att hålla handen för, så att solen inte lyser rakt på objektivet kan hjälpa.

En annan orsak kan vara att det är en hel del mörka partier i bilden. Eftersom exponeringsmätaren vill ha de man mäter mot "medelgrått" så försöker den göra de svarta partierna medelgrå, men överexponering som följd. I sådana situationer får du ratta exponeringskompensationen neråt några snäpp. Samma sak om ett motiv är väldigt ljust (snölandskap är ett exempel), då kommer den att då kommer kameran att vilja ha snön medelgrå och bilden blir underexponerad.

Det som du skriver om "minsta reflex..." tycker jag dock låter rätt märkligt.

Anledningen att det blir suddigt kan ju vara flera. Eftersom det sker främst när du zoomat in skulle jag gissa på att det rör sig om skakningsoskärpa. Vid inzoomning blir ljusgenomsläppet i objektivet mindre och man måste öka slutartiden. Då måste man vara stadigare på handen. Till på köpet blir det ju dessutom känsligare om man man zoomar in, då en mindre rörelse på kameran gör en större förändring i bilden.
Men det är svårt att säga utan att ha sett fler bildexempel.

Om du har möjlighet så lägg gärna upp lite bilder i full storlek någonstans och länka till dem här. Då blir det lättare att se.

Några tips

Jag har också en Ixus500 som jag kommer allt bättre överens med. Jag gör såhär:

* Fullautomatik använder jag bara i undantagsfall. Kameran använder en "smart" algoritm för att finna motivet i någon av de nio autofokuspunkterna. Vilka punkter den använder ser du när du trycker ner avtryckaren halvvägs. Då visas en eller flera gröna rektanglar för att indikera detta (förutsätter förstås att Du använder LCD-skärmen som sökare). Jag tycker dock att detta mest är irriterande, och jag vet ju trots allt bättre än kameran var jag vill ha skärpan.

* Manuellt läge däremot använder jag i 90% av fallen. I detta läge har man ju en aktiv fokuspunkt i mitten av bilden. Jag får full kontroll genom att jag kan rikta denna mot objektet, trycka ner halvvägs, komponera om och sedan exponera. Detta fungerar mycket bra tycker jag. Med vänsterpil på baksidan av kameran anger du om vill ta makro eller landskapsbilder. Använd det! Med uppåtpil växlar du mellan olika ljusmätningenmetoder (se manualen). Använd det också, och lär dig vad som passar bäst i olika situationer.

I vissa fall har dock jag också sett vissa konstigheter vid motljus. I motljus (även perifert) ser jag ofta ett streck i LCD:n som ser ut som en rejäl störning. Detta syns dock inte på bilden.

Gräv i manualen... Det kan förvånansvärt mycket den där lilla mackapären. För min del är jag imponerad av bildkvaliteten.

Lycka till!

Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto