Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IXUS 70 - Grymt brusig ISO 200 !

Produkter
(logga in för att koppla)
Torparfarsan skrev:
Det där med hur man upplever närvaron av brus är nog ganska individuellt. Personligen störs jag inte av det brus min IXUS 70 genererar upp till och med 400 ISO. Men så tillhör jag inte den kategori som öppnar bilderna i Photoshop och förstorar dem till 100 % för att sedan sitta och granska bilderna pixel för pixel med lupp.

Jag betraktar IXUS:en som en digital anteckningsbok som kan var med lite överallt.Och eftersom jag är medveten om dess begränsningar så har jag ej heller ställt för stora förväntningar på dess resultat. Jag är faktiskt förvånad över hur bra bolder det går att få med en liten kompaktkamera som denna.

Ja...absolut! Håller med dig! Men jag fattar inte vad jag ska med så många megapixlar till med en sådan liten sensor och optik. Känns bara fånigt. Jag visste ju ungefär vad jag köpte och till ett bra pris dessutom. Är nöjd, men ändå lite "skakad" över att det diffar så på ISO200 mot andra Powershotmodeller i större ligan som A620 etc.

/Fredrik

Det där med en hög brusnivå är en av priset som konsumenterna får betala för att få den lilla kameran med de stora möjligheterna.

Ibland har jag funderat över att de en gång så populära analoga kompaktkamerorna som Canon QL17, QL19, Minolta AL-F, Konica C35 och liknande var relativt små kameror med ett normalt 135-format. Optiken var som regel bra och resultatet man fick var bra. Men så en dag skulle kamerorna vara ännu mindre. Optiken skulle inte längre vara med en fast brännvidd. Det skulle vara zoom. Allt krymptes och marknadsfördes som revolutionerande nyheter. Kvaliteten på bilderna sjönk också men det skylde man med braskande reklamfraser. Nu skall kompakterna ha mångdubbelt fler pixlar i sensorn än vad som är nödvändigt och acceptabelt. Ju fler desto bättre är mottot. Men man bortser från att kvantitet inte är detsamma som kvalitet.
Synd bara att Sigmas kompakt med APS-sensor blir så dyr. Men den är ett steg i rätt riktning. Men helt fritt från brus blir det aldrig såvida man inte fryser ner elektroniken så pass att man är och nosar på absoluta nollpunkten.

Som sagt, jag ser min IXUS som en anteckningsbok. När jag vill ha ett resultat med bra kvalitet så blir det Olympus E-410-an som jag tar till. Då är det bara att plåta på.

Bokeh skrev:
Har ni inte sett bilder från Sigman ?
Kolla det här inlägget från Carl, imponerande...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=89857
Jo, det ser faktiskt snorbra ut. Inte lika fin detaljskärpa sett till bildhöjden som en systemkamera, men bilderna har väldigt trevliga färger och mycket "stuns". Jag gillar också bruset i ISO 3200-bilderna som fan! Lite hårt, men om man skulle softa dem en skvätt så liknar det nog filmkorn. Fullt användbart i alla fall. Det ser ut att vara ungefär samma brusmängd som hos min D200 vid ISO 3200, fast snyggare brusbild. Lite grusigare i skuggorna kanske, men inte så farligt.

Tillägg: ISO 1200-bilden nederst är ju fantastisk. Jag skulle kunna köra det där som standardkänslighet bara för den snygga kornigheten:-D Inte tillstymmelse till färgbrus eller stora blaffor, utan bara fint korn.

Vi får verkligen hoppas att Sigman blir en stor succe, det behövs väl för att väcka dom stora drakarna så dom inser att dom är helt fel ute med pixelracet.

Synd att det var just Sigma som vågade ta steget, det hade onekligen varit bättre om någon av dom stora gjort det, eller åtminstånde Ricoh, Sigma är jag allergisk mot, fråga mig inte varför, för det vet jag inte själv, men troligen har jag läst alldeles för mycket problem inlägg världen runt när det gäller deras optik, så jag får väl vänta tills någon annan hoppar på tåget, förhoppningsvis Ricoh, dom är väl närmaste konkurent när det gäller mer avanserade kompakter.

/kent

Tyckaren skrev:

Kolla på D3 (det var ett modigt drag av Nikon), när den släpptes hur många var inte inläggen om att den hade för lite pixlar? Vad har hänt efteråt, användare och testare är förbluffade!

Adam

Mycket bra jämförelse, ja min D3: är otrolig!

Varför ingen mer än Sigma sätter en Aps-C sensor i en komkpaktkamera varken kan jag eller vill jag förstå. Sådetså.

ANNONS
Götaplatsens Foto