Annons

Ixus800 eller Ixus750?

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Vilken kamera ska jag ta?
Har haft en ixus 700 sen i somras och den har varit bra, nu har jag på nåt sätt tappat bort kameran så det får bli en till :p

Ixus 800: mindre sensor och svagare blixt men bättre på allt annat? riktigt trevligt med IS och både bättre vidvinkel och tele. Fotar mycket makro och det blir ju självklart lättare med närmare närgräns och IS.

Ixus 750: Större sensor, varför används inte denna i 800? :mad:
Kommer jag märka att mina bilder blir sämre i något fall?

skiljer ju en tusenlapp i pris men det är väl egentligen inte såå viktigt.

Detta är gissningar från min sida... Att det är färre bildpunkter beror troligtvis på att man velat förbättra brusegenskaper. Att ha 7 eller 8 Mpixel på väldigt små sensorer som en del kameror har gör att bruset ökar och ger sämre bilder. Du kan helt enkelt förvänta dig bättre bilder med 6 Mpixel. Jag hade satsat på IXUS 800.

Ixus 750 har en större sensor (1/1,8) mot 1/2,5 hos Ixus 800 IS. Så det är inte alls säkert att pixlarna är mindre och brusigare hos 750.

Sensorn i Ixus 750 är ovanligt bra. Men även Ixus 800 IS ger relativt bra bildkvalitet. Men inte lika bra som Fujifilm F11 som är bäst på brus.

IS-funktionen är till stor nytta.

jag hade en ixus 750 bytte från Ixus 40
jag va faktist inte nöjd så jag sålde den
för 2v sen köpte jag ixus 65 den känns mkt bättre
den är liten o fin med 3" skärm
men saknade den optiska sökaren när det var soligt ute

blir en ixus 800.
Pixxas.de fick jag till bästa stället att köpa på, nån som har nån ivändning?

ESS skrev:
blir en ixus 800.
Pixxas.de fick jag till bästa stället att köpa på, nån som har nån ivändning?

jag skulle nog köpa från webhallen.com
dom har två butiker i sthlm
kostar 100:- mer men mkt enklare om det skulle strula till

det där är 500 mer, har försej inköpspris på webhallen så ska kolla upp inköpspris men det är gissningsvis bara ca 100kr billigare.

ESS skrev:
det där är 500 mer, har försej inköpspris på webhallen så ska kolla upp inköpspris men det är gissningsvis bara ca 100kr billigare.

sorry läste lite snabbt
trodde du menade pixmania
pixxas är mkt bra o snabba har köpt massa prylar där

Jag ska köpa ixus 750 el. ixus 60. Har även kollat på ixus 800 IS men som jag har förstått så har ixus 800 6 Megapixel. 800 står bara för ISOn. Köpte du Ixus 800? Finns det en ixus med 8 Megapixel?

Emils skrev:
Jag ska köpa ixus 750 el. ixus 60. Har även kollat på ixus 800 IS men som jag har förstått så har ixus 800 6 Megapixel. 800 står bara för ISOn. Köpte du Ixus 800? Finns det en ixus med 8 Megapixel?

ixus har 7mpix som max
800 har inget med ISO att göra
men man kan bli lurad när den har ISO800

låter som du är ute efter pixlar
det är bättre att satsa på bra optik

köp en ixus65
mkt bra kamera

ANNONS