Annons

Jämföra bilder i Lightroom i "Framkalla"-läget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Miso

Aktiv medlem
HUR gör man för att se två OLIKA bilder samtidigt i "Framkalla"-läget i Lightroom. Om man vill framkalla en bild bredvid en redan framkallad för att jämföra under tiden.

Bästa h
Jenny
 
HUR gör man för att se två OLIKA bilder samtidigt i "Framkalla"-läget i Lightroom. Om man vill framkalla en bild bredvid en redan framkallad för att jämföra under tiden.

Bästa h
Jenny
Om du har två skärmar kan du använda ikonerna med 1 och 2 nere till vänster och ställa den med nummer 2 i läget "Loupe - Locked" för att välja en bild som ska visas på den andra skärmen. På din primära skärm har du den bild du ska redigera.

Har du bara en skärm kan du använda samma funktion men det påverkar hur mycket du kan se av bilderna.

Detta förutsätter såklart att du har kalibrerat båda skärmarna så att du kan lita på att det du redigerar ser ut som du tänkt dig.


www.bilderavmig.se
 

Miso

Aktiv medlem
Aha, jag har bara en skärm. Men jag menar det borde ju finnas en funktion i Lightroom, som det gör när man tittar i "Bibliotek"-läget. Då kan man välj X/Y knappen och få olika bilder bredvid varandra, och göra framkallningsjusteringar i bara den ena bilden. Det är den funktionen jag vill åt, men tillgång till finlir-verktygen i framkalla! Det är ju helt galet att det inte går!?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Exportera ut bilden och öppna den i bildvisningprogram. Ha både den och LR öppet sida vid sida så kan du ju se dom samtidigt. Alternativt växla mellan fönstrena.

/Stefan
 
Aha, jag har bara en skärm. Men jag menar det borde ju finnas en funktion i Lightroom, som det gör när man tittar i "Bibliotek"-läget. Då kan man välj X/Y knappen och få olika bilder bredvid varandra, och göra framkallningsjusteringar i bara den ena bilden. Det är den funktionen jag vill åt, men tillgång till finlir-verktygen i framkalla! Det är ju helt galet att det inte går!?
Men det går om du gör som jag förklarade.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Öppna bilden i ex VLC och välj att ha VLC alltid överst. På så vis kan du ha LR öppen på hela skärmen och sedan kan du välja storleken på bilden och var den ska vara. Jag hade föredragit längst upp på vänster sida.

/Stefan
 
Jaha! Trodde den bara kunde användas med två skärmar. Går den att flytta?
Ser att det är samma bild på båda. Ville inte hon ha två olika bilder?
Det funkar med en skärm också och det sekundära fönstret ligger alltid överst, är flyttbart och kan visa flera olika saker.

Man kan välja vilken bild som helst och "låsa" den genom att klicka på den lilla pilen för skärm två och välja "Loupe - Locked" (har inte koll på vad det står i svensk version).


www.bilderavmig.se
 
Aha, jag har bara en skärm. Men jag menar det borde ju finnas en funktion i Lightroom, som det gör när man tittar i "Bibliotek"-läget. Då kan man välj X/Y knappen och få olika bilder bredvid varandra, och göra framkallningsjusteringar i bara den ena bilden. Det är den funktionen jag vill åt, men tillgång till finlir-verktygen i framkalla! Det är ju helt galet att det inte går!?
Nu förstår jag att du inte blev hjälpt av mig. :) Jag hade gjort en redigering men glömt att spara. Det som skulle ha stått är att det här fungerar även med bara en skärm.
 
ANNONS