Annons

Jämföra Canon S3IS och Panasonic DMC-TZ1

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Lite bakgrundsfakta:

Har sedan tidigare haft en S2IS som jag gillade en hel del. Bytte sedan till en Nikon D50. Tyvärr så får jag aldrig med mig den kameran, då den tar lite för stor plats. Funderar på att antingen ersätta denna med en kompaktare sak, eller köpa en kompaktare att ha vid sidan om.

Canon S3IS ska ju vara förbättrad, men jag har även fått veta att Panasonics DMC-TZ1 ska vara en bra kamera. Dock har jag inte hittat några jämförande tester mellan dessa. Båda har ju IS/OIS och en ordentlig zoom (10X vs. 12X för Canon). Vad som pratar *mot* Panasonicen är väl batteritiden samt sättet den hanterar brus på.

Jag skulle behöva lite råd känner jag. Vilken är det bättre köpet, eller ska man vänta tills en S4IS uppenbarar sig i fjärran *s* Dock så måste köpet ske i morgon eller på lördag, så det är bara att glömma.

Vilken är den bättre kameran av dessa?

/Fredrik
 

nifo

Avslutat medlemskap
Japp, absolut. Dessutom verkar den billigare. =)

Bildkvaliteten är viktig med. Har aldrig haft en Panasonic så jag vet mycket lite om deras kameror och om deras (ö)kända brushanteringsteknik.

/Fredrik
 
Senast ändrad:

nifo

Avslutat medlemskap
Såg nu att Panasonicen är lite för automatisk för mig. Ser gärna att en kamera har PASM-val. S3IS är ju rejält trevlig - med en okej vidvinkel och IS, samt en filmfunktion som heter duga så kanske denna är bästa valet. Vad finns det annars om man går ner i zoomen? =)

Ha en bra kväll!

/Fredrik
 

eldaren3

Aktiv medlem
Canon PowerShot A710 IS
är en som också har hyffsad spec. själv funderar jag på en G7 o Fuji f30, Då jag inte kan få allt Som jag skulle vilja ha så får man göra ett visst avkall.
 

nifo

Avslutat medlemskap
Kikade på denna med, men insåg snabbt att denna var en nyare variant på A510 som jag haft i min ägo tidigare (har haft många kameror i Powershotserien). Tyärr är 2 batterier för klent på en sådan här kamera, vilket innebär att laddtiden för blixten ibland blir extrem. Fick själv stundom vänta över 10 sekunder när en blixt laddats ut fullt (ex. i ett mörkare rum, med motiv på avstånd). Då plötsligt var kameran helt oanvändbar. Annars är den ju i ett kompakt format och med IS - skulle kunna varit en toppenkamera!

Det skulle i så fall vara om man fixat detta problem, men jag har för mig att jag läste om långsam rechargetime for flash som ett minus i flera tester - tyvärr. =(

Det är synd och skam att S3 IS inte har större LCD. Men jag hoppas ju på en S4 IS vart det lider. Men det var just det...vad har man fram tills dess? =P

/Fredrik
 

nifo

Avslutat medlemskap
Bland plus och minus fanns följande att läsa från ett test på DCRP Review:

What I liked:

* Very good photo quality, low noise through ISO 200
* Optical image stabilization
* Large 2.5" LCD, visible in low light (though see issue below)
* Very good performance
* Full manual controls
* AF-assist lamp, good low light focusing
* Good movie and continuous shooting modes (though see issue below)
* Support for conversion lenses, underwater case
* Uses AA batteries; above average battery life
* USB 2.0 High Speed support

What I didn't care for:

* Redeye
* LCD resolution isn't great
* Can only record about 8 minutes of VGA video due to 1GB file size limit
* Plastic tripod mount
* Included 16MB memory card is too small; bundling some rechargeable batteries would've been a nice touch

Frågor jag då ställer mig är:

- 8 mintuer av VGA video? Menar ha totalt för att kameran bara stödjer ett 1Gb minneskort (ej större), eller menar han att varje videoklipp ej kan vara större än 1Gb? I så fall får man ju in fler videoklipp på ett större kort! Vad är max vilken storlek man kan ha på minneskortet tro?

-I detta test står inget om återladdningstiden för blixten. Lustigt, för denna testsajt är annars mkt noga.

- Låg upplösning på LCD'n. Får nog ta och kika på den i butik.

Tack ändå för att du ÅTER-påminde mig om denna kamera!! =) Ska nog ge den en chans till. Frågan är bara om den ger bättre eller sämre bild än IXUS med IS? NÅgon som jämfört?

/Fredrik
 

eldaren3

Aktiv medlem
Har du "gott" om pengar så är G7 en ut av dom bästa o har en Bra bildkvallitet o 6 zom samt hyffsab kompaktJag själv tänker en hel del på bildkvalliten.
Gå in på Cyberphoto vet ja o sätt upp dina specar i översikten...
Här är en med bra testvärde Fujifilm FinePix S6500fd men troligvis förstor
 

nifo

Avslutat medlemskap
Hehe..nej, har inte köpt något ännu. Är nyfiken på om det ska komma någon Powershot S4 IS om några månader. Har egentligen ingen brådska - leker vidare med min D50 + lånar en IXUS 40 när jag sticker till Madrid nästa vecka. =)

/Fredrik
 

silverwolf

Medlem
jag köpte en s3is och så här i efterhand så var det ett dumt köp för hur jag än fotograferar så blir bilden aldrig skarp och det spelar ingen roll om jag har kameran på stativ eller ej har även försökt att fota i "normalt" ljus inte ens då blir bilden bra och denna kamera skall ha bildstabilisering nej denna kamera kommer jag aldrig att köpa igen så den får ligga som prydnad hemma jag kör med min gamla powershot g2 istället så mitt råd är köp inte denna skitkamera
 
ANNONS