Annons

Jämförelse sensor och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

korre

Ny medlem
Hej!

Ska ev. börja fotografera från flygplan. Har en EOS350D och tycker att upplösningen är för dålig.

Vilket är att föredra? Eller är det ens värt en jämförelse?
1: Köpa en EOS 5D med full sensor och 12,8MP
2: Köpa en EOS 50D med APSsensor och 15,1MP
3: Köpa en proffslins L-serien?
4: annat alternativ runt 20000kr?

(Flygfototillstånd m.m. finns)

Ska du fotografera dagtid eller nattetid? På dagen är väl ljuset inget problem och då borde flera pixlar vara bättre än brusfrihet => 50D. På natten tvärtom.

Hör upplösning kräver hygglig optik, förstås.

Per.

Fast med 5D har man ju högre upplösning pga att den är utspridd över en större yta än 1.6 crop. Mikeal's test finns det ju en jämförelse där mellan 50D - 5D.

Vad du behöver för ngn brännvidd vet jag inte, men visst finns det mkt fina objektiv som inte är L ikring 100mm.

Men 5D skulle jag satsa på. Sen får du klura på brännvidder på objektiven men korta telen kan vara väldigt fint, likväl som tiltshift.

Tack för svar, fortsätt gärna diskussionen.
Ska fota dagtid när ljuset känns rätt. Har en Canon 24mmT/S och 18-55 som medföljde huset i paket.

Tänker fota på två olika höjder för att:
täcka större områden (hela stadsdelar/kvarter) från högre höjd
resp.
högre upplösning på enstaka objekt från lägre höjd.

Fast med 5D har man ju högre upplösning pga att den är utspridd över en större yta än 1.6 crop. Mikeal's test finns det ju en jämförelse där mellan 50D - 5D.

"Upplösning" trodde jag räknades i pixel för en sensor...

Jag försökte leta efter det test du refererar till, men hittade inte. Har du lust att länka?

Per.

Jag har en 5D och en 350D. 5D använder jag mest i studio och när det är mörkt då den har helt suveräna brusegenskaper. 350 har jag lite som slit och släng samt för sport där 1,6x crop bara är en fördel. Antalet pixlar på 350'n har aldrig varit några problem för mig. Jag har gjort utskrifter i A2 som varit knivskapra. Antalet pixlar är därmed inte ointressant. För mig är det dock bruset som är viktigast då jag plåtar en del under halvtaskiga ljusförhållanden.

Den kamera som jag gillar mest är helt klart 5D som nu också finns i Mark II modell med massor av pixlar om det är det som är viktigast för dig. En stor fördel förutom brusnivån i den är att sökaren är så mycket större. Det är en helt annan sak att komponera bilder i den än i 350.

ANNONS
Götaplatsens Foto