Annons

jag begriper inte hur man minskar..

Produkter
(logga in för att koppla)

picturina

Aktiv medlem
vänligen,jag behöver hjälp!!hur minskar jag formatet för att kunna lägga ut till bildkritiken tex.jag har sökt och testat men inte lyckats.jag har adobe photoshop 2,0.jag skulle bli så glad om nån kunde förklara hur jag går tillväga punkt för punkt.tack

Efter bildbehandlingen och du sparat i Photoshopformatet (eller hur du väljer att göra).

1. välj "bildstorlek", ändra storlek på bildens bredaste del till maximalt 1024 pixlar (har du måtten länkade så fixas kortsidan till automatiskt)

2. Välj "spara som" jpeg. Dra i reglaget för kvalitet tills du kommit under 250 kB.

Så brukar jag göra och det funkar för mig.

Först får inte någon av sidorna på bilden överstiga 1024 pixlar.
Sen får inte bilden vara störren än 250 kb.
Storlek hittar du under "image" - "image size".
vet inte hur ja ser filstorleken i PS, men i windows kan du högerklicka och välja "egenskaper".
Lycka till!

Tyvärr kanjag inte ditt program, men allmänt i redigeringsprogrammen brukar storleksändringen finnas i menyer enligt nedan:

Edit / Image - Resize

Redigera / Bild - Ändra storlek

Sedan talar man om i pixlar, hur stor bilden ska vara eller i procent av aktuell bild. t ex 800x600 pixlar.

Sedan sparar man bilden förslagsvis med ett namn så att originalet inte förstörs. Formatet ska vara JPEG och komprimeringfaktor så bilden inte är större än 250 kbyte.

Tämligen lätt om man vet hur man gör :) Image
- Image size
- Ändra "Width" och "Height", lämpligen i formatet "pixels".
Kryssrutan "Resample Image" skall vara ikryssad för att du ska kunna skriva in nya dimensioner.
Rutan "Constrain Proportions" är lämplig att kryssa i, så att "Width" följer med när du ändrar "Height" (och vice versa).

På svenska blir det väl:
Bild
- Bildstorlek
- Ändra "Höjd" och "Bredd".

Resample Image vet jag inte vad det heter på svenska, men det ger sig väl.

Constrain Proportions = Bevara proportioner.

Jag brukar ha det längsta måttet på 800 pixlar.

Slutligen sparar du bilden som ".jpg". Här väljer du även kompressionen, dvs hur hårt bilden packas. Ju hårdare desto mindre fil. Bildkvaliteten försämras ju mer du komprimerar. Dra ner på kvaliteten tills filstorleken (brukar visas på skärmen) understiger 250kB, vilket är det största tillåtna i poolerna.

Kvalitetsvalet brukar dyka upp EFTER att du tryckt spara.

Så här gör man i PSCS, vet inte om det är exakt lika i 2.0.

Fotnot: Förväxla inte "Image size" med "Canvas size".
Canvas size = Arbetsyta (tror jag).

Det är bara att testa och testa. Har du bara en kopia av bilden kan ju inget förstöras om du gör fel :)

tack så hemskt mycket.nu ska jag väl kunna lägga ut lite bilder och förhoppningsvis få massa konstruktiv kritik,det ser jag fram emot.mvh e-k

ANNONS
Götaplatsens Foto