Annons

Jag gjorde nyss något dumt

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Varför bad jag om att få känna på Zeiss Ikonen som står på Yfo Göteborg? Hur korkad får man bli?

Min Bessa R3A har blivit ett litet problem sedan jag gick från linsbärare till glasögonbärare (blev överkänslig mot linserna). Nu får jag kämpa med sökaren för att se 50 mm ramlinjerna. Det är faktiskt inte så kul att plåta med den nuförtiden.

Så tar man upp Ikonen mot ögat och OJ! Där satt den. Klick. Vilken underbar känsla i både hus och sökare. Och vilken trevlig prislapp: 11800 plus moms.

Självklart kan jag inte betala Yfos ockerpriser. Den finns i andra delar av världen för mindre än halva priset.

Min fråga till er som orkat läsa denna lovsång är: Leica M6. Hur är den i jämförelse, sökarmässigt? Den är ju batterioberoende, etc. Jag gillar iofs AE, det är prektiskt ibland.

Inte för att jag vill förneka dig din nya kärlek: men kan du inte byta till en annan sort linser? Min fru provade sig igenom ett antal innan hon hittade några som passade. Hon har problem med torra ögon och skav med vissa linser.

Tyvärr inte. Jag kan ha endagslinser, men det blir dyrt i längden, dessutom känner jag inte för att "experimentera" med mina ögon, då jag redan ser så ohyggligt dåligt. Jag har väl dokumenterade synfel och vet vad marknaden har att erbjuda. :) Slutligen trivs jag i glasögon, de får mig att se lite intellektuell ut. ;-)

Mitt upplägg är: glasögon till vardags, linser till sport/segling och kanske fest. Visst, jag kunde ha linser när jag ska plåta med min Bessa, men jag lyckas sällan matcha det där.

haha

"men det blir dyrt i längden"

Kan ju vara ett av de bästa argumenten för att vara tvungen att köpa en ny kamera.

Visst är det ett bra argument!

Men, det var inte så jag menade. Jag menar bara att jag inte vill ha endagslinser varje dag, därför att det är dyrt OCH riskerar att skapa fler problem med mina ögon.

Om jag köper en Ikon är det rätt många kontaktlinser jag ska använda innan jag "tjänat in" min kamera... så det är ingen idé att lura mig själv.

Dumt som blev smart

Nu har jag plåtat ett par rullar med min nyinköpta begagnade Zeiss Ikon (svart). Jag kan bara säga att det är en fantastisk kamera. NU fattar jag den verkliga idén med mätsökare, två år efter jag skaffade min första. Bessan kommer inte i närheten av sökaren, det är ljusår emellan. En god vän sa "den bästa sökare jag nånsin tittat igenom". Det är det för mig med.

Jag har ägt en Mamiya 7 också, och även den sökaren är mycket sämre än Ikonens.

Var ute och plåtade lite på lunchen. Vilken lycka!

Allt med Zeiss Ikon stämmer, känns det som. Slutaren är något tystare än på Bessan, och har en mycket gedigen känsla.

Jag betalade sammanlagt inkl. frakt/moms/tull etc, 8000 kr för huset.

Det är bara att gratulera! Men hur Leican M6s sökare är i jämförelse fick vi inget svar på.

timeUnit skrev:
Min fråga till er som orkat läsa denna lovsång är: Leica M6. Hur är den i jämförelse, sökarmässigt? Den är ju batterioberoende, etc. Jag gillar iofs AE, det är prektiskt ibland.

Jag fick lå¨na en M7:a och en Ikon en vecka av YFO i Malmö.

Mitt intryck (om jag kommer ihåg rät) var att sökaren hos Ikon var bättre. Men ramarna var lite bättre hos Leica. Sämst hos ikon var visningen av slutartid, det kunde varit tydligare.

Det verkar finnas ett konsensus därute att M6ans sökare är mycket sämre än Ikonen, och att Ikonen och Leica M7 är mycket lika, men vissa hävdar att Ikonen är bättre, vissa att M7an är bättre. Dött lopp kanske. Med tanke på att M7an kostar mer än dubbelt så mycket som Ikonen...

Re: Re: Jag gjorde nyss något dumt

froderberg skrev:
Jag fick lå¨na en M7:a och en Ikon en vecka av YFO i Malmö.

Mitt intryck (om jag kommer ihåg rät) var att sökaren hos Ikon var bättre. Men ramarna var lite bättre hos Leica. Sämst hos ikon var visningen av slutartid, det kunde varit tydligare.

Det har jag också hört. Men mitt intryck än så länge är att det är skönt att slippa slutartiden i sökaren, om jag inte VILL titta på den. Hursomhelst är jag nöjd! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto