Annons

Jag måste rimligtvis ha fel! (Konvertrar och ljusstyrka)

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne Ar

Aktiv medlem
Jag vet att om jag sätter en telekonverter på 2x mellan kamerahus och objektiv, så förlorar jag två steg i ljusstyrka.
Men om jag skruvar på en motsvarande konverter fram på objektivet. t.ex. en av Raynox prylar, så har jag hittills resonerat som att ljusstyrkan på objektivet inte påverkas.

Det måste rimligtvis vara fel!?!

Rent logiskt när jag tänker efter borde det inte spela någon roll var i systemet de extra linserna sitter?

Om jag minns rätt definieras största bländaren i ett objektiv som kvoten mellan objektivets brännvidd i mm och storleken på bländaröppningen, också i mm. Med den definitionen borde mitt ursprungliga resonemang vara fel och min nuvarande "insikt" - att jag även tappar i ljusstyrka om jag skruvar på mina linser fram på objektivet - vara rätt.

Eller?
 

iSolen.se

Guest
Jag vet att om jag sätter en telekonverter på 2x mellan kamerahus och objektiv, så förlorar jag två steg i ljusstyrka.
Men om jag skruvar på en motsvarande konverter fram på objektivet. t.ex. en av Raynox prylar, så har jag hittills resonerat som att ljusstyrkan på objektivet inte påverkas.

Det måste rimligtvis vara fel!?!

Rent logiskt när jag tänker efter borde det inte spela någon roll var i systemet de extra linserna sitter?

Om jag minns rätt definieras största bländaren i ett objektiv som kvoten mellan objektivets brännvidd i mm och storleken på bländaröppningen, också i mm. Med den definitionen borde mitt ursprungliga resonemang vara fel och min nuvarande "insikt" - att jag även tappar i ljusstyrka om jag skruvar på mina linser fram på objektivet - vara rätt.

Eller?
Väntar med spänning på andras svar.

(
Om förlängaren sitter där den ska förlängs brännvidden och du får de två stegens förlust som man ska teoretiskt.

Sitter den först...påverkas brännvidden? Det är nyckeln till beräkningen.
)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Konvertern som sitter framför objektivet påverkar brännvidden. Men den kan också påverka (förstora) bländaröppningens diameter.
 

VisualD

Aktiv medlem
Med linserna framför offrar man arbetsavstånd mot förstoringsgrad, med TC offrar man ljusstyrka mot förstoringsgrad. Trots att båda handlar om glas är det två helt olika saker.

Med linser framför förstorar man den optiska gången samtidigt som man förlänger brännvidden och därmed behålls bländarvärdet. Med en TC så förlänger man brännvidden utan att förstora den optiska gången och därmed tappas bländarvärde.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Konvertern som sitter framför objektivet påverkar brännvidden. Men den kan också påverka (förstora) bländaröppningens diameter.
Hur?
I det aktuella fallet handlar det om en Fuji x100s och den nya teleconvertern, som i och för sig inte är 2x utan 1,4x. Men hur kan bländaröppningen bli fysiskt större om jag skruvar på den? Eller missförstod jag dig?
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är inte den fysiska bländarens storlek som bestämmer ett objektivs ljusstyrka, utan hur stor bländaren ser ut att vara när man tittar in i objektivet. Den storleken kan man förändra med optiska trick.
 

peranders

Aktiv medlem
Räkneexempel:

100 mm brännvidd, bl. 4 = 25 mm stor öppning

100 mm + 2x converter, bl. 4= 25 mm öppning MEN 200 mm brännvidd => bl. 8
 
ANNONS