Dajo
Aktiv medlem
Jag ska köpa macroobjektiv till våren men har ingen möjlighet att se prylarna "live".
Jag har sett över min budget för våren och konstaterat att där finns det ett utrymme för ett dedicerat macroobjektiv.
Idag har jag
D70
Sigma 70-200 2.8
Sigma 70-300 Super-ii APO (fuskmacro)
Nikkor 50 1.8D
Nikkor 18-70
SB-800
Stativ och lite annat krafs.
Mitt prolem är att jag itne vet vad jag ska köpa.
Min budget är max ca 5000kr.
Tamron 90 2.8 har ju gott rykte för ca 4000kr
Sigma 105 2.8 EX DG är nog fin för 3600kr
Sigma 150 2.8 EX DG HSM blir något dyr men itne oöverkomligt.
Vilken brännvidd är mest användbar?
Jag är lite orolig för att 90-105 blir för litet..
Jag kommer mest att fota typ sniglar, myror, blommor, fiskeflugor och kankse lite saker som kapsyler osv.
Jag skulle gärna se att ni som har macroobjektiv fotar något med känd storlek typ tändstiksask på samma avstånd tex 50cm och lägger upp här som 100% crop.
Fotoaffärerna här i närheten har i princip ingenting mer än kompaktkameror i lager och tar inte hem för att man ska kunna klämma och känna...
Nikons microobjektiv är bara att glömma då dom är för djävla dyra. Säkert prisvärda men jag har inte råd (dom 30 000kr jag spenderat på kamerautrustning sedan i november gör ont i plånboken).
Jag har sett över min budget för våren och konstaterat att där finns det ett utrymme för ett dedicerat macroobjektiv.
Idag har jag
D70
Sigma 70-200 2.8
Sigma 70-300 Super-ii APO (fuskmacro)
Nikkor 50 1.8D
Nikkor 18-70
SB-800
Stativ och lite annat krafs.
Mitt prolem är att jag itne vet vad jag ska köpa.
Min budget är max ca 5000kr.
Tamron 90 2.8 har ju gott rykte för ca 4000kr
Sigma 105 2.8 EX DG är nog fin för 3600kr
Sigma 150 2.8 EX DG HSM blir något dyr men itne oöverkomligt.
Vilken brännvidd är mest användbar?
Jag är lite orolig för att 90-105 blir för litet..
Jag kommer mest att fota typ sniglar, myror, blommor, fiskeflugor och kankse lite saker som kapsyler osv.
Jag skulle gärna se att ni som har macroobjektiv fotar något med känd storlek typ tändstiksask på samma avstånd tex 50cm och lägger upp här som 100% crop.
Fotoaffärerna här i närheten har i princip ingenting mer än kompaktkameror i lager och tar inte hem för att man ska kunna klämma och känna...
Nikons microobjektiv är bara att glömma då dom är för djävla dyra. Säkert prisvärda men jag har inte råd (dom 30 000kr jag spenderat på kamerautrustning sedan i november gör ont i plånboken).