Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vill köpa macro objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag röstar oxå på 60 macro. Har haft längre macron och fördelen med denna är att den är liten lätt och smidig. Tamronen tappar 3 steg vid 1:1 medans Canon tappar 2. Stor skillnad IMO.
Kolla bland mina bilder så finner ni exempel på bilder med den gluggen.

A

Anden skrev:
Jag röstar oxå på 60 macro. Har haft längre macron och fördelen med denna är att den är liten lätt och smidig. Tamronen tappar 3 steg vid 1:1 medans Canon tappar 2. Stor skillnad IMO.
Kolla bland mina bilder så finner ni exempel på bilder med den gluggen.

A

Du menar att Tamron 90mm f/2.8 i realiteten får ett annat bländarvärde vid 1:1?

Det börjar faktiskt luta åt att jag köper en Canon 60mm istället. Det för att den är mindre och med Canons cash-back går den att få för under 3000 SEK.

du kommer inte bli det minsta besviken. tänk på att det kan bli krångligt att fota tex trollsländor och snabba fjärilar

det går iofs bra att fota fjärilar och du komemr säkert lyckats ofta men om du är rädd för att missa om det kommer en sällsynt art så borde du fundera på alternativ

att fota fjärilar och andra insekter med ett 60mm går ju, men just fjärilar, om du vill fånga såna objekt.. då skulle jag nog tänka till på ett längre..

Men annars tror jag du blir helnöjd med 60mm..

Köpa ett macro objektiv är nog egentligen ett av de enklaste objektiv man kan köpa...

Objektivet är optimerat för att ge skärpa på korta avstånd, det är liksom hela grejen med objektivet och det är ofta det man kommer använda det till... därför behöver man i regel inte oroa sig för om det är skarpt eller inte, har aldrig stött på ett oskarpt macroobjektiv.

Det man bör ta hänsyn till är brännvidden.

Autofokus brukar vara lite keso i vilket fall som helst eftersom ljuset är si och så på så korta avstånd. 60mm på en 1,6x sensor är ju inte så förbaskat lite, men visst man får ju trycka upp objektivet i näsan på flugan. Värre blir det på FF kamera... 100mm låter nog ganska perfekt, men ska man plåta tex produktbilder eller liknande inomhus och produkten är större än en fluga, då kan det bli till o knacka ut väggen bakom för att få plats...

Nedan bilder tagna med Canon 20D + EF-S 60mm Macro, fungerar utmärkt på en 350D

Bilagor

• _mg_6950.jpg
    _mg_6950.jpg
    46.1 KB · Visningar: 193
ANNONS
Götaplatsens Foto