Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Jag vill köpa macro objektiv.
- Trådstartare Syndal
- Start datum
joppis
Aktiv medlem
Anden skrev:
Jag röstar oxå på 60 macro. Har haft längre macron och fördelen med denna är att den är liten lätt och smidig. Tamronen tappar 3 steg vid 1:1 medans Canon tappar 2. Stor skillnad IMO.
Kolla bland mina bilder så finner ni exempel på bilder med den gluggen.
A
Du menar att Tamron 90mm f/2.8 i realiteten får ett annat bländarvärde vid 1:1?
ulricahdesign
Aktiv medlem
att fota fjärilar och andra insekter med ett 60mm går ju, men just fjärilar, om du vill fånga såna objekt.. då skulle jag nog tänka till på ett längre..
Men annars tror jag du blir helnöjd med 60mm..
Men annars tror jag du blir helnöjd med 60mm..
Kalle_B
Aktiv medlem
Köpa ett macro objektiv är nog egentligen ett av de enklaste objektiv man kan köpa...
Objektivet är optimerat för att ge skärpa på korta avstånd, det är liksom hela grejen med objektivet och det är ofta det man kommer använda det till... därför behöver man i regel inte oroa sig för om det är skarpt eller inte, har aldrig stött på ett oskarpt macroobjektiv.
Det man bör ta hänsyn till är brännvidden.
Autofokus brukar vara lite keso i vilket fall som helst eftersom ljuset är si och så på så korta avstånd. 60mm på en 1,6x sensor är ju inte så förbaskat lite, men visst man får ju trycka upp objektivet i näsan på flugan. Värre blir det på FF kamera... 100mm låter nog ganska perfekt, men ska man plåta tex produktbilder eller liknande inomhus och produkten är större än en fluga, då kan det bli till o knacka ut väggen bakom för att få plats...
Nedan bilder tagna med Canon 20D + EF-S 60mm Macro, fungerar utmärkt på en 350D
Objektivet är optimerat för att ge skärpa på korta avstånd, det är liksom hela grejen med objektivet och det är ofta det man kommer använda det till... därför behöver man i regel inte oroa sig för om det är skarpt eller inte, har aldrig stött på ett oskarpt macroobjektiv.
Det man bör ta hänsyn till är brännvidden.
Autofokus brukar vara lite keso i vilket fall som helst eftersom ljuset är si och så på så korta avstånd. 60mm på en 1,6x sensor är ju inte så förbaskat lite, men visst man får ju trycka upp objektivet i näsan på flugan. Värre blir det på FF kamera... 100mm låter nog ganska perfekt, men ska man plåta tex produktbilder eller liknande inomhus och produkten är större än en fluga, då kan det bli till o knacka ut väggen bakom för att få plats...
Nedan bilder tagna med Canon 20D + EF-S 60mm Macro, fungerar utmärkt på en 350D
Bilagor
Anden
Aktiv medlem
Joel Höglund skrev:
Du menar att Tamron 90mm f/2.8 i realiteten får ett annat bländarvärde vid 1:1?
Vid 1:1 så tappar är den effektiva bländaren 5.6 med canon 60 och 100 macro. Med tamronen är den 8.0.
A