Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jaha..och här lägger man massa pengar på färghantering..

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
För att sen layoutfirman ska få för sig att justera och cmyka själv innan det lämnas till tryckeriet. Varpå kunden ringer mig och är måttligt road över att tryckeriet har sagt att mitt material är "oanvändbart".

AARGH!

Funderar på om man ska fakturera layoutfirman för det extra arbetet...

Alltid är det något som inte är så riktigt...

(Ville bara lufta övertrycksventilen lite.. Psssshhh)

Så, lite lugnare nu...

Jeppe skrev:
För att sen layoutfirman ska få för sig att justera och cmyka själv innan det lämnas till tryckeriet. Varpå kunden ringer mig och är måttligt road över att tryckeriet har sagt att mitt material är "oanvändbart".

AARGH!

Så, lite lugnare nu...

Lite kryptiskt och kortfattat, du får nog berätta mer och förklara...

När jag har haft det motigt på kneget så brukar en rejäl promenad med hunden och en pilsner vara rätta medicinen.

Förklara för kunden, skrik åt layoutaren om det känns bra, och be dem skicka en ursäkt till kunden!

/Pontus

Re: Re: Jaha..och här lägger man massa pengar på färghantering..

JanOlofHärnström skrev:
Lite kryptiskt och kortfattat, du får nog berätta mer och förklara...

När jag har haft det motigt på kneget så brukar en rejäl promenad med hunden och en pilsner vara rätta medicinen.
Hehe.. okej.. Ja.. själv tar jag en Whiskey eller en Whisky beroende på humör :)

En liten förklaring:

Jag fotograferar något som skall återges med rätt färger, i detta fallet en tapet. För att få rätt färger utan att behöva gissa mig till vilka toner tapeten har, när jag sitter framför datorn, så använder jag ett QP-card (färgkarta) vid fotograferingen. Denna utgör sedan en refensbild för hur jag skall konvertera mina bilder.

När jag sedan gjort detta så softproofar jag bilden mot tryckeriets ICC-profil för att se så att det stämmer någotsånär med vad tryckeriet levererar.

Men eftersom jag lämnat bilderna till en layoutfirma, som har haft tillgång till tapetprover, så har de (förmodligen) justerat bilderna på deras skärm, så att de liknar tapetproverna som de har. Vilket då är jättebra (eller inte).

Som grädde på moset så har de cmykat bilden (ändrat färgprofil till CMYK för tryck). Detta gör oftast (alltid) labbet bäst om man inte har tillgång till deras profil och vet vad man gör.

Labbet får bilderna och behöver inte cmyka, eftersom de redan är "färdiga" Men eftersom profilen är allmän så blir det inte rätt färger.

Så någonting, inte jätteexpert, men något sådant. Därför har jag nu istället laddad upp 400MB till tryckeriets server..

Pontus: Jo, jag har förklarat för kunden, men inte kunnat nå layoutfirman. Men huvudsaken är att kunden blir nöjd.

Jeppe skrev:

AARGH!

Så, lite lugnare nu...

Konverterade du bilderna till CMYK innan du skickade dem till layoutfirman?

Det händer i mitt arbete att jag får in bilder i RGB som ändrar färger när jag konverterar dem till CMYK, men jag kontaktar alltid fotografen och påpekar problemet i fall det uppkommer.

Såg att du redan hade cmykat bilderna själv(missade tyvärr det). Layoutfirman ska absolut inte göra något med dina färdig cmykade bilder, du har helt klart rätt att gå in och skalla den skyldige...

Senast ändrad:
Nej JAG cmykade inte. Jag är av den inställningen att det sköter tryckeriet bäst. Tryckeriet har samma inställning. Jag är inte helt införstådd med cmykning och låter därför de som kan det göra jobbet.. och tydligen så har layoutaren gjort det...fast då inte helt rätt..

Jeppe skrev:
Nej JAG cmykade inte. Jag är av den inställningen att det sköter tryckeriet bäst. Tryckeriet har samma inställning. Jag är inte helt införstådd med cmykning och låter därför de som kan det göra jobbet.. och tydligen så har layoutaren gjort det...fast då inte helt rätt..

Det är alltid bra att låta den som är bra på något sköta det, men jag är av den erfarenheten att det kan vara bra att vara införstådd i hela ledet innan man skickar iväg sina bilder, har man den kontrollen själv så blir det väldigt sällan fel på bilderna i tryck.

Jesper jag råder dig att alltid cmyka dina bilder innan du skickar dem till tryck, det är inte så vidare värst krångligt att genomföra en cmykning, har man bara en bra profil att utgå från så är det busenkelt och framförallt så har man makt över alla led. Ofta är det tyvärr så att välarbetade RGB-bilder ändrar karraktär när de konverteras till CMYK, det som ser bra ut på fotopapper och skärm ser hemskt ut i tryck pga färgerna kan ändras i konverteringen från RGB-CMYK, blåa himlar kan bli lila och färgmastiga bilder mjäkigt grå.

Ta kontakt med tryckeriet som ska trycka bilderna och be dem skicka ICC-profiler för bestruket eller obestruket papper ladda in profilen i Photoshop och cmyka utifrån den nya profilen. Kalibrerat din skärm har du säkert redan gjort.

På den här hemsidan finns lite matnyttiga tips under kundcenter/checklista: http://www.nrstryckeri.se/

PS: Om någon från Kamera&Bild alternativt Foto läser detta så rekommenderar jag er att skriva en artikel om digitalfoto för tryck.

Jeppe skrev:

AARGH!

Så, lite lugnare nu...

Skicka med ett förprovtryck så e du garderad ;)

Jeppe skrev:

Känner igen problemet, jag har lärt mig att man kan aldrig vara tydlig eller fråga för mycket när jobb ska färdigställas för tryck. Det går helt enkelt inte att lita på att inblandade parter har samma uppfattning om vad som är gjort, vad som ska göras och vem som ska göra det.

Chasid skrev:
Jesper jag råder dig att alltid cmyka dina bilder innan du skickar dem till tryck

Vad är skillnaden på att jag cmykar bilden innan tryck och att tryckeriet cmykar (med samma profil)?

Är det mer för att jag ska kunna ändra själv (om det krävs), så att tryckeriet slipper?

Bra att veta tills nästa gång.

Jeppe skrev:
Vad är skillnaden på att jag cmykar bilden innan tryck och att tryckeriet cmykar (med samma profil)?

Är det mer för att jag ska kunna ändra själv (om det krävs), så att tryckeriet slipper?

Bra att veta tills nästa gång.

Helt enkelt är det som så att du själv får se hur bilden beter sig när du konverterar och slipper att få eventuella obehagliga färg överraskningar i efterhand. Ett tips är att jobba helt i CMYK när du ska skicka bilder till tryck, jag gör så och blir ytterst sällan besviken på färgerna när jag ser mina bilder i tryck.

Chasid skrev:
Ett tips är att jobba helt i CMYK när du ska skicka bilder till tryck, jag gör så och blir ytterst sällan besviken på färgerna när jag ser mina bilder i tryck.

en liten fråga.. när du säger att du arbetar helt i smyk, konverterar du dina sRGB/Adobe RGB till cmyk direk efter du kört in bilden i PS (eller vad du nu arbetar med) eller konvertar du bilden till cmyk först efter du editerat färdigt allt?

mvh Alex

ANNONS
Götaplatsens Foto