Re: Re: Jaha..och här lägger man massa pengar på färghantering..
JanOlofHärnström skrev:
Lite kryptiskt och kortfattat, du får nog berätta mer och förklara...
När jag har haft det motigt på kneget så brukar en rejäl promenad med hunden och en pilsner vara rätta medicinen.
Hehe.. okej.. Ja.. själv tar jag en Whiskey eller en Whisky beroende på humör
En liten förklaring:
Jag fotograferar något som skall återges med rätt färger, i detta fallet en tapet. För att få rätt färger utan att behöva gissa mig till vilka toner tapeten har, när jag sitter framför datorn, så använder jag ett QP-card (färgkarta) vid fotograferingen. Denna utgör sedan en refensbild för hur jag skall konvertera mina bilder.
När jag sedan gjort detta så softproofar jag bilden mot tryckeriets ICC-profil för att se så att det stämmer någotsånär med vad tryckeriet levererar.
Men eftersom jag lämnat bilderna till en layoutfirma, som har haft tillgång till tapetprover, så har de (förmodligen) justerat bilderna på deras skärm, så att de liknar tapetproverna som de har. Vilket då är jättebra (eller inte).
Som grädde på moset så har de cmykat bilden (ändrat färgprofil till CMYK för tryck). Detta gör oftast (alltid) labbet bäst om man inte har tillgång till deras profil och vet vad man gör.
Labbet får bilderna och behöver inte cmyka, eftersom de redan är "färdiga" Men eftersom profilen är allmän så blir det inte rätt färger.
Så någonting, inte jätteexpert, men något sådant. Därför har jag nu istället laddad upp 400MB till tryckeriets server..
Pontus: Jo, jag har förklarat för kunden, men inte kunnat nå layoutfirman. Men huvudsaken är att kunden blir nöjd.