Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

JAlbum förstör vissa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Har använt JAlbum ganska länge och tycker om programmet, men nu när jag skulle uppgradera mitt webbalbum så blir ett flertal bilder fullkomligt förstörda när de är bearbetade av programmet. Svårt beskriva hur, men de blir väldigt grovt pixliga, nästan som dragit ett grovt sandpapper över ett papperfotografi. Det är inte alla bilder som blir sådana, men källbilderna är i grunden lika, det RAW-kopior som konverterats till JPG som därefter körs i JAlbum. Och det märkliga är, tittar jag på bilden i t,ex windows fotovisare så är bilden normal, men i JAlbum helt förstörd. Någon som kan detta program och som har förslag på vad som händer.

Har använt JAlbum ganska länge och tycker om programmet, men nu när jag skulle uppgradera mitt webbalbum så blir ett flertal bilder fullkomligt förstörda när de är bearbetade av programmet. Svårt beskriva hur, men de blir väldigt grovt pixliga, nästan som dragit ett grovt sandpapper över ett papperfotografi. Det är inte alla bilder som blir sådana, men källbilderna är i grunden lika, det RAW-kopior som konverterats till JPG som därefter körs i JAlbum. Och det märkliga är, tittar jag på bilden i t,ex windows fotovisare så är bilden normal, men i JAlbum helt förstörd. Någon som kan detta program och som har förslag på vad som händer.

Har inget svar men en gissning. Kan det vara så att dina bilder är väldigt högupplösta och Jalbum har svårt att skala ner i så stora steg? Annars är det väl för dålig kvalité eller hög skärpning inställd.
Ett annat sätt att komma runt problemet är väl annars att minska ner bilderna själv innan och då försöker inte Jalbum (förhoppningsvis) minska ner bilderna själv.

Där var nog lösningen

Tack för hjälpen Magnus, det var nog inte knepigare än så, men tillräckligt för att man låser fast sej i tanken och inte kommer vidare. Problemen kom ju nu när jag körde bilderna direkt i JAlbum och inte skalade ner dom själv vilket jag till viss del gjort tidigare.

Finns lösning

Om du själv gör bilderna i den storlek och den skärpning du vill att de ska visas så är det inga problem. Det finns en inställning där man klickar i att det ska visas original. Du kan också göra bilderna i. tex 1280 eller 1920 och klicka i så att de först visas i t.ex. 1000 och sedan när man klickar på bilden så visas de i original (1280 eller 1920 i detta fall) Bilderna blir skarpa även i 1000 pixlars bredd då skillnaden mellan original och detta inte är så stor. Kolla lite i programmet så lär du dig snart hur du ska ställa in. Alternativet jag nämnde sist är bra då folk med både lite äldre skärmar och nya högupplösta kan se bilden stor och skarpt.

JAlbum är rätt värdelöst på att sampla om bilder. Åtminstone var det det i tidigare versioner.

Jag kör alltid ut mina bilder i en rätt hög upplösning (1800 x 1200) från LR och sedan väljer jag "länka till original" så att ingen omsampling sker av JAlbum.

I senaste version så gör den en fin skalningsfunktion av själva webbsidan som gör att bilden anpassas bra efter webbläsarförnstret.

Här är ett exempel på vad jag menar:

http://orrspelet.se/bilder/public/Sport 2/album/2014-08-08 Ingaro Ladies Open/index.html

Prova att förstora och förminska webbläsarens fönster så hänger visningen med. Bra när man inte vet hur stor skärm mottagaren har.

ANNONS
Götaplatsens Foto