Annons

jobb hos mäklarfotoföretag

Produkter
(logga in för att koppla)

rennstam

Ny medlem
Hej alla!

Jag var idag på intervju hos ett företag som erbjuder husfoto till mäklare. Företaget heter Diakrit.

Jag blev chockad då kvinnan berättade att jag kunde fakturera dem 440 kr för ett hus, och då stod jag själv för utrustning, försäkring och bil. Ett hus fick lov att ta 2 timmar inkl körning, och man hade max 4 plåtningar om dagen, där var ingen garanti om jobb och man fick inte jobba för andra företag som sålde foto till mäklare.

Detta tyckte jag var extremt dåliga förutsättningar, detta kan väl inte vara det ni andra tar för ett hus med 20 bilder och mastfoton, företaget stod för masten. Men allvarligt! 440 kr!!! som ska faktureras, och skattas och betalas bil och utrustning, det blir inte mycket pengar kvar.

Till det skulle jag lägga 5 dagar för att "läras upp" så att jag kunde ta bilder som liknade deras stil.


Vad tycker ni om detta?

MVH

André, ny fotograf på detta forum...
 

MSLink

Aktiv medlem
Mycket intressant! Jag fick höra 900kr per objekt från samma företag och att man får milersättning. Om företaget säger olika då låter det oseriöst. Resten som du säger stämmer.. Jag skulle inte ta jobbet om jag fick.
 

rennstam

Ny medlem
Nä det låter ju jättekonstigt, semesterersättning ska man ju också själv stå för såklart som egenföretagare...

Nä jag tackar nej om de vill ha mig. Jag var bara för chockad vid intervjun för att reagera...det är ju nästan en förolämpning. Man tänker också lite på vad de fakturerar mäklaren, 3000 kanske och vilka utgifter har företaget om jag står med hela risken och jobbet!

Konstigt! Och man blir faktiskt lite förbannad...

André
 

Nikita

Aktiv medlem
Skriv inte på kontrakt!!

Jag har jobbat via ett liknande företag och kan INTE!! rekommendera det. Förutom att det är dålig ersättning så måste man skriva på ett kontrakt med en konkurrensklausul som hindrar en från att ta uppdrag från andra mäklare under tiden man jobbar för företaget samt även en tid efter, oftast 3-6 månader. De säger att det är standard i branschen och att det inte är något konstigt att skriva på ett sådant kontrakt. Enda anledningen till att en sådan klausul finns är att företaget enbart vill skydda sina egna intressen, för fotografen finns inte en enda fördel.

SFF avråder fotografer från att skriva på liknande kontrakt, de har ett fall uppe i marknadsdomstolen om just en sådan konkurrensklausul med ett annat företag och någon gång under februari, mars kommer det ärendet att avgöras.

Är du medlem i SFF och har frågor om detta kan man kontakta deras jurist. Kontaktinfo finns på deras webbsida.

Om man vill jobba för mäklarfirman Erik Olsson så får man hela 280 kr/h som frilansfotograf, också helt galet!!
 

rennstam

Ny medlem
Tack för svaret!

Nä jag kommer absolut inte tacka ja, det är ju historiskt dåligt betalt och extremt dåliga förutsättningar.

Jag har faktiskt tänkt att kontakta deras nuvarande kund och erbjuda den ett lägre pris än det de betalar till Diakrit, bara för att jävlas...ha ha.

Usch tråkigt med såna företag...
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Plåta några hus o lägenheter. Kontakta ett antal mäklare, visa upp dina bilder och erbjud dina tjänster. Det är f-n så mycket bättre än att jobba för en mellanhand. Både för dig och för slutkunden.

Hej alla!

Jag var idag på intervju hos ett företag som erbjuder husfoto till mäklare. Företaget heter Diakrit.

Jag blev chockad då kvinnan berättade att jag kunde fakturera dem 440 kr för ett hus, och då stod jag själv för utrustning, försäkring och bil. Ett hus fick lov att ta 2 timmar inkl körning, och man hade max 4 plåtningar om dagen, där var ingen garanti om jobb och man fick inte jobba för andra företag som sålde foto till mäklare.

Detta tyckte jag var extremt dåliga förutsättningar, detta kan väl inte vara det ni andra tar för ett hus med 20 bilder och mastfoton, företaget stod för masten. Men allvarligt! 440 kr!!! som ska faktureras, och skattas och betalas bil och utrustning, det blir inte mycket pengar kvar.

Till det skulle jag lägga 5 dagar för att "läras upp" så att jag kunde ta bilder som liknade deras stil.


Vad tycker ni om detta?

MVH

André, ny fotograf på detta forum...
 

snap01

Aktiv medlem
Eftersom det har tillkommit flera företag som erbjuder mäklarfoto så har priserna gått ner. Det gäller att hålla dom uppe om vi fotografer ska kunna leva på det vi gör. Jag fick se en prislista från ett mäklarfoto företag och dom började från 995-1895.
Det var inte mast priser inräknat.
Det dom erbjöd dig måste varit ett skämt.
 

Nikita

Aktiv medlem
Om konkurrensklausulen som dessa företag har försvinner så kommer ingen fotograf att stanna kvar speciellt länge när man får så dåligt betalt. Det kommer förhoppningsvis innebära att priserna kommer att stiga och att ingen vill jobba för dessa företagen längre.
 

Splanky

Aktiv medlem
Hoppas det blir stopp för dessa slavkontrakt.
Absolut enklaste sättet är om ingen skriver på.
Gör som någon skrev, ta bilder, ordna ett utskick själv och ta kontakt med mäklare.
Slipper de mellanhänder kan det bli win-win.
 

Lena W

Aktiv medlem
Nu har jag mailat Diakrit och frågat dem vad det kostar att få en mäklarfotografering.

Jag har också frågat vad som ingår i fotografens arbete, men tanke på hur mycket man får kånka och bära, torka diskbänkar och annat. Blir intressant att se vad de svarar och om de gör det! Jag återkommer....
 

Majsilojsan

Aktiv medlem
Förutom att det är dålig ersättning så måste man skriva på ett kontrakt med en konkurrensklausul som hindrar en från att ta uppdrag från andra mäklare under tiden man jobbar för företaget samt även en tid efter, oftast 3-6 månader.
Kan de göra så? Alltså kan man förbjuda någon att jobba med vissa företag när man har slutat hos dom? Det kan ju inte hålla juridiskt??
 

jdandanell

Aktiv medlem
Kan de göra så? Alltså kan man förbjuda någon att jobba med vissa företag när man har slutat hos dom? Det kan ju inte hålla juridiskt??
Precis som Mats skriver så håller det säkert juridiskt men det jag inte kan förstå är varför man som fotograf överhuvudtaget skriver under på ett sådant avtal? Vägra acceptera så dåliga avtal så reglerar branschen sig själv.
 

Maverick

Aktiv medlem
Vad har Diakrit svarat?

Kanske borde man skapa en svartalista över företag med konstiga villkor, finns ju fler branscher än mäklarfotografering som t ex eventfoto, modell för en dag, konsertfotografering osv...

Det finns ju seriösa företag också men det känns som det börjar poppa upp väldigt mycket "gold diggers" nu.

/Maverick
 

Anders Östberg

Guest
Det har alltid funnits liknande avtal med konkurrenshindrande klausuler och sånt men det brukar vara kopplat till en rejäl uppsida som garantier om jobb, delägarskap eller så. Att skriva på när det bara är fördelar för den ena parten verkar dumt.
 
ANNONS