Annons

Jobba I Irak

Produkter
(logga in för att koppla)

Giovannis

Avslutat medlemskap
Hej

Snart den 5 april så flyttar jag hem till Irak (Kurdistan) på obegränsad tid, har inte varit där sedan jag kom till Sverige 1993. Där kommer jag att jobba för en av Kurdistans största dagstidningar, även frilans för GP. Ni som har erfarenheter inom området får gärna komma med tips och förslag på vad jag ska tänka på?

Tacksam för alla råd och tips jag kan få.

Min utrustning består av

2 st Canon EOS 20D + Batterigrepp
1 Canon EOS 300
Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Canon 18-55mm 1:3,5-5,6
Canon EF 1.4x II extender
Canon Speedlite 580EX + Förlängningskabel 2 Ttl

Med vänlig hälsning/ DANA ZAHIR

Du har en komplett utrustning. Möjligen kan nya EF-S 17-55/2,8 IS eller Sigma 18-50/2,8 vara intressant som ersättare till din 18-55. Det är aldrig fel med bättre ljusstyrka.

Resten handlar om att vara en bra bildjournalist, och det är ju ett rätt stort ämne... :)

Jag var i Irak sommaren 1992 under några veckor.

Du har flera fördelar gentemot utomstående.

- Du talar kanske språket? Vilket är av betydande vikt vid kommunikation. Vid bättre kommunikation ju större är chansen för att bli 100% förstådd. Min Engelska dög hjälplig där nere, och det blev till att använda tolken Hamid ganska ofta. Inte helt sällan blev det ordväxling, där man som europé uppfattades som utböling :) Inte helt sällan kunde man få diskutera läääänge innan man fick fotografera.

- Du kommer från en kultur som du redan känner - det ger dig många fördelar, men också många nackdelar. Öppenheten är ljusår ifrån vad du är van i från Sverige. Som jag beskrev ovan, så finns det sjuttioelva restriktioner mot vad man får fotografera och inte. Man får ofta söka tillstånd (så var det förr), tillstånd som kan ta dagar att få (med pengar kommer man dock långt :p).

Din utrustning är det inget fel på som jag ser det.

Ta väl vara på dig dig nere och lycka till !

Lycka til dAna...

Du har det som skal til för at raportera; i utstyrsväg.
Nu är det upp til dig att biddraga med att få ordning i redan.
Godt år!!
mvh Erik J

Tack för era inlägg

Jag har funderat på det nya EF-S 17-55/2,8 IS, men ekonomin tillåter inte.
På tal om tillstånd, så är det idag också, men ett av mina krav ifrån den kurdiska regeringen var innan jag bestämde mig för att åka ner dit var att jag skulle få någon sorters pass så att jag kunde röra mig ”fritt” inom området och att ingen går igenom min kamera väska eller stoppa mig. Och det är ordnat på så sätt så känns det bra.
Just med tanke på det som hände förra året så är de välligt hårda på att kontrollera, det kan vara kontroll mellan två städer flera gånger trots att sträckan är så kort som 65 km.

Men vad jag vet vill människorna där nere helst undvika och bli fotograferad, man kan nog inte bara rikta kameran mot någon inne i stan så som vi kan här i Sverige.

Inte för att jag själv gjort något liknande men:

1) Ta väl vara på dig. Var uppmärksam på risker och välj att återkomma en senare gång om risken är för stor.
2) Kolla noga med försäkringar!!! Se till att skaffa samt att läsa villkoren noga så att den verkligen täcker (både dig själv och utrustning).
3) Kolla om det finns någon bildbyrå med lämplig inriktning så att du kan marknadsföra bilderna mot fler tidningar (kunder).
4) Kanske se till att ha tillgång till en bärbar hårddisk eller en billig laptop som du kan bränna backupper med efter varje fotodag.

Hade varit kul att se några bilder här på fotosidan allt eftersom du gör uppdrag.

Lycka till! :)

Det här får mig att tänka på ett reportage om en amerikansk fotograf som berättade att han hade problem med sina zoomar (Nikons proffsgluggar alltså), på grund av all sand. Han bytte ut dem mot fast optik.

Å andra sidan så var det väl under krigsförhållanden och troligen i en annan del av landet.

Tack alla som tog sig tiden och skriva

Finns det något laddare där man kan ladda batterierna
Med hjälp av bilens cigarett tändare uttag? Iså fall vart kan man
Få tag i det?

Är det nödvändigt med stativ? isåfall ett en bens stativ funkar det?

Det finns adapters som kan ge växelström från bilen. Kolla clas ohlsson.

Enbensstativ är nog inte heller helt fel. Det är bättre än inget men det är fortfarande inte ett stativ.

Många extrabatterier.

En luftbälg, en mjuk pensel, linsduk.
Mycket anteckningsböcker, diktafon.

Lycka till!

Ser ut som en Bazooka

Det enda är väl att ett 300 med batterigrapp ser ut som en Bazooka(bärbar granatkastare) för en nervös soldat..

Re: Ser ut som en Bazooka

LittleCapa skrev:
Det enda är väl att ett 300 med batterigrapp ser ut som en Bazooka(bärbar granatkastare) för en nervös soldat..

Å andra sidan är det mesta fi för en nervös soldat.

Ser du västerländsk ut kommer galna locals att skjuta dig, du dumma Kufar.

Ser du å andra sidan ut som en Irakier så kommer du vara i siktet för amerikanerna.

Det är inte lätt att vara paranoid om man ska åka till stora sandlådan.

kolla på james nachtweys "War photographer" kanske du kan få lite inspiration eller hur man skall uttrycka det..mycket bra film förövrigt :)

En skottsäker väst är antagligen inte en så dålig idé. Som fotograf kommer du röra dig i högriskområden och vid högrisktillfällen. Dessutom förväntar dina arbetsgivare att de ska få bilder av dig. En hjälm lika så kan vara bra att ha hängande på bältet för att ta på om det krisar.

http://www.kata-bags.com/DefItem.asp?pid=203&cid=56&perentId=53&ProdLine=2

Här är ett exempel på väst, som förutom att den verkar helt fel i storlek för killen säkert är bättre än det ser ut som. Man vill inte ha den där luckan nedanför hakan utan det ska vara skyddat så lång upp det går. Kragen ska gå att stänga så den skyddar halsen. Största faran är nämligen kringflygande splitter. Därav är hjälmen bra när både splitter och jord och sten kommer nerfarande igen.

Du borde kunna få hjälp från polisen om vart du ska vända dig för att hitta bra skydd. En skyddsväst kostar väl från 3000:- och uppåt beroende på utförande och skyddsklass. De skottsäkra väger mer än de som enbart skyddar mot splitter. En skottsäker, som tål gevärsskott, väger väl runt 15kg och uppåt och en splitterväst runt 4kg och uppåt.

De är möjligt att www.swedishbodyarmour.com kan hjälpa dig oxå om de har fler produkter eller möjlighet att anpassa de de har på hemsidan. Företaget ligger utanför Stockholm mot Uppsala om jag minns rätt.

Använd dock dylika skydd med förstånd. Att försöka göra ett reportage om nån fattig bonde som aldrig kommer i närheten av kunna skydda vare sig själv eller sin familj på dylikt sätt kan dessa skydd vara stötande.

En tanke bara.

Till kameran skulle jag införskaffa en 17-85 istället för 18-55:an.

Mvh
Maverick

Jag skulle nog ha med nån ljusstarkare glugg också, t.ex. en liten 50a 1,8. Kostar ju inte många pengar. Schyst att ha med sig om man vill ta lite fina porträtt, blir väl inte riktigt samma känsla att köra med 18-55 gluggen som har största bländare 5,6 i 55mm läget.

Lycka till och ta många bra bilder!

ANNONS
Götaplatsens Foto