Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jorden sedd från himlen

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikB

Aktiv medlem
Vill bara påminna Er som är i Stockholmstrakten under de närmaste veckorna att Yann Arthus-Bertrands utställning "Jorden sedd från himlen" visas på Raoul Wallenbergs torg (vid Berzelii Park) t o m 15 september. Den är utomhus och gratis!

Mycket sevärd, med bilder som i många fall dels är oerhört estetiska och samtidigt vill beskriva hur vi behandlar jorden och dess resurser, i syfte att skapa förståelse för en mera hållbar utveckling.

Mer info
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Kollade på den idag. Fina bilder, dålig tekniskt. Korniga, oskarpa kopior med bedrövlig kantskärpa. Tekniken är ju sekundär, jag vet, men det var inte bra. Besviken, faktiskt.
 

urbano

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Fasiken, jag som åkte hem idag. Jag gillar ju Strömholm. Hur länge står den? Ursäkta en oinvigd, Färgfabriken, var är det?
Hej Calle
Utställningen heter "On verra bien" och visas fram till den 15 september. Färgfabriken ligger vid Liljeholmen.

Det lär vara den största samlingen av Strömholm som visats. Han gick ju tyvärr bort i början på året. Jag ska gå nästa vecka.

Ulf
 

Kodiak

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Kollade på den idag. Fina bilder, dålig tekniskt. Korniga, oskarpa kopior med bedrövlig kantskärpa. Tekniken är ju sekundär, jag vet, men det var inte bra. Besviken, faktiskt.
Är det inte rimligt att en förstoring från 24x36 mm till 1x1,5 m blir kornig/oskarp när man studerar den på närmare håll??

Är det du tänker på när du skriver dålig tekniskt eller var det nåt annat??

Jag tycker i alla fall bildideérna och naturscenerierna är fantastiska. Så fantastiska så att jag inte kom mig för att granska kornighet utan förklarade det för mig själv genom den stora förstoringen...

För att inte tala om de lärorika bildtexterna...

Svante
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kodiak skrev:
Är det inte rimligt att en förstoring från 24x36 mm till 1x1,5 m blir kornig/oskarp när man studerar den på närmare håll??
Jag har inte haft möjlighet att titta på utställningen på riktigt, men har kört förbi den ett par gånger. Och bilderna står ju rätt tätt så betraktningsavståndet är ju givet av det fysiska utrymmet. Och följdaktligen rätt kort. Så jag får nog hålla med Calle i så fall, om det är småbild har de gjort för stora förstoringar för den aktuella "utställningslokalens" förutsättningar.

Från bilkön ser de bra ut iaf :)
 

Helena

Aktiv medlem
Nu ska jag försöka att låta positivt negativ...

Jag skulle gärna tagit utställningen i två omgångar... När man kommer till mitten så tittar man lite, hoppar över endel, läser inte all text... och det är texten som gör det hela intressant... I slutet så blir det mer "vart ska vi ta en öl?"

Men den var bra!
Behöll bara inte min koncentration...
 

Kodiak

Aktiv medlem
jimh skrev:
... Och bilderna står ju rätt tätt så betraktningsavståndet är ju givet av det fysiska utrymmet. Och följdaktligen rätt kort. Så jag får nog hålla med Calle i så fall, om det är småbild har de gjort för stora förstoringar för den aktuella "utställningslokalens" förutsättningar...
Ok att de gjort för stora förstoringar sett till utställningslokalen kan jag hålla med om. Eller rättare sagt så skulle det finnas mer utrymme mellan så man kan betrakta med lite space. Fast i och för sig så måste man ju gå nära för att läsa bildtexterna...

Eller å andra sida kan man få större utställningslokal än utomhus? ;)
 

Kodiak

Aktiv medlem
Helena skrev:
Nu ska jag försöka att låta positivt negativ...

Jag skulle gärna tagit utställningen i två omgångar... När man kommer till mitten så tittar man lite, hoppar över endel, läser inte all text... och det är texten som gör det hela intressant... I slutet så blir det mer "vart ska vi ta en öl?"

Men den var bra!
Behöll bara inte min koncentration...
Det håller jag helt klart med. Det var väldigt många bilder med fyllig bildtext till alla. Jag delade upp det eftersom det började regna (2 ggr dessutom). Sen slog jag till på boken så nu läser jag uppdelat i hur många omgångar jag vill.

Tycker faktiskt 425:- för denna samling av bilder är otroligt billigt, boken innehåller fler bilder än utställningen. Om man inte tycker bilderna är värd pengarna så är bildtexterna och övrig text värd det. Tankvärda ord om vår miljö och var vi människor driver moder jord...
/Svante
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Kodiak skrev:


Är det inte rimligt att en förstoring från 24x36 mm till 1x1,5 m blir kornig/oskarp när man studerar den på närmare håll??

Är det du tänker på när du skriver dålig tekniskt eller var det nåt annat??

Jag tycker i alla fall bildideérna och naturscenerierna är fantastiska. Så fantastiska så att jag inte kom mig för att granska kornighet utan förklarade det för mig själv genom den stora förstoringen...

För att inte tala om de lärorika bildtexterna...

Svante
Alltså; bilderna var bra, han är en duktig fotograf. Budskapet var fint och behjärtansvärt. En del bilder var ok tekniskt sett, men bilden på t.ex Tokyo är vansinnigt oskarp i kanterna. En flygbild av en stad inbjuder faktiskt till att man vill gå fram och titta. Men även på avstånd brast många i kvalitet. Jag fattar inte varför han körde småbild, det går alldeles utmärkt att flygfotografera med en Pentax 67 t.ex.
Nu låter jag jättegnällig och teknikfixerad, men ska bilderna göras 1.5 meter breda borde man ta hänsyn till det.
Om jag får gnälla lite till så var det många stavfel i de svenska bildtexterna...
 

mipert

Aktiv medlem
Det går faktiskt rätt bra att dra upp småbild till meterförstoringar.

Det verkar som Calle reagerar på dålig teknik vad gäller kopiering eller?

Ett sätt att kolla kvaliteten är att titta om kornet är skarpt över hela bilden.

Stora bilder med suddigt korn och damm/repor är inte roligt.

Jag har alltså inte sett utställningen, däremot har jag jobbat på proffslabb med, ja just det, meterförstoringar.
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Var där idag och kollade.
Fantastiskt!
Enligt skyltar på plats är utställningen förlängd till sista september.
 
ANNONS