Annons

Journalist hindrades från att filma SD:s torgmöte i Karlstad

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
FoodMonitors reporter blev avvisad efter att ha filmat SD:s möte. Orsak ska ha varit att han utstört teknisk utrustning.

JO-anmälan mot polismyndigheten uppladdad på min sida.

Vad som saknas är kommentar från SD, från polisen och film från vad som hänt innan. På bild syns det att en från SD filmar händelsen så tydligen finns det dokumenterat.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Synd att inte filmklippet börjar tidigare, men det verkar klart att polisen agerar efter vad en SD person säger.
Mycket märkligt agerande av polisen.
Det behövs ett kännbart straff innan sånt här går för långt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Väldigt intressant eftersom att det är ett av SDs sätt att verka.
De gillar alltså inte att bli utsatta själva....
Gissa vad jag skall göra nästa gg jag har kameran med...
 

martinot

Aktiv medlem
Att förbjuda journalister och filmare att närvara och göra sitt jobb är någon som både M och S ägnar sig åt. Något som Janne Josefsson märkt av i Göteborg.
 

afe

Aktiv medlem
Tyvärr vet vi ju inte vad som hänt innan, så det är åtminstone för mig omöjligt att bedöma polisens agerande.
 

AFJ

Aktiv medlem
Varför har uppgiften om "direktsändning" betydelse?

Krävs det tillstånd för att sända live från offentlig plats?

Helt okunnig om saken.
 

PMD

Aktiv medlem
JO-anmälan? Den kommer inte att leda till något. Polisen måste ju se till att inte vänsterterrorister stör politiska torgmöten med sina störsändare.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tyvärr vet vi ju inte vad som hänt innan, så det är åtminstone för mig omöjligt att bedöma polisens agerande.
Jag ringde och pratade med reportern i söndags och hörde mig för. Han är själv ansvarig utgivare och när jag frågade om filmen före händelsen ville han inte publicera med risk för förtal som han sade.



En kommentar från SD hade suttit på sin plats men man kanske får ringa i stället.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Att förbjuda journalister och filmare att närvara och göra sitt jobb är någon som både M och S ägnar sig åt. Något som Janne Josefsson märkt av i Göteborg.
Det finns många maktutövande som inte vet hur lagen är eller bara struntar i den för att det passar dem.

Det är väldigt vanligt att skyddsvakterna försöker stoppa fotografering och filmning på flygplatser som Arlanda tex med hänvisning till att Arlanda är skyddsobjekt.
Trots att det vid just den platsen för filmning inte finns något fotoförbud.

Jag tycker det är trist att det tas så lättvindigt på denna typ av tjänstefel. Speciellt då en ändamålsglidning hela tiden sker.

Förr i tiden kunde det handla om att en 39-timmarsutbildad ordningsvakt spelade tuff mot en privatperson.
Idag är det skyddsvakter och poliser som hotar och stoppar journalister. Ju längre detta får fortgå utan represalier så riskerar vår medborgeliga frihet och våra rättigheter att förminskas.

I förlängningen ser vi hur vår pressfrihet och demokrati begränsas genom egna tolkningar helt utanför lagen.

Sådant är otäckt.

Hoppas vi får genomlysning i det här fallet så hela skeendet och bilden kan presenteras.
 

iSolen.se

Guest
...

Det är väldigt vanligt att skyddsvakterna försöker stoppa fotografering och filmning på flygplatser som Arlanda tex med hänvisning till att Arlanda är skyddsobjekt.
Trots att det vid just den platsen för filmning inte finns något fotoförbud.

...
Jag trodde det var fotoförbud på Arlanda, iofs i praktiken dåligt efterlevt. Så jag har bett om tillåtelse helt i onödan :)
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Om ni blir avvisad från en plats av polis och ordningsvakt därför ni fotar där det är tillåtet gör så här.
Säg till polisen att ni kommer att återkomma en annan dag. Ring då polisen och anmäl er själv vid fototillfället. Eftersom det inte är förbjudet att fotografera vad tror ni då polisen gör. Troligen ingenting.

Så skulle jag göra.
Till sist måste ju polisen bestämma sig är det förbjudet eller inte.
I en liten stad skulle alla poliser lära sig lagen. Troligen svårare i en storstad.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag tror inte att man ska dra några förhastade slutsatser i någondera riktning innan man känner till hela förloppet.

Jag var på SD:s och Åkessons tal i Norrtälje förra veckan och det var flera personer som filmade, och massor som fotade, inklusive jag själv, och det var i vart fall då inte minsta ansats från någon att ingripa. Överhuvudtaget var skillnaden mot föregående val enorm, då motsvarande besök medförde stora motdemonstrationer och många polisingripanden. Nu var det rena thebjudningen, som vilket svenskt valmöte som helst, sett till formen.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns många maktutövande som inte vet hur lagen är eller bara struntar i den för att det passar dem.

Det är väldigt vanligt att skyddsvakterna försöker stoppa fotografering och filmning på flygplatser som Arlanda tex med hänvisning till att Arlanda är skyddsobjekt.
Trots att det vid just den platsen för filmning inte finns något fotoförbud.
här skriver Swedavia om Arlanda som skyddsobjekt. Jag undrar om det är rätt. Kan företaget Swedavia (som väl inte är en myndighet?) upphäva ett fotoförbud som är fastställt av länsstyrelsen?
 

Saxdalen

Aktiv medlem
här skriver Swedavia om Arlanda som skyddsobjekt. Jag undrar om det är rätt. Kan företaget Swedavia (som väl inte är en myndighet?) upphäva ett fotoförbud som är fastställt av länsstyrelsen?
Utan att läst din länk så är det så här.

Arlanda är ett skyddsobjekt. Alla skyddsobjekt är automatiskt belagda med "besöksförbud".

Vissa skyddsobjekt kan få extra skydd i form av exempelvis foto förbud.

Arlanda har ett par platser där förbud för foto finns. För normala människor är detta ex säkerhetskontrollerna.

Der är länsstyrelsen som normalt bestämmer vilka skyddsobjekt som får vilket skydd. Även försvarsmakten har samma möjligheter. Det finns undantag, men dessa är få.

Så fota på på Arlanda. Och säger någon något, så be att få tala med Atos eller någon högre tjänsteman i tjänst. Och be att få reda på vilken regel och lagrum man stödjer sig på. Spela in allt också, för att jävlas lite extra.

Letade lite. Sä här skriver Länsstyrelsen i ordningsföreskrifter för Arlanda.

"8. Fotografering, ljudupptagning m.m.
§ 14
Filmproduktion, radioproduktion, videoproduktion, fotografering och liknande verksamhet, som inte är av
privat karaktär, får inte ske utan särskilt tillstånd."

Alltså, under i dag gällande regler så får du fotografera för privat bruk.
När det gäller skyddsobjekt är mycket sekretessbelagt, och det verkar finnas ett beslut på avbildningsförbud som eventuellt är sekretessbelagt om att Swedavia kan skylta upp med" fotoförbud", men hittar inte detta nu.
 
ANNONS